Twenty years of electronic publishing and open access: a pioneer reaches maturity
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.20.1.3856Keywords:
Journal, journal articles, open access, publishing, electronic journals, evaluation, electronic publishingAbstract
RELIEVE reaches 20 years, a milestone in electronic publishing and the open access to educational research. We review some of the achievements and future prospects, as well as analyze some circumstances of journal evaluation processes.
References
Aliaga F. (1996). Enredados: aplicaciones y experiencias de Internet en España con interés educativo. Bordón, 48 (3), 355-361.
Aliaga, F. y Suárez Rodríguez, J (2002). Tendencias actuales en la edición de revistas electrónicas: nueva etapa en RELIEVE. RELIEVE, 8 (1). Consultado en http://www.uv.es/RELIEVE/v8n1/RELIEVEv8n1_0.htm.
Aliaga, F. y Suárez Rodriguez, J. (1995). Las redes de ordenadores: nuevas herramientas para la investigación educativa. (I) BITNET/EARN. RELIEVE, 1(2). Consultado en http://www.uv.es/RELIEVE/v1/RELIEVEv1n2.htm
Aliaga, Francisco M. y Suárez-Rodríguez, Jesús M. (2007). Internacionalidad de las revistas académicas: Estudio de caso con RELIEVE. RELIEVE, 13 (1). http://www.uv.es/RELIEVE/v13n1/RELIEVEv13n1_0.htm
Aliaga. F. (2014). Calidad y evaluación de las revistas científicas de educación. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 11-12.
Ariza, T. y Quevedo-Blasco, R. (2013). Análisis bibliométrico de la Revista de Investigación Educativa (2000-2012). Revista de Investigación Educativa, 31(1), pp. 31-52. Disponible en: http://revistas.um.es/rie/article/view/160321/142841
Ayllón, Juan Manuel; Ruiz Pérez, Rafael & Delgado López-Cózar, Emilio (2013). H Índice H de las revistas científicas españolas según Google Scholar Metrics (2008-2012). EC3 Reports,7. Granada, 18 de noviembre de 2013
Bueno, A. y Fernández Cano, A. (2003). Análisis cienciométrico de la productividad en la Revista de Investigación Educativa (1983-2000). Revista de Investigación Educativa, 21(1), 507-532.
Delgado, Jorge Enrique (2010). Trends in the Publication of Refereed Journals in Spanish and Portuguese-Speaking Latin America?. Comparative & International Higher Education, 2 43-49
Galán, A. (2014). Evaluación de la producción científica en educación. ¿Una nueva crisis?. Bordón, 66(2), 7-9. DOI: 10.13042/Bordon.2014.66200
Galán, A. y Zych, I. (2011). Análisis de los criterios de la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora (CNEAI) para la concesión de los tramos de investigación en Educación. Bordón. Revista de pedagogía, 63 (2), 2011, pp. 117-139.
Gómez, E.L., Fuentes, J.L., & Luque, D. (2013). Análisis bibliométrico de las revistas españolas de educación incluidas en el Journal Citation Report. Producción científica y elementos controvertidos. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24(1), 183-217.
Hernández Pina, F. & Maquilón Sánchez, J. J. (2010). Indicadores de calidad de las revistas científicas y sistema de gestión editorial mediante OJS. Revista de investigación Educativa, 28(1), 13–29
Rodríguez Gómez, G. (1999). Revistas electrónicas: Cybernautas y/o papirófilos. Cambios en la comunicación científica. Revista de Investigación Educativa, 17 (2), pp. 491-494.
Rodríguez Gómez, Gregorio (2005). RELIEVE cumple 10 años, pero …¿cómo fue el primero?. RELIEVE, 11 (2). http://www.uv.es/RELIEVE/v11n2/RELIEVEv11n2_1.htm
Roes, H. (1994). Electronic journals: a survey of the literature and the net. Journal of Information Networking, 2(3), 169-186. http://cwis.kub.nl/~dbi/users/roes/articles/ej_join.htm
Schekman, R. (2013). Por qué revistas como ‘Nature’, ‘Science’ y ‘Cell’ hacen daño a la ciencia. El País, 12 de diciembre. Versión electrónica en http://sociedad.elpais.com/sociedad/2013/12/11/actualidad/1386798478_265291.html
Tejedor, F.J. (1995). Nuevas perspectivas en la comunicación científica. RELIEVE, 1 (0). Consultado en http://www.uv.es/RELIEVE/v1/RELIEVEv1n0.htm
Zamora, H; Aguillo, I; Ortega, J. L. & Granadino, B. (2007). Calidad formal, impacto y visibilidad de las revistas electrónicas universitarias españolas. El Profesional de la Información, 16 (1). Doi:10.3145/epi.2007.jan.02
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.