The evaluation of theatrical animation activities and projects
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.6.1.18713Keywords:
Evaluación, TeatroAbstract
The Theatre Animation is an interdisciplinary meeting point that join the cultural, the educative and the artistic aspects in a mix that makes difficult to distinguish each of these dimensions in concrete practices. The main goal of this work is to give a view of the complexity of theatre animation and to provide some guidelines to the evaluation of the activities and projects in this field. We don’t want to give recipes or solutions in front of specific situations or problems. Our aim is to create a guide of reflexion that provide resources to work in the development of activities and projects in Theatre Animation. To achieve these goals, the article is divided in three parts. The first is dedicated to the reflection about the forms and the meaning of the evaluation during the last century. We try to establish a current conceptual frame for the processes of evaluation to be used in the projects of theatre animation. In the second part, the conceptual frame is especified in the concrete practice of those projects. Finally, in the third part, we introduce some elements for the management and planification of the evaluation processes in those projects.
References
A.A.V.V. (1999). La durée & l’instant. Publicación electrónica: http://www.ldeli.laligue.org/index.htm París. Julio.
ALVIRA, F. (1991). Metodología de la evaluación de programas. CIS. Madrid.
BERCEBAL, F. (1995). Drama. Un estadio intermedio entre el juego y el teatro. Ñaque. Ciudad Real.
BERTRAND, A. (1984). L'animation théâtrale en milieu rural. Imprimerie de Bursac Clermont-Ferrand.
GARCÍA, G.A./RAMIREZ, J.M. (1996). Diseño y evaluación de proyectos sociales. Libros Certeza. Zaragoza.
GIDDENS, A (1997) Modernidad e identidad del yo. Península. Barcelona.
HELLER, A. (1991) Historia y futuro. Península. Barcelona.
HERNANDEZ, F./JODAR,A./MARIN,R. (Coord.) ¿Qué es la educación artística? Sendai. Barcelona.
JELIN, E. (1999) Ciudades, cultura y globalización. Pp. 105-125, en A.A.V.V. Informe mundial sobre la cultura. Unesco/Acento/Fundación Santa María. Madrid.
JOINT COMMITTEE... (1988) Normas de evaluación para programas, proyectos y material educativo.Trillas. México.
LAFERRIERE, G. (1997) Prácticas creativas para una enseñanza dinámica: La dramatización como herramienta didáctica y pedagógica. Naque. Ciudad Real.
LE RUE, S. (1997) Le théâtre au service de l'éducation au développement. Publicación electrónica. http://www.oneworld.org/euforic/eurodc/theatre.htm . Julio, 1999.
MATEO, J. (1996) Paradigmes i cultura avaluativa. Simposium Avaluació de la intervenció socioeducativa. Documento policopiado.
MORA, R. (1992) "Entrevista a Fernando Savater", pp. 12-16, en El País. 12 de Diciembre. Ed. Barcelona.
PATERSON, D. (1997) Theatre of the oppressed. Publicación electrónica: http://www.unomaha.edu/~ paterson/. Julio, 1999.
ROSSI, P.H./FREEMAN, H.E. (1989) Evaluación. Trillas. México.
SARRAMONA, J.; VAZQUEZ, G.; ÚCAR, X. (1992) «Evaluación de la educación no formal», pp. 91-125, en SARRAMONA, J. (Ed.) La educación no formal. Ceac. Barcelona.
SARRAMONA,J./ÚCAR, X. (1993) "L’educació artística", pp. 115-120, en SARRAMONA,J. Idees i propostes d’acció per una pedagogia actual. Eumo. Barcelona.
STUFFLEBEAM, D.L./SHINKFIELD, A.J. (1987). Evaluación sistemática. Paidós/MEC. Barcelona.
TEJADA, J. (1997a). "La evaluación", pp.243-268, en GAIRÍN,J./FERRANDEZ,A. Planificación y gestión de instituciones de formación. Praxis. Barcelona.
TEJADA, J. (1997b) "Modelos de evaluación", pp.269-281, en GAIRÍN,J./FERRANDEZ,A. Planificación y gestión de instituciones de formación. Praxis. Barcelona.
ÚCAR, X. (1991) Animació sociocultural i teatre. Avaluació de la intervención amb tècniques i elements teatrals. Tesis doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona.
ÚCAR, X. (1992a) El teatro en la animación sociocultural. Técnicas de intervención. Diagrama. Zaragoza.
ÚCAR, X. (1992b). La animación sociocultural. Ceac. Barcelona.
ÚCAR, X. (1993). "La animación teatral: los procesos de evaluación de intervenciones socioculturales implementadas por medio de técnicas y elementos teatrales.", pp. 159-177. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria de Teoría de la Educación. Vol. V. Universidad de Salamanca.
ÚCAR, X. (1994) "El estatuto epistemológico de la animación sociocultural", pp. 161-183. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria de Teoría de la Educación. Vol. VI. Universidad de Salamanca.
ÚCAR, X. (1995). Los programas de animación sociocultural", pp. 32-38. Claves de Educación Social. Año 1. Vol. 1. Noviembre. Universidad del País Vasco. San Sebastián.
ÚCAR, X. (1997a). Animación sociocultural, complejidad y modelos de intervención pp. 86-108, en Educación social. Revista de intervención socioeducativa. Nº 5. Enero-abril. Institut de Formació de la Fundació Pere Tarrés. Barcelona.
ÚCAR, X (1997b). La evaluación de la animación sociocultural, pp. 193-209, en TRILLA, J. (Coord.) Animación sociocultural. Ariel. Barcelona.
ÚCAR, X. (1998). La complejidad de las acciones socioeducativas: animación sociocultural y procesos de sistematización, pp. 72/25-72/34, en GAIRIN/FERRANDEZ Planificación y gestión de instituciones de formación. Praxis. Barcelona.
ÚCAR, X. (1999). "Animación teatral: concepto, situación actual y perspectivas". 32 Páginas Ponencia leída en el Encuentro internacional sobre Animación Teatral. Consello da Cultura Galega. (En prensa).
VENTOSA, V.J. (1992). La evaluación de la animación sociocultural. Popular. Madrid.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.