Paul Natorp y las condiciones transcendentales de la formación. Sobre la agencia epistémica como problema de la filosofía transcendental
DOI:
https://doi.org/10.7203/REK.6.2.16905Abstract
En este artículo sostengo que la Pedagogía social de Paul Natorp contiene una epistemología de la agencia epistémica, en tanto describe condiciones praxiológicas necesarias para la producción de conocimiento objetivo. Desarrollaré esta interpretación en tres partes. Primero, con el fin de contextualizar la investigación filosófico-pedagógica de Natorp, explico el contexto universitario, el programa de investigación de la Escuela de Marburg tal como lo desarrolló Natorp. Segundo, analizo el concepto de formación y la historia evolutiva que propone Natorp. Por último, concluyo que una interpretación epistemológica del proyecto pedagógico-social proporciona elementos conceptuales para una comprensión sistemática de la agencia epistémica de sujetos concretos.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract315
-
PDF (Español)295
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
- The authors retain their copyright and guarantee to the journal the right to be the first to publish the work and to license it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of its authorship and the initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access).