On the «zorras» Celestina and Lozana: Animal symbolism in the configuration of the character of the whore and go-between

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/Celestinesca.46.24377

Keywords:

Celestina, Lozana, animal symbols, sex, survival

Abstract

The undeniable influence of La Celestina on La Lozana andaluza is not limited to its structure, content, and function (Botta 2002; Checa 2005; Imperiale 1991; Márquez Villanueva 2006), but it also encompasses the animal symbolism used in the construction of the character of the old bawd (Shipley 2020; López-Rodríguez 2018; Miaja de la Peña 2017; Snow 2021). Celestina and Lozana are sweet and hard-working as bees, promiscuous and motherly as hens, loquacious and free as birds, temptress and sinful as serpents, libidinous and obstinate as donkeys and even docile and helpless as sheep. There is, indeed, a sort of bestiary in the forging of the literary figure of the prostitutes, whose physique and personality, home, jobs, beliefs, and social function are marked with animal traits. In addition to highlighting the instinctual animal world of sex with which the two prostitutes make a living, the iconography of the bestial serves to sketch the multifaceted nature of Celestina and Lozana. After all, their survival, like an animal, depends on their adaptation to society, because, in the words of the character of Francisco Delicado, «¿Qué me tengo que mantener […] como camaleón?» (179).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irene López-Rodríguez, Universidad de Ottawa

Doctora en Lenguas Modernas por la Universidad de Ottawa.

References

Bartlett, Robert. «Symbolic meanings of the hair in the Middle Ages», Transactions of the Royal Historical Society, 4 (1994), pp. 43-60. https://doi.org/10.2307/3679214

Blay Manzanera, Vicenta. «Más datos sobre la metáfora de la serpiente-cupiditas en Celestina», Celestinesca, vol. 22, no. 1 (1996), pp. 129-154. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.20.19880

Botta, Patricia. «La Celestina vibra en La Lozana», Cultura Neolatina, no. 62 (2002), pp. 275-304 https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcbv7w1 (fecha último acceso: 01/12/2022)

—. «La magia en La Celestina», Dicenda, vol. 12 (1994), pp. 37-67. https://revistas.ucm.es/index.php/DICE/article/view/DICE9494110037A

Canet, José Luis. «La mujer venenosa en la época medieval», Lemir, no. 1 (1996-7), s.p.

Cárdenas, Anthony. «Interpretación de asno: signo de bestialidad humana en La Celestina», Texto crítico, no. 42 (1990), pp. 85-95. http://hdl.handle.net/123456789/7209 (fecha último acceso: 01/12/2022)

Charbonneau-Lassay, Louis. The Bestiary of Christ, Londres, Parabola Books, 1991.

Checa, Jorge. «La Lozana Andaluza (o cómo se hace un retrato)», Bulletin of Spanish Studies, vol. 82, no. 1 (2005), pp. 1-18. https://doi.org/10.1080/1475382052000331088

Cherchi, Paolo. «Onomástica celestinesca y la tragedia del saber inútil», en Cinco siglos de «Celestina»: aportaciones interpretativas, ed. José Luis Canet Vallés y Rafael Beltrán Llavador, Valencia, Universitat de València, 1997, pp. 77-90.

Cirlot, Juan Eduardo. Diccionario de símbolos, Madrid, Editorial Labor, 1969.

Clark, Willene B., y Meredith T. McMunn. Beasts and Birds of the Middle Ages, Philadelphia, University of Philadelphia Press, 1989.

Corry, Jennifer. Perceptions of Magic in Medieval Spanish Literature, Berlín, Lehigh University Press, 2005.

Covarrubias, Sebastián de. Tesoro de la lengua castellana o española según la impresión de 1611, con las adiciones de Benito Remigio Noydens publicadas en la de 1674, ed. Martín de Riquer, Madrid, Alta Fulla, 1998 [1943].

Da Costa Fontes, Manuel. «Celestina as an Antithesis of the Virgin Mary», Journal of Hispanic Philology, vol. 14, no. 1 (1990), pp. 7-41.

—. «The Art of "Sailing" in La Lozana Andaluza», Hispanic Review, vol. 66, no. 4 (1998), pp. 433-445. https://doi.org/10.2307/474855

—. The Art of Subversion in Inquisitorial Spain: Rojas and Delicado, Purdue, Purdue UP, 2005.

Delicado, Francisco. Retrato de la Lozana Andaluza, ed. Claude Allaigre, Madrid, Cátedra, 1985.

