Student perceptions and their influence on the evaluation of the teaching staff. A case in Universidad Autónoma de Occidente, Cali - Colombia

Authors

  • Fredy Eduardo Vásquez Rizo Universidad Autónoma de Occidente
  • Jesús Gabalán Coello Universidad Autónoma de Occidente

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.12.2.4228

Keywords:

Student Perceptions, Evaluation, Quantitative Analysis, Qualitative Analysis, Teacher Performance, University

Abstract

The investigation results are presented: "An investigation or research about the most relevant variables from the student’s point of view which influence the general opinion about the teacher’s performance in the Universidad Autonoma de Occidente". The problems about the influence from the students perception in evaluating their teachers is taken on from two complementary perspectives: The first constitutes the qualitative analysis which has as a support the group interviews realized in each one of the academic programs. The second involves the quantitative analysis based on multivariate statistic tools. These perspectives allow elaborating a model to establish the grade of relevance each one of the items used to evaluate the teacher has, in relation with the general grading that is assigned to his/her performance. Finally, the most important aspects are evidenced for the students at the moment of stating a valuable judgment over their teachers.

References

Arnaz, J. A. y Yuren, T. (1994). Docencia. En Serie Documentos. Mexicali: CETYS.

De La Garza García, J. (1995). Análisis discriminante. En Análisis de la Información Mercadológica a través de la Estadística Multivariante: Capítulo 4. Primera Edición. Ciudad de México: Alambra.

Deming, E. (1998). Fuera de la crisis. Massachussets: MIT.

Díaz, L. G. (2002) Análisis discriminante. En Estadística Multivariada: Inferencia y Métodos: Capítulo 8. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Díaz, L. G. (2002). Análisis estadístico de datos categóricos. En Notas de Clase del Departamento de Estadística de la Universi-dad Nacional de Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Etxegaray, F. y Sanz, I. (1991). La evaluación de la docencia del profesor universitario. San Sebastián: Universidad del País Vasco.

García Carrasco, J. y Villa Sánchez, A. (1984). Líneas dominantes de investigación en el análisis de la función docente. Madrid.

Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (2000). Aprender a Investigar. En Serie ICFES. Bogotá: ICFES.

Marsh, H. W. (1982). Validity of student's evaluations of college teaching a multirate. Multimethod Analyse. En Journal of Educational Psychology. Vol. 74. No. 2. Washington D.C.: American Psychological Association.

http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.74.2.264

Mayor Ruiz, C. (1996). Las funciones del profesor universitario analizadas por sus protagonistas. Un estudio atendiendo al grupo de titulación y los a-os de experien-cia, en la Universidad de Sevilla. En Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. Vol. 2. No. 1. Consultado en http://www.uv.es/RELIEVE/v2n1/RELIEVEv2n1.htm el 10 de Febrero de 2006.

Meade, D. (1996). El profesor de calidad. Monterrey: Instituto Tecnológico de Educación y Estudios Superiores de Monterrey - ITESM.

Moreno García, J. M. (1972). Evaluación de los factores que deciden la eficacia didáctica del profesorado. En Bordón. No. 187. Madrid: Sociedad Española de Pedagogía.

Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, California: SAGE Publications Inc.

Pe-a, D. (2002). Análisis de datos multiva-riante. 1 Ed. Universidad Carlos III de Madrid. Madrid: McGraw Hill.

Rizo Moreno, H. E. (1999). Evaluación del docente universitario. En Revista Electróni-ca Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Vol. 2 No. 1. Zaragoza: Asociación Universitaria de Formación del Profesorado - AUFOP.

Rizo Moreno, H. E. (2004). Evaluación del profesor universitario. Una visión institucional. En Revista Iberoamericana de Edu-cación. No. 34.

Universidad Autónoma de Occidente (2002). Reformando el Presente con Visión de Futuro. Documento de Rectoría. Cali: UAO.

Issue

Section

Research Articles