Professional needs of music education teachers in Primary schools in Castilla La Mancha
DOI:
https://doi.org/10.7203/LEEME.39.9904Keywords:
Music Education, Primary Education, Teacher's Needs, Professional Development.Abstract
The new curriculum established by LOMCE, acronym of the last educational reform in Spain, has relegated Music Education into the category of elective subject, twenty-five years after being included as a compulsory subject in the curriculum of primary education. This change in the structure of our educational system and those made by the Acts of Education launched by both LOGSE and LOMCE have occurred without taking into account the opinion of the main actors in education: teachers themselves. Our research reflects the opinion and perception of music teachers in Castilla-La Mancha, the Autonomous Region in which we carried out our work as professionals in Music Education. We studied the current state of this discipline in primary schools as well as the professional needs and difficulties that teachers face every day in class. In order to pursue this line of research, we asked a series of questions in order to reach a general objective, through eight specific objectives. We followed as a method the case study using both quantitative (two self-created surveys) and qualitative (Delphi Method) approaches (mixed methods) to both collect and to analyze data. These strategies have served us to know the resources both, material and human, destined to the teaching of music education in schools of Primary Education in Castilla-La Mancha. Finally, conclusions, limitations, and prospects for the future are presented as well as a showing of new fields of research to overcome the lack of similar studies in our region.
References
Álvarez, J. L. (2004). Escuela, familia y comunidad educativa. En M. M. Del Pozo (Ed.), Teorías e instituciones contemporáneas de Educación (pp. 131-154). Madrid: Biblioteca Nueva.
Álvarez, C. y San Fabián, J. L. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28 (1). Recuperado de http://www.gazeta-antropologia.es/wpcontent/uploads/G28-1-14-CarmenAlvarez-JoseLuisSanFabian.pdf
Andreu, M. y Godall, P. (2012). La importancia de la educación artística en la enseñanza obligatoria: la adquisición de las competencias básicas de Primaria en un centro integrado de música. Revista de Educación, 357, 179-202.
Campoy, T.J. y Gomes, E. (2009). Técnicas e instrumentos cualitativos de recogida de datos. En A. Pantoja (Coord.), Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación (pp. 275-302). Madrid: EOS.
Carbajo, C. (2008). Autopercepción de competencias musicales en el docente de música de primaria. En A. Álamo y M. Luceño (Eds.), Actas del I Congreso sobre Educación e Investigación Musical. Metdologias Aplicadas y Enfoques Pedagógicos en la Enseñanza Musical (pp. 143-151). Madrid: Enclave Creativa.
Carbajo, C. (2009). El perfil profesional del docente de música de educación primaria: autopercepción de competencias profesionales y la práctica de aula. Murcia: Universidad de Murcia.
Cardona, M.C. (2002). Introducción a los métodos de investigación en educación. Madrid: EOS.
Cardona, J. (2008). Cuestiones en torno a la formación y desarrollo profesional de los profesores. Madrid: Sanz y Torres.
Castañer, M. Camerino, O. y Anguera, M. T. (2013). Métodos mixtos en la investigación de las ciencias de la actividad física y el deporte. Apunts. Educación Física y Deportes, 112, 31-36.
Castro, W. F. y Godino, J. D. (2011). Métodos mixtos de investigación en las contribuciones a los simposios de la SEIEM (1997-2010). En M. Marín, G. Fernández, J. Blanco y M. M. Palarea (Coords.), Investigación en Educación Matemática XV (pp. 99-116). Madrid: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática.
Colás, P. y Hernández, G. (2014). Incidencia de la formación en sus creencias sobre el valor de las TIC en la enseñanza de la Música. Educatio Siglo XXI, 3 (32), 51-74.
Comellas, M. J. (2009). Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona: Graó.
De Benito, L. A. (2012). ¿Para qué? En A. Álamo y E. Molina (Eds.), Actas del II Congreso CEIMUS de Educación e Investigación Musical. Innovación, motivación y creatividad en la enseñanza musical (pp. 368-373). Madrid: Enclave Creativa.
De Moya, M. V. (2006). Por qué es imprescindible la educación musical. Idea. La Mancha. Revista de Educación de Castilla-La Mancha, 4 (2), 256-259.
