Musical Evaluation in a Mexican University Music School: Student Reviews

Authors

  • José Luis Navarro Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Musical “Carlos Chávez” de México DF

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.32.9850

Keywords:

Evaluation, Professional Music Education, Mexico.

Abstract

Evaluation is one of the components of the educational process that has begun to become increasingly relevant as a result of new educational approaches to learning opportunities. The field of arts education has its educational idiosyncrasies, most perilously “the subjectivity” involved in production and artistic creation attempting to achieve “beauty” or “musicality.” For this reason, the overall educational process, and evaluation of music in particular, should be studied in order to avoid procedural biases; the lack of information on assessment processes in the field of Mexican music, however, prompts us to realize this project. This paper provides an initial approach to this perspective based on the opinions of students in our country. We use a quantitative-descriptive methodology and the results indicate the dominance of traditional forms of assessment within the framework of the music studies; in short, the evaluations remain subjective as music is still considered a subjective discipline. Thus, we note that even though a large number of students learn the educational content of their subjects, the assessment methods they know remain traditional. Another element that supports our conclusion is that teachers generally administered only final evaluations. In addition, students expressed interest in the ratings they obtained, associating the achievement of good grades with getting a scholarship (43%) or some other benefit (20%). Finally, 60% of participants noted that the grades obtained were fair.

References

Agirre, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Pamplona: Octaedro/EUB, Universidad Pública de Navarra.

Ahumada, P. (2005). Hacia una evaluación auténtica del aprendizaje. México, D.F.: Editorial Paidós Mexicana.

Arenas, P. (1987). Pedagogía musical contemporánea. En S. Dultzin (coord.) La educación musical infantil en México: Antología de métodos y experiencias. México, DF: CENIDIM- INBA, 33-40.

Ausubel, D., Novak, J., Hanesian, H. (2006). Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México, DF: Trillas.

Chávez, C. (1949). Discurso de Carlos Chávez pronunciado con motivo de la inauguración del nuevo edificio del conservatorio. En J. Bal y Gay, C. Chávez, B. Galindo, R. Halffter, J. Moncayo, A. Salazar y L. Sandi (eds.) Nuestra Música revista trimestral. Año IV-Núm. 14- Abril. México, DF: Ediciones Mexicanas de Música, 142-146.

Díaz, F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. México, DF: McGraw- Hill Interamericana Editores.

Escuela Nacional de Música. (2008). Planes y programas de estudio. Recuperado el 17-09-13 de: http://www.enmusica.unam.mx/div/ofer_edu/licenciatura/plan.html.

Gardner, H. (2005). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona: Editorial Paidós.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discover of grounded: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine.

Gómez, J. (2010). ¿Cómo perciben la evaluación los profesores, padres y alumnos? Paiderex revista extremeña sobre formación y educación. Recuperado el 17-09-13 de: http://revista.academiamaestre.es/2010/12/%C2%BFcomo-perciben-la-evaluacion-los-profesores-padres-y-alumnos/.

Goodrich, H. (2010). ¿Qué es una rúbrica (matriz de evaluación)? Rubistar: Crea esquemas para tu proyecto de actividades de aprendizaje. Universidad de Kansas. Recuperado el 17-09- 12 de: http://rubistar.4teachers.org/index.php?screen=WhatIs&module=Rubistar&&skin=es&lang=es&.

Medina, L. (2013). La evaluación en el aula: reflexiones sobre sus propósitos, validez y confiabilidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v15, n2. Recuperado el 15-09-13 de: http://redie.uabc.mx/vol15no2/contenido-medina.html.

Microsoft Office. (2010). Microsoft Excel. Programa de cómputo para tareas financieras y contables. Washington: Microsoft Corporation.

Muñoz, Ó. (1987). La importancia de la educación musical en la escuela primaria y su desarrollo a partir de 1976. En S. Dultzin (coord.) La educación musical infantil en México: Antología de métodos y experiencias. México, DF: CENIDIM-INBA.

Palacios, L. (2005). Arte: asignatura pendiente. Un acercamiento a la educación artística en primaria. México, DF: UACM.

Piaget, G. (2005). Psicología y pedagogía. Barcelona: Editorial Biblioteca de Bolsillo.

Piñeiro, E. (1986). Para una Metodología de la Enseñanza de la Guitarra. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Poplin, M. (1988). Holistic/constructivist principles of the teaching/learning process: implications for the field of learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 21. 401-416.

Prieto, R. (2001). La evaluación de las actividades musicales. Contextos educativos: Revista de educación, 4. Recuperado el 15-09-13 de: http://publicaciones.unirioja.es/ojs- 2.4.2/index.php/contextos/article/view/500. 329-340.

Real Academia Española. (2013). Diccionario de la Real Academia Española. Vigésimo segunda edición. Recuperado el 12-08-13 de: http://www.rae.es/rae.html.

Regelski, T. A. (1980). Principios y Problemas de la Educación Musical México, DF: Editorial Diana.

Sandi, L. (1949). La educación musical en México. En J. Bal y Gay, C. Chávez, B. Galindo, R. Halffter, J. Moncayo, A. Salazar y L. Sandi (eds.) Nuestra Música revista trimestral. Año IV- Núm. 14-Abril. México, DF: Ediciones Mexicanas de Música, 135-140.

Santoianni, F., Striano, M. (2006). Modelos teóricos y metodológicos de la enseñanza. México, DF: Editorial Siglo XXI.

Scientific Software (2007). Atlas-ti (programa de computador). Berlin: Scientific Software Development.

Stimpson, M. (1993). La Guitarra: una guía para profesores y estudiantes. Madrid: Editorial Rialp.

Downloads

Published

2021-12-02