The microcybergames and the learning of the Social Sciences: The java world
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.9.2.4339Keywords:
Java, Internet, microcybergames, Applet, Social Sciences, Educational Games, Computer Games, Learning ActivitiesAbstract
The possibilities and didactic limitations of the computer games stand out. The utility of the microcybergames in the educative surrounings of Internet is put of relief. In Java, the designs of the microcybergames are studied, emphasizing the advantages of predesigned applet over the ones generated by some author created tools. A selection of flexible and gratuitous applet with possible didactic use is made. Examples of applications of these applets in proper contents of Social Sciences in the no university curricula are incorporated.References
Aguayos, J. (2003). Videojocs i ensenyament. Consultado el 10 octubre 2003 en http://www.xtec.es/~jaguayos/.
Albadalejo Nicolás, Juan José (2001). El juguete didáctico: una herramienta para su evaluación, Píxel-bit, n. 16. Consultado en http://www.sav.us.es/pixelbit/articulos/n16/n16art/art169.htm el 10 noviembre 2002.
Balaguer, Roberto (2002). Videojuegos, Internet, Infancia y Adolescencia del nuevo milenio, Kairos, año 6 n. 10, 2º semestre 2002.Consultado el 15 enero 2003 en www.fices.unsl.edu.ar/kairos/k10-06.htm .
Bosco, Alejandra (2002). Sobre el Clic y su éxito en la educación escolar, Bits Espiral. Consultado el 3 octubre 2003 en www.ciberespiral.org/bits/Clic.pdf.
Esnaola, Graciela (2003). Reflexiones psicopedagógicas en torno a la digitalización del espacio lúdico, en.red.ando, num 357, 4-Febrero. Consultado en http://enredando.com/cas/cgi-bin/enredantes/plantilla.pl?ident=249 el 12 octubre 2003.
Figueras Maz, Mónica (2000). El ocio como realidad educativa. La experiencia de la Fundació Pere Tarrés, 6º Congreso Mundial de Ocio. Ocio y Desarrollo Humano. Bilbao 3-7 de julio de 2000. Universidad de Deusto. Consultado en http://www.ocio.deusto.es/formacion/ocio21/pdf/P03109.pdf el 15 enero 2003.
García-Valcárcel Muñoz-Repiso, Ana (1999). El juego y las nuevas tecnologías, Píxel-bit, n. 13. Consultado en http://www.sav.us.es/pixelbit/articulos/n13/n13art/art137.htm el 10 noviembre 2002.
Gil Larrea, María José; González Barturen, Jorge; Vázquez Gómez, Iñaki (2000). Ocio ¿a través de Internet?, 6º Congreso Mundial de Ocio. Ocio y Desarrollo Humano. Bilbao 3-7 de julio de 2000. Universidad de Deusto. Consultado en http://www.ocio.deusto.es/formacion/ocio21/pdf/P07269.pdf el 15 enero 2003.
Gómez Cañete, Daniel (2001). Juegos para aprender, en en.red.ando, n. 298, 18-12-2001. Consultado en http://enredando.com/cas/cgi-bin/juegos/plantilla_opi.pl?ident=98 el 9 octubre 2003.
Gros Salvat, Begoña et al. (1997). La utilización de los juegos de ordenador en la escuela, III Congreso Eductec. Creación de Materiales para la Innovación Educativa con Nuevas Tecnologías. Málaga 27 a 29 de octubre de 1997. Universidad de Málaga. Consultado el 19 septiembre 2001 en www.ieev.uma.es/edutec97/edu97_c5/2-5-09.htm.
Gros Salvat, Begoña (2002). Videojuegos y alfabetización digital, en.red.ando, num. 160, 7-5-2002. Consultado en. http://enredando.com/cas/cgi-bin/enredantes/plantilla.pl?ident=227 el 12 octubre 2003.
Grup F9 (1998). Ciencias Sociales y juegos de ordenador: jugando con Carmen Sandiego, Cuadernos de Pedagogía. 289, 24-27. Consultado el 10 octubre 2003 en www.xtec.es/~abernat/altres%20articles/sociales.pdf.
Grup F9 (2002). Diseñar información en un mundo complejo. Informe interno del grupo de trabajo. Universitat Autònoma de Barcelona. Julio. Consultado en http://www.xtec.es/~abernat/altres%20articles/disenar.pdf el 10 octubre 2003)
Licona Vega, Ana Liliam y Carvalho Levy, Denize Piccolotto (2001). Los videojuegos en el contexto de las nuevas tecnologías: relación entre las actividades lúdicas actuales, la conducta y el aprendizaje, Píxel-bit, n. 17. Consultado en http://www.sav.us.es/pixelbit/articulos/n17/n17art/art174.htm el 11 noviembre 2002.
Oliver, Javier y Jacob, Inés (2000). ¿Es perjudicial que los jóvenes utilicen videojuegos?, 6º Congreso Mundial de Ocio. Ocio y Desarrollo Humano. Bilbao 3-7 de julio. Universidad de Deusto. Consultado en http://www.ocio.deusto.es/formacion/ocio21/pdf/P06270.pdf el 15 enero 2003.
Raña Trabado, Juan Carlos (2003). Autoevaluación formativa informatizada en las CC. SS., Quaderns Digitals.NET, nº 29. Consultado en http://www.quadernsdigitals.net/apli/qd.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=5909. el 5 marzo 2003.
Raña Trabado, Juan Carlos (2002). Hot Potatoes y las Ciencias Sociales, A pie de aula. Consultado en http://www.gh.profes.net/archivo2.asp?id_contenido=32905 el 10 septiembre 2002.
Tejedor Mardomingo, María. La calidad del ocio educativo, 6º Congreso Mundial de Ocio. Ocio y Desarrollo Humano. Bilbao 3-7 de julio de 2000. Universidad de Deusto. Consultado en http://www.ocio.deusto.es/formacion/ocio21/pdf/P03216.pdf el 16 enero 2003.
Downloads
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.