De Moya, M. V., Bravo, R. y García, F. J. (2008). Análisis de los estilos de aprendizaje de los estudiantes de magisterio (educación musical). En A. Álamo y M. Luceño (Eds.), Actas del I Congreso sobre Educación e Investigación Musical. Metodologías Aplicadas y Enfoques Pedagógicos en la Enseñanza Musical (pp. 76-88). Madrid: Enclave Creativa.
Domínguez, M. A. (2014). La Educación Musical en el desarrollo de la LOMCE en Aragón. Fórum Aragón, 12, 50-52.
Espelde, A. (2005). Implicaciones de la música en el currículum de educación primaria y en la formación inicial del Maestro especialista de educación musical. Un estudio cualitativo-cuantitativo en la comunidad andaluza y en las ciudades autónomas de Ceuta y Melilla. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.
Fernández, F. (2008). Obstáculos percibidos por el profesorado de educación musical en los libros de texto. Investigación en la escuela, 65, 49-58.
Gil, F. (1994). Investigando las relaciones familia-escuela: la participación de los padres en el centro. Aula Revista de Enseñanza e Investigación Educativa, 6, 67-76.
Gil, P., Perona, J. M., Andrés, E. y Hernández, J. R. (2001). Los intereses curriculares de los alumnos/as y de los padres/madres de educación primaria y secundaria obligatoria: especial consideración por el área de educación física. Ensayos, 16,183-205.
Giráldez, A. (2006). Revisión de la literatura y técnicas de recogida de datos. En M. Díaz Gómez (Coord.), Introducción a la investigación en Educación Musical (pp. 117-155). Madrid: Enclave Creativa.
González, M. y Fuentes, E. J. (2011). El Practicum en el aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación, 354, 47-70.
Guerrero, J.L. (2014). Evaluando actitudes y usos de las TIC de profesorado de música de educació secundaria. Revista Internacional de Eduación Musical, 2, 10-23.
Hernández, J. R. (2011). Efectos de la implementación de un programa de eduación musical basado en las TIC sobre el aprendizaje de la música en educación primaria. Alicante: Universidad de Alicante.
Latorre, A., Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigacón educativa. Barcelona: Experiencia.
Longueira, S. (2011). Educación musical: un problema emergente de intervención educativa. Indicadores pedagógicos para el desarrollo de competencias en educación musical. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.
López García, N. J. (2010). Percepción, conocimiento y opinión de la comunidad educativa sobre la educación musical en primaria. En G. Rusinek, M.E. Riaño y N. Oriol (Eds.), Actas del Seminario Internacional de Investigación en Educación Musical (pp. 170-177). Madrid: Universidad Complutense de Madrid-Sociedad para la Educación Musical del Estado Español.
López García, N. J. (2015). Necesidades profesionales del profesorado especialista de música de los centros de Primaria de Castilla-La Mancha. Málaga: Universidad de Málaga.
Lozano, L. M. y De la Fuente, E. I. (2009). Diseño y validación de cuestionarios. En A. Pantoja (Coord.), Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigaciones (pp. 251-276). Madrid: EOS.
Malbrán, S. (2006). La investigación musical cuantitativa: un recorrido desde la práctica. En M. Díaz Gómez (Coord.), Introducción a la investigación en Educación Musical (pp. 32-59). Madrid: Enclave Creativa.
Martí, L. (2008). Familia y escuela ¿Se invaden, se necesitan...? Cuadernos de Pedagogía, 378, 46-51.
Mominó, J. M, Sigalés, C. y Meneses, J. (2008). La escuela en la sociedad real. Internet en la educación primaria y secundaria. Barcelona: Ariel.
Monarca, H., Fernández-González, N. y Piedrahita, C. (2016). ¿Qué opina el profesorado sobre la LOMCE? Revista Educación, Política y Sociedad, 1(2), 197-212.
Montesinos, R. M. (2009/2010). El maestro especialista: formación musical inicial y praxis de la educación musical escolar. Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna.
Morales, A. (2008). La formación musical en los Maestros para la etapa de educación primaria en la LOGSE y en la LOE. En A. Álamo y M. Luceño (Eds.), Actas del I Congreso sobre Educación e Investigación Musical. Metodologías Aplicadas y Enfoques Pedagógicos en la Enseñanza Musical (pp. 25-38). Madrid: Enclave Creativa.
