The analysis as a tool in the interpretation of atonal music for Guitar

Authors

  • Alberto Royo Abenia IES Marqués de Villena (Marcilla. Navarra)

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.17.9759

Keywords:

Atonal Music, Guitar, Musical Interpretation.

Abstract

Atonal music is not very common inside guitar literature in particular and musical performance in general. Also, the interpretation of these pieces can occasionally turn out not very convincing and rigorous. The analysis is considered of great importance to reach the major rigour, solidity and depth in performance, especially in contemporary music. The presente work intends to make some contributions about the guitar performance of atonal music from the point of view of musical analysis.

References

Andrés, Marcos (2005) AIBR. “Algunas cuestiones sobre la enseñanza de análisis en conservatorios a partir del modelo etnomusicológico de Timothy Rice”. Revista de Antropología Iberoamericana, 42. http://www.aibr.org/antropologia/aibr

Andrés, Marcos (2005). El análisis musical en Educación Especializada. CD-Rom. Curso de Doctorado en el Programa Educación musical y cultura estética. Universidad Pública de Navarra. Obra no publicada

Barce, Ramón (1996). “Lenguaje actual y comunicación de oculta belleza”. Eufonía, 5, 7-21

Bent, Ian (1987). L’Analyse musicale. Historie et méthodes. Nice. Editions Main d’Ouvre

Carmona, José Carlos (2003). “Criterios hermenéuticos y tipos de interpretación musical: Una propuesta de definición”. Música y Educación, 54,15-32

Chaffin, Roger e Imreh, Gabriela (2002). “Practicing Perfection. Piano performance as expert memory”. Psychological Science, 13, (4), 342-349.

haffin, Roger e Imreh, Gabriela (2003). “Seeing the big Picture: Piano Practice as Expert

Problem Solving”. Music Perception, 20, 465-490.

Clarke, Eric, Cook, Nicholas, Harrison, Bryn & Thomas, Philip (2005). “Interpretation and performance in Bryn Harrison’s être-temps”. Musicae Scientiae, 19, (1), 31-74.

Cook, Nicholas (1987). A guide to musical analysis. London.

J. M. Dent & Sons Del Puerto. David (2005). Entrevista de Camilo Irizo. Revista Trimestral de Música Contemporánea Espacio Sonoro, 6. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/06/Entrevista.htm

Dufour, Michèle (1998). “Memoria, tiempo y música”. Rev. electrónica A Parte Rei, 2. http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/musica.html

Gan Quesada, Germán (2005). “El intérprete como individuo”. Artículo sobre “Solo” deCristóbal Halfter. (2000). Revista Trimestral de Música Contemporánea Espacio Sonoro, 7. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/07/index.htm

Lazcano, Ramón (2005).Entrevista de Camilo Irizo. Revista Trimestral de Música Contemporánea Espacio Sonoro, 4. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/04/index.htm

López, José Manuel (2004). “Mapa y territorio: partitura y sonido. In memoriam Gérard Grisey”. Revista Trimestral de Música contemporánea Espacio Sonoro, 1. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/actual/JMLopez.htm

López, José Manuel (2004). Entrevista de Camilo Irizo. Revista Trimestral de Música Contemporánea Espacio Sonoro, 1. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/index2.htm

McAllister, Colin (2004). The Vanguard Guitar. Etudes and Exercises for the study of Contemporary Music. Québec: Les Productions d’Oz Marco, Tomás (2003). Historia de la música occidental del siglo XX. Madrid. Editorial Alpuerto.

Martínez Ulloa, Julio (1996). Entrevista a Jean-Jacques Nattiez. Revista Musical Chilena, 50, 186. http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0716-27901996018600004&script=sci_arttext

Michels, Ulrich (1987). Atlas de Música I. Madrid. Alianza Editorial

Molina, Emilio (2006). “Análisis, improvisación e interpretación”. Eufonía, 36, 29-39

Neuhaus, Heinrich (1967/1987). El arte del piano. Madrid. Real Musical.

Ordoñana, Jose. A., Almoguera, Arantza, Sesma, Fernando, y Laucirica, Ana (2006). “La atonalidad en la enseñanza musical”. Música y Educación Vol. 8, (3), Nº 66, 51-74.

Ortega Castejón, José Francisco (2005). “Análisis del op. 23, nº 1 de Schönberg”. Música y Educación, 64, 51-72.

Padilla, Alfonso (2000). “El análisis musical dialéctico”. Revista de Musicología Argentina, 6. http://www.monografias.com/trabajos15/analisis-musical/analisis-musical.shtml.

Ramos, Francisco (2005) Reseña sobre el libro: García Laborda, José María (2004). La música moderna y contemporánea a través de los escritos de sus protagonistas (una antología de textos comentados. Editorial Doble J. Sevilla. “Revista Trimestral de Música Contemporánea Espacio Sonoro”, 6.http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/06/index.htm

Rink, John (2002). Musical Performance. A guide to understanding. Cambridge University Press.

Sánchez Verdú, José María (2004). Entrevista de Camilo Irizo. Revista Trimestral de Música Contemporánea Espacio Sonoro, 2. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/index2.htm

Saitta, Carmelo (1998). “El lenguaje musical en la música contemporánea”. Eufonía. 11, 76-84

Sloboda, John y Davidson, Jane (1996). The Young Musician. En I. Deliège y John Sloboda (Eds.): Musical Beginnings. Origins and development of musical competence. New York. Oxford University Press.

Turina, José Luis (2001). Entrevista de Gloria Collado. Doce notas preliminares, 8, 138-147

 

Otras fuentes documentales

Romero, Pepe (2000). La preparación del guitarrista ante el concierto. http://guitarra.artelinkado.com/ guitarra/conciertodeguitarra.htm

Charles, Agustín (2000). Sobre el lenguaje y la expresividad en mi música. Autoanálisis. http://www.agustincharles.com

Downloads

Published

2017-02-16