Deyermond, Alan. «"Hilado-Cordón-Cadena": Symbolic Equivalence in La Celestina», Celestinesca, vol. 1, no. 1 (1977), pp. 1-7. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.1.19447

—. «"El que quiere comer el ave": Melibea como artículo de consumo», Medievalia, 40 (2008), pp. 45-52. https://doi.org/10.19130/medievalia.40.2008.232

Diccionario de la Real Academia de la lengua española, 23.ª edición, Madrid, Espasa, 2015.

Eliade, Mircea. Imágenes y Símbolos, Madrid, Taurus, 1999.

François, Jéromine. «El espacio de la alcahueta: el marco urbano en La Celestina y La Lozana andaluza», Medievalia, vol. 48 (2016), pp. 107-129. https://doi.org/10.19130/medievalia.48.2016.322

Frazer, James. La rama dorada, Londres, MacMillan, 1890.

Galván, Luis. «"Valle de lágrimas" y lugares de la gloria: la Celestina y el Salmo 83/84», Celestinesca, vol. 28 (2004), pp. 25-32. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.28.20032

Gil, Juan. «Apuleyo y Delicado: El influjo de El Asno de Oro en La Lozana Andaluza», Habis, no. 17 (1986), pp. 209-220.

Gómez-Moreno, Javier. «Celestina, Lozana, Lázaro, Urdemalas y la subjetividad. A propósito del lenguaje y los géneros de la "escritura realista" del Renacimiento», en El personaje literario y su lengua en el Siglo XVI, coord. Ana Vian Herrero y Consolación Baranda Leturio, Madrid, Instituto Universitario Menéndez Pidal, 2006, pp. 243-340.

Green, Otis H. España y la tradición occidental: el espíritu castellano en la literatura desde «El Cid» hasta Calderón, Madrid, Gredos, 1969.

Guardiola, Cristina. «"El secreto oficio de la abeja": A Sociopolitical Metaphor in the Celestina», Diacritics: A Review of Contemporary Cristicism, vol. 36, no. 3 (2006), pp. 147-155. https://doi.org/10.1353/dia.0.0014

Gugliemi, Nilda. «Barbas y cabelleras en la Edad Media», Memorias medievales, 2 (1981), pp. 237-250.

Herrero, Javier. «Celestina’s Craft: The Devil in the Skein», Bulletin of Hispanic Studies, 61 (2007), pp. 343-351. https://doi.org/10.1080/1475382842000361343

Imperiale, Louis. «Itinerario peripatético y evolución interior en La Lozana Andaluza»Castilla: Estudios de Literatura, 1993, no. 18, pp. 99-108.

—. «Una realidad disfrazada en La Lozana Andaluza», Revista de Filología Española, vol. 72, no. 1 (1992), pp. 159-166. https://doi.org/10.3989/rfe.1992.v72.i1/2.624

—. El contexto dramático de «La Lozana Andaluza». Madrid, Scripta Humanistica, 1991.

Joset, Jacques, «... y contiene munchas más cosas que La Celestina», Cultura Neolatina, vol. LVII (1997), pp. 147-166.

— y Folke Gernet (ed.), La Lozana andaluza. Francisco Delicado, Madrid, Galaxia Gutenberg, 2007.

Lakoff, George y Mark Johnson. Metaphors We Live By, Chicago, University of Chicago Press, 1980.

Lamberti, Mariapia. «El vestuario de La Celestina», en A quinientos años de «La Celestina» (1499-1999), Sergio Fernández (coord.) y Carmen Elena Armijo (comp.), México Ciudad, Universidad Nacional Autónoma de México (2004), pp. 45-58.

Lizabe, Gladys. «El manto de Celestina», Proceedings of the Twelth Colloquium, London, Papers of the Medieval Hispanic Research Seminar, 2003, pp. 101-110.

López-Rodríguez, Irene. «El instinto animal: zoomorfismo en el retrato de La Lozana andaluza», Lemir, no. 28 (2018), pp. 379-400.

—. «La animalización del retrato femenino en el Libro de buen amor», Lemir, no. 13 (2009), pp. 53-84.

Lovvejoy, Arthur. The Great Chain of Being. A Study of the History of An Idea, Cambridge, Harvard UP, 1974.

Márquez Villanueva, Francisco. «El mundo converso de La Lozana Andaluza», en De la España judeoconversa: doce estudios, Barcelona, Ediciones Bella­terra, 2006, pp. 245-256.

Miaja de la Peña, María Teresa. «La animación de la figura de la alcahueta: Trotaconventos y Celestina», Dueñas, cortesanas y alcahuetas. «Libro de buen amor», «La Celestina» y «La Lozana andaluza», Francisco Toro Ceballos (ed.), Alcalá la Real, Ayuntamiento de Alcalá la Real, 2017, 219-228.

