The analysis as a tool in the interpretation of atonal music for Guitar
DOI:
https://doi.org/10.7203/LEEME.17.9759Keywords:
Atonal Music, Guitar, Musical Interpretation.Abstract
Atonal music is not very common inside guitar literature in particular and musical performance in general. Also, the interpretation of these pieces can occasionally turn out not very convincing and rigorous. The analysis is considered of great importance to reach the major rigour, solidity and depth in performance, especially in contemporary music. The presente work intends to make some contributions about the guitar performance of atonal music from the point of view of musical analysis.
References
Andrés, Marcos (2005) AIBR. “Algunas cuestiones sobre la enseñanza de análisis en conservatorios a partir del modelo etnomusicológico de Timothy Rice”. Revista de Antropología Iberoamericana, 42. http://www.aibr.org/antropologia/aibr
Andrés, Marcos (2005). El análisis musical en Educación Especializada. CD-Rom. Curso de Doctorado en el Programa Educación musical y cultura estética. Universidad Pública de Navarra. Obra no publicada
Barce, Ramón (1996). “Lenguaje actual y comunicación de oculta belleza”. Eufonía, 5, 7-21
Bent, Ian (1987). L’Analyse musicale. Historie et méthodes. Nice. Editions Main d’Ouvre
Carmona, José Carlos (2003). “Criterios hermenéuticos y tipos de interpretación musical: Una propuesta de definición”. Música y Educación, 54,15-32
Chaffin, Roger e Imreh, Gabriela (2002). “Practicing Perfection. Piano performance as expert memory”. Psychological Science, 13, (4), 342-349.
haffin, Roger e Imreh, Gabriela (2003). “Seeing the big Picture: Piano Practice as Expert
Problem Solving”. Music Perception, 20, 465-490.
Clarke, Eric, Cook, Nicholas, Harrison, Bryn & Thomas, Philip (2005). “Interpretation and performance in Bryn Harrison’s être-temps”. Musicae Scientiae, 19, (1), 31-74.
Cook, Nicholas (1987). A guide to musical analysis. London.
J. M. Dent & Sons Del Puerto. David (2005). Entrevista de Camilo Irizo. Revista Trimestral de Música Contemporánea Espacio Sonoro, 6. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/06/Entrevista.htm
Dufour, Michèle (1998). “Memoria, tiempo y música”. Rev. electrónica A Parte Rei, 2. http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/musica.html
Gan Quesada, Germán (2005). “El intérprete como individuo”. Artículo sobre “Solo” deCristóbal Halfter. (2000). Revista Trimestral de Música Contemporánea Espacio Sonoro, 7. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/07/index.htm
Lazcano, Ramón (2005).Entrevista de Camilo Irizo. Revista Trimestral de Música Contemporánea Espacio Sonoro, 4. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/04/index.htm
López, José Manuel (2004). “Mapa y territorio: partitura y sonido. In memoriam Gérard Grisey”. Revista Trimestral de Música contemporánea Espacio Sonoro, 1. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/actual/JMLopez.htm
López, José Manuel (2004). Entrevista de Camilo Irizo. Revista Trimestral de Música Contemporánea Espacio Sonoro, 1. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/index2.htm
McAllister, Colin (2004). The Vanguard Guitar. Etudes and Exercises for the study of Contemporary Music. Québec: Les Productions d’Oz Marco, Tomás (2003). Historia de la música occidental del siglo XX. Madrid. Editorial Alpuerto.
Martínez Ulloa, Julio (1996). Entrevista a Jean-Jacques Nattiez. Revista Musical Chilena, 50, 186. http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0716-27901996018600004&script=sci_arttext
Michels, Ulrich (1987). Atlas de Música I. Madrid. Alianza Editorial
Molina, Emilio (2006). “Análisis, improvisación e interpretación”. Eufonía, 36, 29-39
Neuhaus, Heinrich (1967/1987). El arte del piano. Madrid. Real Musical.
Ordoñana, Jose. A., Almoguera, Arantza, Sesma, Fernando, y Laucirica, Ana (2006). “La atonalidad en la enseñanza musical”. Música y Educación Vol. 8, (3), Nº 66, 51-74.
Ortega Castejón, José Francisco (2005). “Análisis del op. 23, nº 1 de Schönberg”. Música y Educación, 64, 51-72.
Padilla, Alfonso (2000). “El análisis musical dialéctico”. Revista de Musicología Argentina, 6. http://www.monografias.com/trabajos15/analisis-musical/analisis-musical.shtml.
Ramos, Francisco (2005) Reseña sobre el libro: García Laborda, José María (2004). La música moderna y contemporánea a través de los escritos de sus protagonistas (una antología de textos comentados. Editorial Doble J. Sevilla. “Revista Trimestral de Música Contemporánea Espacio Sonoro”, 6.http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/06/index.htm
Rink, John (2002). Musical Performance. A guide to understanding. Cambridge University Press.
Sánchez Verdú, José María (2004). Entrevista de Camilo Irizo. Revista Trimestral de Música Contemporánea Espacio Sonoro, 2. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/index2.htm
Saitta, Carmelo (1998). “El lenguaje musical en la música contemporánea”. Eufonía. 11, 76-84
Sloboda, John y Davidson, Jane (1996). The Young Musician. En I. Deliège y John Sloboda (Eds.): Musical Beginnings. Origins and development of musical competence. New York. Oxford University Press.
Turina, José Luis (2001). Entrevista de Gloria Collado. Doce notas preliminares, 8, 138-147
Otras fuentes documentales
Romero, Pepe (2000). La preparación del guitarrista ante el concierto. http://guitarra.artelinkado.com/ guitarra/conciertodeguitarra.htm
Charles, Agustín (2000). Sobre el lenguaje y la expresividad en mi música. Autoanálisis. http://www.agustincharles.com
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a) Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b) Authors may enter into other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the paper (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work.
d) They agree to act as reviewers, if requested by the journal's editorial team.