Comparative analysis of initial teacher training for primary and secondary music teachers in Europe

Authors

  • Sara Domínguez-Lloria Facultad de Ciencias de la Educación  Departamento de Didácticas Aplicadas. Área de la didáctica de la expresión musical  Universidad de Santiago de Compostela https://orcid.org/0000-0002-4318-3017
  • Margarita Pino-Juste Facultad de Ciencias de la Educación Departamento de Didactica, Organización escolar y Métodos de Investigación  Universidad de Vigo https://orcid.org/0000-0002-2551-5903

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.46.18033

Keywords:

Teacher Training, Music Education, Primary Education, Secondary Education.

Abstract

Teacher training is undoubtedly one of the recurrent research issues due to its importance for the success of the educational system and its improvement has become a constant challenge in the educational field. The initial training of music teachers in primary and secondary education has very specific characteristics derived from the need for knowledge of a specific language, which is treated differently in many European countries. The aim of this study is to carry out a comparative analysis, using the technique of content analysis, of three research reports on the initial training of primary and secondary music teachers through a series of categories of analysis with the purpose of describing their organization and establishing similarities and differences. Among the main conclusions obtained, we observed that the training paths for the initial training of primary and secondary school teachers have similarities fundamentally in terms of the centers where they are taught and the type of degree obtained once the studies are completed, but they differ in the prerequisites for taking them, the years of study and the degree of specialization required for qualification as a music teacher at both levels.

Author Biographies

Sara Domínguez-Lloria, Facultad de Ciencias de la Educación  Departamento de Didácticas Aplicadas. Área de la didáctica de la expresión musical  Universidad de Santiago de Compostela

Profesora de la Universidad de Santiago de Compostela, España. Doctora en ciencias de la Educación y titulada Superior en Música en la especialidad de piano. Sus líneas de investigación se centran en el diseño y evaluación de programas de educación musical, la gestión de centros de formación musical en el ámbito formal e informal y el uso de la música como terapia alternativa a tratamientos no farmacológico en diferentes entornos. Sus principales publicaciones son: “Efficiency of Music Therapy as a Non-pharmacological Treatment for the Elderly”, “La Escuela de Música como eje vertebrador para el diseño de programas en comunidades de aprendizaje”, “Diseño de un programa de Musicoterapia como tratamiento no farmacológico”, “Análisis de la gestión de las escuelas municipales de música en la comunidad autónoma gallega”, “Experiencia de aprendizaje y servicio a través de la música en entornos universitarios” entre muchos otros en revistas  tanto nacionales como internacionales.

Margarita Pino-Juste, Facultad de Ciencias de la Educación Departamento de Didactica, Organización escolar y Métodos de Investigación  Universidad de Vigo

Catedrática del Área de Didáctica y Organización escolar en la Univerisdad de Vigo. Sus líneas de investigación se centran en el diseño y evaluación de programas innovadores en la escuela y la comunidad; así como en las variables que influyen en la eficacia y calidad de los mismos. Ha publicado en revistas de alto impacto científico de caracter internacional entre las que figuran  Computers and Education, revista de Educación, The International Journal of Learning, Refleçao e crítica, Sociedade e Cultura, International Journal of Early Chilhood learning, Pychological reports, Creativity Studies, o Health care for Women International por citar solo algunas. Así como libros y capítulos de libro en editoriales de reconocido prestigio nacionales e internacionales como Alianza, Wolter Kluwer o Thomson Reuters, Dykinson o Tirant lo Blanch.

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Published

2020-12-03