Nicasio Salvador, Miguel. «Huellas de La Celestina en La Lozana andaluza», en Estudios sobre el Siglo de Oro. Homenaje al profesor Francisco Ynduráin, Madrid, Editora Nacional, 1984, pp. 431-459.

—. «Otros bueyes que cazan perdices», Medievalismo vol. 3, no. 3 (1993), pp. 59-67. https://revistas.um.es/medievalismo/article/view/50361

Palafox, Eloísa. «De plumas, plumíferos y otros seres alados: trayectoria y enigmas de una metáfora polifacética de la Tragicomedia de Calisto y Melibea», Celestinesca, vol. 23, no. 1-2 (1999), pp. 43-60. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.23.19939

Palma Villaverde, Mariel Aldonza. «El hilo del que está tejido el manto de Celestina», Celestinesca, vol. 37 (2021), pp. 101-118. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.37.20160

Piquero Rodríguez, Álvaro. «Erotismo natural en La Lozana andaluza: una visión traslaticia de la fauna y la flora en la obra de Francisco Delicado», eHumanista, vol. 31 (2015), pp. 539-559.

Rowland, Beryl. «The Art of Memory and the Bestiary», in Beasts and Birds of the Middle Ages. The Bestiary and Its Legacy, Willene B. Clark y Meradith T. McMunn (ed.), Pennsylvania, Univer­sity of Pennsylvania Press, 1989, pp. 12-25.

Russell, Peter. «La magia, tema integral de La Celestina», en Temas de «La Celestina» y otros estudios: del «Cid» al «Quijote», Barcelona – Caracas – México, Ariel, 1978, pp. 241-276. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcw9538 (fecha último acceso: 01/12/2022)

Šabec, Maja. «El papel de la enfermedad de amor en la Tragicomedia de Calisto y Melibea», Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, vol. 18 (2012), pp. 308-325. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.201218561

—. «Celestina denostada y glorificada: La ambigüedad en las caracterizaciones literarias de la alcahueta», Verba Hispanica, 11 (2003), pp. 27-35. https://doi.org/10.4312/vh.11.1.27-35

Sánchez Doreste, Josefa. El paralenguaje en «La Celestina». Barcelona, Universidad de Barcelona, 2015.

Santayana, Manuel Pardo de, et al. «Naturaleza a través de la botánica y zoología en la literatura renacentista española: La Celestina», Asclepio. Revista de Historia de la Medicina y de la Ciencia, vol. LXIII, no. 1 (2011), pp. 249-292. https://doi.org/10.3989/asclepio.2011.v63.i1.493

Severin, Dorothy (ed.), La Celestina, Madrid, Cátedra, 1990.

—. «El mundo como contienda. Estudios sobre La Celestina», Hispanic Research Journal, no. 4 (2003), pp. 92-93. https://doi.org/10.1179/hrj.2003.4.1.92

—. «Witchcraft in Celestina: A Bibliographic Update Since 1995», La Corónica: A Journal of Medieval Hispanic Languages, Literatures, and Cultures, 36 (2007), pp. 237-243. https://doi.org/10.1353/cor.2007.0020

Shipley, George. «Bestiary Imagery in La Celestina», Revista De Estudios Hispánicos, 9 (1982), pp. 211–218. https://revistas.upr.edu/index.php/reh/article/view/1833 (fecha último acceso: 01/12/2022)

Snow, Joseph T. «Animales en Celestina», Celestinesca, no. 45 (2021), pp. 169-186. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.45.21433

Sosa-Velasco, Alfredo J. «El huerto de Melibea: parodia y subversión de un topos medieval», Celestinesca, vol. 27 (2003), pp. 125-148. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.27.20023

Vázquez Cruz, Adam Alberto. «Ars memorativa, abejas y miel en La Celestina», Nueva Revista de Filología Hispánica, vol. 66, no. 2 (2018), pp. 1-18. https://doi.org/10.24201/nrfh.v66i2.3426

Vivanco, Laura. «Birds of a feather: predator and prey in Celestina», Celestinesca, vol. 26 (2002), pp. 5-27. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.26.19985

Walde Moheno, Lillian von der. «El cuerpo de Celestina: un estudio sobre fisonomía y personalidad», eHumanista: Journal of Iberian Studies, 9 (2007), pp. 129-142.

Weiner, Jack. «Adam and Eve Imagery in Celestina», Papers on Language and Literature, vol. 5 (1969), pp. 389-396.

Published

2022-12-13

How to Cite

López-Rodríguez, I. (2022). On the «zorras» Celestina and Lozana: Animal symbolism in the configuration of the character of the whore and go-between. Celestinesca, 46, 79–96. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.46.24377
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    667
  • PDF (Español)
    563

Issue

Section

Articles