Education and Knowledge: The core of productive transformation with equity?. The case of Chile
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.9.1.4350Keywords:
Education, Chile, Educational Policy, Educational Reform, Economy of the education, Equity of the EducationAbstract
The objective of this article is to give a review of the results of educational politics in Chile, of which the core concept has been “productive transformation with equity”.
It has established a view on the aspects of productivity and distribution of income in the different socioeconomic stratums, and it shows the levels of education achieved in comparison to the incomes earned.
Among the principle conclusions that were found, it is certain that even though productivity has increased, equity has not, which shows problems with educational development in Chile.References
Agacino, Rafael (1994). Cinco Ecuaciones “Virtuosas” del Modelo Económico Chileno y Orientaciones para una Nueva Política Económica. Consultado el 17 de Noviembre de 2001 en http://www.redem.buap.mx/
Baudelot, Christian y Establet, Roger (1998). El nivel educativo sube. Madrid: Editorial Morata
CEPAL (1990). Transformación productiva con Equidad. Santiago, Chile: CEPAL.
CEPAL (1992). Educación y Conocimiento, eje de la transformación productiva con equidad. Santiago, Chile: CEPAL.
CEPAL (1997). La brecha de la equidad. América Latina, El Caribe y la cumbre social. Santiago, Chile: CEPAL.
CEPAL (2000). Equidad, desarrollo y ciudadanía. Santiago, Chile: CEPAL.
Cohen, Ernesto (1997). Educación, eficiencia y equidad. Santiago,Chile: Colección Estudios Sociales CEPAL/OEA Ediciones SUR..
Comité técnico asesor del diálogo nacional sobre la modernización de la educación chilena. (1995). Los desafíos de la educación. Santiago, Chile: Editorial Universitaria.
Martinic, Sergio (2000). Grupos de interés e interacciones comunicativas en las reformas sociales en América Latina. En CEPAL, Hacia dónde va el gasto público en educación? Logros y desafíos Volumen II. Serie políticas sociales. Santiago, Chile: CEPAL.
MIDEPLAN (1992). Avanzando en equidad. Un proceso de integración al desarrollo: 1990-1992. Santiago, Chile: MIDEPLAN.
MIDEPLAN (1998). Situación del Empleo en Chile 1998. Santiago, Chile: MIDEPLAN.
MIDEPLAN (1999). Resultados Encuesta CASEN 1998. Documento N° 5 Situación de la educación en Chile 1998. Santiago, Chile: MIDEPLAN.
MIDEPLAN (2000). Encuesta CASEN 2000. Consultado el 17 de Noviembre de 2001 en http://www.mideplan.cl
MIDEPLAN (2001a). Indicadores Económicos y Sociales 1990-2000. Consultado el 17 de Noviembre de 2001 en http://www.mideplan.cl/estudios/iesmain.html
MIDEPLAN (2001b). Situación de la Educación en Chile 2000. Informe ejecutivo. Santiago, Chi-le: CEPAL.
MINEDUC (1997). Jornada Completa diurna para todos. Santiago. Chile, MINEDUC.
Ottone, Ernesto (2001). La equidad en América latina en el marco de la globalizacion: la apuesta educativa. En CIDE-PREAL , Economía políti-ca de las reformas educativas en América Latina, pp. 63 a 97. Santiago, Chile: CIDE-PREAL.
UNICEF (2000). Socialización en los primeros años: Repercusiones y alternativas educativas. Ciclo de Debates: Desafíos de la Política Edu-cacional N°5. Santiago, Chile: UNICEF
Downloads
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.