Education and Knowledge: The core of productive transformation with equity?. The case of Chile

Authors

  • Ilich Silva-Peña Centro de Investigación y Desarrollo para la Acción Educativa
  • Alexis Chelme-Bustos Universidad Católica de Chile
  • Isabel Salgado-Labra Centro de Investigación y Desarrollo para la Acción Educativa

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.9.1.4350

Keywords:

Education, Chile, Educational Policy, Educational Reform, Economy of the education, Equity of the Education

Abstract

The objective of this article is to give a review of the results of educational politics in Chile, of which the core concept has been “productive transformation with equity”.

It has established a view on the aspects of productivity and distribution of income in the different socioeconomic stratums, and it shows the levels of education achieved in comparison to the incomes earned.

Among the principle conclusions that were found, it is certain that even though productivity has increased, equity has not, which shows problems with educational development in Chile.

References

Agacino, Rafael (1994). Cinco Ecuaciones “Virtuosas” del Modelo Económico Chileno y Orientaciones para una Nueva Política Económica. Consultado el 17 de Noviembre de 2001 en http://www.redem.buap.mx/

Baudelot, Christian y Establet, Roger (1998). El nivel educativo sube. Madrid: Editorial Morata

CEPAL (1990). Transformación productiva con Equidad. Santiago, Chile: CEPAL.

CEPAL (1992). Educación y Conocimiento, eje de la transformación productiva con equidad. Santiago, Chile: CEPAL.

CEPAL (1997). La brecha de la equidad. América Latina, El Caribe y la cumbre social. Santiago, Chile: CEPAL.

CEPAL (2000). Equidad, desarrollo y ciudadanía. Santiago, Chile: CEPAL.

Cohen, Ernesto (1997). Educación, eficiencia y equidad. Santiago,Chile: Colección Estudios Sociales CEPAL/OEA Ediciones SUR..

Comité técnico asesor del diálogo nacional sobre la modernización de la educación chilena. (1995). Los desafíos de la educación. Santiago, Chile: Editorial Universitaria.

Martinic, Sergio (2000). Grupos de interés e interacciones comunicativas en las reformas sociales en América Latina. En CEPAL, Hacia dónde va el gasto público en educación? Logros y desafíos Volumen II. Serie políticas sociales. Santiago, Chile: CEPAL.

MIDEPLAN (1992). Avanzando en equidad. Un proceso de integración al desarrollo: 1990-1992. Santiago, Chile: MIDEPLAN.

MIDEPLAN (1998). Situación del Empleo en Chile 1998. Santiago, Chile: MIDEPLAN.

MIDEPLAN (1999). Resultados Encuesta CASEN 1998. Documento N° 5 Situación de la educación en Chile 1998. Santiago, Chile: MIDEPLAN.

MIDEPLAN (2000). Encuesta CASEN 2000. Consultado el 17 de Noviembre de 2001 en http://www.mideplan.cl

MIDEPLAN (2001a). Indicadores Económicos y Sociales 1990-2000. Consultado el 17 de Noviembre de 2001 en http://www.mideplan.cl/estudios/iesmain.html

MIDEPLAN (2001b). Situación de la Educación en Chile 2000. Informe ejecutivo. Santiago, Chi-le: CEPAL.

MINEDUC (1997). Jornada Completa diurna para todos. Santiago. Chile, MINEDUC.

Ottone, Ernesto (2001). La equidad en América latina en el marco de la globalizacion: la apuesta educativa. En CIDE-PREAL , Economía políti-ca de las reformas educativas en América Latina, pp. 63 a 97. Santiago, Chile: CIDE-PREAL.

UNICEF (2000). Socialización en los primeros años: Repercusiones y alternativas educativas. Ciclo de Debates: Desafíos de la Política Edu-cacional N°5. Santiago, Chile: UNICEF

Downloads

Issue

Section

Research Articles