Academic Success and Student Satisfaction with University Teaching

Authors

  • J. Esteban Fernández Rico Universidad de Oviedo
  • Samuel Fernández Fernández Universidad de Oviedo
  • Alberto Álvarez Suárez Universidad de Oviedo
  • Pablo Martínez Camblor Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.13.2.4207

Keywords:

Academic success, Performance, Satisfaction, Analysis of Variance, Reliability, Factor Analysis

Abstract

This study uses surveys to assess student academic success in relation to the teaching activity of the University staff. The main goal is to test how the student’s degree of satisfaction of with their teachers can be considered dependent on the success the student obtains in each subject. The results show that the students are more satisfied with their teaching when they have a higher rate of success, although in some optional courses, the degree of satisfaction diminishes with the higher rate of success. The course expectations, when defined by the difference between achievement and success, impact the student satisfaction with the teaching.

References

Aldridge, S. & Rowley, J. (1998). Measuring customer satisfaction in higher education. Quality Assurance in Education, 6 (4) pp. 197-204

http://dx.doi.org/10.1108/09684889810242182

Cabrera, L., Bethencourt, J.T., González, M. y Álvarez, P. (2006 a). Un estudio transversal retrospectivo sobre prolongación y abandono de estudios universitarios. RELIEVE. V. 12, n.1. Consultado en http://www.uv.es/RELIEVE/v12n1/RELIEVEv12n1_1.htm el 20 de abril de 2006.

Cabrera, L., Bethencourt, J.T., Álvarez, P. y González, M. (2006 b). El problema del abandono de los estudios universitarios. RELIEVE, v. 12, n.2. Consultado en http://www.uv.es/RELIEVE/v12n2/RELIEVEv12n2_1.htm el 20 de abril de 2006.

Cabrera Guillén, P. y Galán Delgado, E. (2002). Factores contextuales y rendimiento académico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5 (3).

González López, I. (2003). Determinación de los elementos que condicionan la calidad de la Universidad: aplicación práctica de un análisis factorial. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, v9, n.1.Consultado en http://www.uv.es/RELIEVE/v9n1/RELIEVEv9n1_4.htm el 20 de abril de 2006.

Harvey, L. (2003). Student feedback. Quality in Higher Education, 9 (1), pp.3-20

http://dx.doi.org/10.1080/13538320308164

Soares, A. P., Guisande, M.A., Diniz, A.M. y Almeida, L.S. (2006). Construcción y validación de un modelo multidimensional de ajuste de los jóvenes al contexto universitario. Psicothema, vol. 18, 2 pp. 249-255.

Tejedor, F. J. (2002). La Complejidad Universitaria del Rendimiento y la Satisfacción. En L.M. Villar. La Universidad. Evaluación Educativa e Innovación Curricular. Sevilla: Kronos. pp 3-40.

Tejedor, F.J. y García-Valcárcel, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 342. pp. 443-473.

Issue

Section

Research Articles