Ocaña, A. (2006). Identidad y ciclos de desarrollo profesional de los maestros y maestras de educación musical. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.
Okuda, M. y Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos de investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 1(34), 118-124.
Pastor, P. (2004). Las marías.www.marchitopensil.boe.es. Revista Electrónica de LEEME, 14. Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/revista/pastor04.pdf
Pastor, J. J. (2008). La didáctica de la música: oportunidades para una investigación coordinada. En A. Álamo y M. Luceño (Eds.), Actas del I Congreso sobre Educación e Investigación Musical. Metdologías aplicadas y enfoques pedagógicos en la enseñanza musical (pp. 464-472). Madrid: Enclave Creativa.
Pliego, V. (2008). La educación musical en España entre 1988 y 2008 desde una perspectiva periodística. Madrid: Musicalis.
Reyes, M. L. (2005). La música en educación primaria. Una perspectiva desde el maestro especialista. Granada: Servicio de publicaciones de la Universidad de Granada.
Reyes, M. L. (2010). Evaluación de los planes de estudio de formación del profesorado de Educación Musical: España. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 2 (14), 67-81.
Roche, E. (2010). El secreto es la pasión. Reflexiones sobre educación musical. Barcelona: Clivis.
Rodríguez Fernández, S., Gallardo, M. A., Ruiz, F. y Olmos, M. C. (2005). Investigación educativa: metdología de encuesta. Granada: Grupo Editorial Universitario. Universidad de Granada. Facultad de Educación y Humanidades. Campus de Melilla.
Rodríguez Ruiz, O. (2005). La triangulación como estrategia de investigación en Ciencias Sociales. Revista de Investigación en Gestión de la Innovación y Tecnologías, 31. Recuperado de http://www.madrimasd.org/revista/revista31/tribuna/tribuna2.asp
Rosa, F. C. (2015). La formación musical del futuro profesorado de Educación Primaria (Tesis doctoral inédita). Universidad de La Coruña.
Sabariego, M. (2010). Etnografía y estudio de casos. En S. Nieto (Ed.), Principios, métodos y técnicas esenciales para la investigación educativa (pp. 425-445). Madrid: Dykinson.
Salazar, A. (2009). Evolución de la producción de espectáculos de didáctica musical en Andalucía. Situación de su distribución actual y dos propuestas. Papeles del festival de música española de Cádiz. Revista Anual, 4, 123-135.
Sauras, P. (2016). Complejidda de la aplicación de la LOMCE. Revista Educación, Política y Sociedad, 1 (2), 145-162.
Schafer, M. (2008). El rinoceronte en el aula. Buenos Aires: Melos.
Serrano, J. A., Lera, A. y Contreras, O. (2007). Maestros generalistas vs especialistas. Claves y discrepancias en la reforma de la formación inicial de los Maestros de Primaria. Revista de Educación, 344, 533-555.
Sevillano, M. L. y Fuero (2013). Formación inicial del profesorado en TICS: un análisis de Castilla La Mancha. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 3 (17), 152-183.
Thode, M. L. (1992). Problemas específicos del colectivo de profesores interinos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14, 117-135.
Tiana, A. (1993). Evaluación de centros y evaluación del sistema educativo. Bordón. Revista de Pedagogía, 3 (45), 283-294.
Tójar, J. C. y Matas, A. (2009). Fundamentos metodológicos básicos. En A. Pantoja (Coord.), Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación (pp. 127-152). Madrid: EOS.
Vázquez-Cano, E. (2016). Dificultades del profesorado para planificar, coordinar y evaluar competencias claves. Un análisis desde la Inspección de Educación. Revista Complutense de Educación, 3 (27), 1061-1083.
Vicente, G. (2010). El libro de texto en educación musical. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 5 (3), 30-35.
Vilar, M. y Gómez, I. (2005). De la formación a la práctica: metodología para la evaluación de la formación de maestros de música. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (2), 175-196.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a) Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b) Authors may enter into other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the paper (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work.
d) They agree to act as reviewers, if requested by the journal's editorial team.