Policies and educational results in Latin America: a map compared to seven countries (2000-2015)

Authors

  • Axel Rivas Centro de Implementación de Políticas Públicas para la Equidad y el Crecimiento
  • Belén Sanchez Centro de Implementación de Políticas Públicas para la Equidad y el Crecimiento

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8245

Keywords:

Educational policies, education in Latin America, evaluation of educational quality, educational government, educational change, comparative education.

Abstract

This paper analyzes the educational policies which was implemented between 2000 and 2015 in Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Mexico, Peru and Uruguay. The analysis method combines qualitative and quantitative approaches. The actual situation about of quality of learning seems worrying, but the evolution of analyzed indicators in that period expose a hopeful outlook. The process of plotting of policies make report about the dynamic agenda, characterized by expansion of the basic educational rights, changes of governability of educational systems, using textbooks and digital materials like shortcut of change in education, more flexibility of academicals regimes, proliferation of educational justice redistributive policies, big bet on policies for teaching and educational leadership like keys of educational changes, and boom of evaluations of the educational quality and massive policies of distribution of the computers to schools, among other outstanding characteristics. The analysis of the results of learning and evolution of additional educational keys indicators, in light of the analyzed policies, allowed to develop a set of hypotheses and reflections about possible ways of systemic improvements that looks for contribute to deep plural and rigorous reflection about improvement of education in Latin America.

Author Biographies

Axel Rivas, Centro de Implementación de Políticas Públicas para la Equidad y el Crecimiento

Director del Programa de Educación del Centro de Implementación de Políticas Públicas para la Equidad y el Crecimiento (CIPPEC). Doctor en Ciencias Sociales por la UBA. Master en Ciencias Sociales y Educación por FLACSO. Licenciado en Ciencias de la Comunicación por la UBA. Realizó estudios doctorales en el Instituto de Educación de la Universidad de Londres. Profesor de las universidades: Pedagógica de la Provincia de Buenos Aires, FLACSO, Di Tella y San Andrés. Fue consultor en organismos internacionales como BID, IIPE-UNESCO, UNICEF, Banco Mundial y PNUD. Asesoró a distintos ministerios de educación provinciales y de países de América Latina. Autor de 10 libros, entre ellos el que dio origen a este artículo: "América Latina después de PISA".

Belén Sanchez, Centro de Implementación de Políticas Públicas para la Equidad y el Crecimiento

Coordinadora de Proyectos del Programa de Educación del Centro de Implementación de Políticas Públicas para la Equidad y el Crecimiento (CIPPEC). Maestranda en Educación y Desarrollo Internacional por el Instituto de Educación de la Universidad de Londres. Licenciada y Profesora en Ciencias de la Educación por la Universidad de San Andrés. Profesora en la Universidad Nacional de San Martín y la Universidad de San Andrés.

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Published

2016-07-08

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