Application of the CIPP model in the study of factors that promote intercultural sensitivity

Authors

  • Paola Ruiz-Bernardo Universitat Jaume I
  • Reina Ferrández-Berrueco Universitat Jaume I
  • María-Auxiliadora Sales-Ciges Universitat Jaume I

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.18.2.1987

Keywords:

Intercultural sensitivity, Cultural diversity, Social indexes, Profiles of intercultural sensitivity, Social diagnosis

Abstract

The present study proposes a group of factors (related to self, context and process) favouring the development of intercultural sensitivity. A social diagnosis was performed in the Spanish province of Castellón in order to identify these factors by means of a correlational study. A non-probabilistic but representative sample consisting of 995 people from 37 different countries living in this province was used. Data were collected by means of an adaptation of the scale proposed by Chen and Starosta (2000) for the assessment of intercultural sensitivity. Results showed four profiles, and their main characteristics were studied. Variables such as country of origin, gender, academic background, number of languages spoken, or the experience of living in a foreign country revealed to have a positive influence on the development of this attitude.

Author Biographies

Paola Ruiz-Bernardo, Universitat Jaume I

Profesora Ayudante en el Departamento de Educación de la Universitat Jaume I (España). Es la autora de contacto para este artículo. Centra su línea de investigación en la educación intercultural e inclusiva y el contexto social escolar. Su dirección postal es: Facultad de Ciencias Humanas y Sociales. Campus de Riu Sec. 12071-Castellón (España).

Reina Ferrández-Berrueco, Universitat Jaume I

Licenciada y doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación (sección CC. De la Educación) por la Universidad de Valencia. Profesora Titular del Departamento de Educación de la Universitat Jaume I en el Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación . Centra su línea de investigación en evaluación de la calidad así como en aspectos metodológicos asociados a la investigación educativa. Es la autora de contacto para este artículo. Su dirección postal es: Departamento de Educación, Campus de Riu Sec. Universidad Jaume I. 12071-Castellón (España).

María-Auxiliadora Sales-Ciges, Universitat Jaume I

Licenciada y doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación (sección CC. de la Educación) por la Universidad de Valencia, con premios extraordinarios de Licenciatura y de Doctorado. Profesora Titular del Departamento de Educación de la Universitat Jaume I. Centra su línea de investigación en la educación intercultural e inclusiva, participando en distintos proyectos investigadores tanto de ámbito local como autonómico.

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Published

2012-12-20

Issue

Section

Research Articles