Methodological analysis of the spanish production on doctoral thesis in mathematical education (1976-1998)

Authors

  • Manuel Torralbo Rodríguez Universidad de Córdoba
  • Mónica Vallejo Ruiz Universidad de Granada
  • Antonio Fernández Cano Universidad de Granada
  • Luis Rico Romero Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.10.1.4321

Keywords:

Research evaluation, research methodologies, mathematics education, doctoral dissertations and Spanish productivity

Abstract

This study shows a comprehensive vision of the Mathematics Education at methodological level, using as base the doctoral dissertations (thesis) accomplished in Spanish universities between the years 1976-1998. A central finding of this study has been the design of an evaluation methodological instrument, which will be useful for the future analysis of research. In addition general recommendations are offered with the aim to improve quality of the research in Mathematics Education.

References

Bellavista, J.; Guardiola, E.; Méndez, A. y Bordons, M. (1997). Evaluación de la investigación. Madrid. C.I.S.

Bueno, A. (2001). Evaluación de revistas científicas españolas del campo de la educación: El caso de la Revista de Investigación Educativa (RIE) (1983-2000). Tesis doctoral. Facultad CC. Educación. Universidad de Granada.

Donoghue, E.F. (1999). The task-technique matrix: An alternative system for classifying research in mathematics education. School Science and Mathematics, 99(1), 42-46.

http://dx.doi.org/10.1111/j.1949-8594.1999.tb17444.x

Expósito, J. (2003). Análisis de la investigación española sobre evaluación de programas educativos (1975-2000). Tesis doctoral. Facultad CC. Educación. Universidad de Granada.

Fernández Cano, A. (1995a). Métodos para evaluar la investigación en Psicopedagogía. Madrid: Síntesis.

Fernández Cano, A. (1995b). Metodologías de la investigación en Educación Matemática. En L. Berenguer et al. (eds.), Investigación en el aula de Matemáticas (pp. 47-65). Granada: Departamento de Didáctica de las Matemáticas- SAEM Thales.

Fernández Cano, A. (1997). Evaluación de la investigación educativa española: Una revisión integrativa de realizaciones en 25 años. Revista Española de Pedagogía, 207, 277-301.

Fernández Cano, A. y Bueno, A. (1999). Synthesizing scientometric patterns in Spanish educational research. Scientometrics, 46 (2), 349-367.

http://dx.doi.org/10.1007/BF02464783

Fernández Cano, A. y Expósito, J. (2001). Patrones de citación en la investigación española sobre evaluación de programas educativos (1975-2000). Revista Española de Documentación Científica, 24 (3), 291-307.

Johnson, D.C. (1980). Types of research. En R. J. Shumway (ed.) Research in mathematics education. Reston, V.A.: National Council of Teachers of Mathematics.

López López, P. (1996). Introducción a la Bibliometría. Valencia: Promolibro.

Reys, R. (2000). Doctorates in Mathematics Education. An acute shortage. Notices of the AMS, 47 (10), 1267-1270.

Rico, L. (1999). Desarrollo en España de los estudios de doctorado en Didáctica de la Matemática. En K. Hart y F. Hitt (eds.), Dirección de tesis de Doctorado en Educación Matemática. Una perspectiva Internacional. México: Cinvestav-IPN.

Rico, L. y Sierra, M. (2000). Didáctica de la matemática e investigación. En J. Carrillo y L.C. Contreras (eds) Matemática española en los albores del siglo XXI (pp.77-131). Huelva: Regué.

Torralbo, M. (2001). Análisis cientimétrico, conceptual y metodológico de las tesis doctorales españolas en Educación Matemática (1976-1998). Tesis Doctoral. Departamento de Didáctica de la matemática. Universidad de Granada.

Torralbo, M.; Vallejo, M. y Fernández Cano, A. (2001). Paradigmas y teorías en la investigación española en Educación Matemática. En Actas del Congreso Nacional de Modelos de investigación educativa. Investigación y Evaluación educativas en la sociedad del conocimiento (pp. 793-797). Coruña: AIDIPE.

Issue

Section

Research Articles