(Counter) Memory and biopolitics in Todos tus muertos (Carlos Moreno, 2011)
DOI:
https://doi.org/10.7203/eutopias.19.17875Keywords:
Biopolitics, Cinema, Audience, Memory, Sociopolitical Conflict, ColombiaAbstract
The present article proposes to investigate the type of memory that is constructed in the Colombian fiction film Todos tus muertos (Moreno, 2011) about the current sociopolitical conflict in Colombia, which visualizes two biopolitical dispositives: ‘forced disappearance’ and ‘narco-state’. This analysis shall be undertaken in the light of the concept of ‘biopolitics’ that is proposed by the Italian sociologist and philosopher Mauricio Lazzarato (1997), in which the public is the main object of control in our contemporary information society.
Downloads
References
Agamben, Giorgio. Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida. Valencia: Pre-textos, 1998.
— Medios sin fin. Notas sobre la política. Valencia: Pre-Textos, 2001.
— Estado de excepción. Homo sacer II. Valencia: Pre-Textos, 2004.
Althusser, Louis. Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva Visión, 1988.
Butler, Judith. Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del «sexo». Buenos Aires: Paidós, 2002.
— Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós, 2006.
— Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Barcelona: Paidós, 2010.
Carmona, Ramón. Cómo se comenta un texto fílmico, (6ª edición ed.). Madrid: Cátedra, 2005.
Centro Nacional de Memoria Histórica. Hasta encontrarlos. El drama de la desaparición forzada en Colombia. Bogotá: CNMH, 2016, http://centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2016/hasta-encontrarlos/hasta-encontrarlos-drama-de-la-desaparicion-forzada-en-colombia.pdf.
De Lauretis, Teresa. «El sujeto de la fantasía». Feminismo y teoría fílmica. Ed. Giulia Colaizzi. Valencia: Episteme, 1995, pp. 37-74.
Deleuze, Gilles. «Post-scriptum sobre las sociedades de control». Polis, 13, 2006, https://doi.org/10.4000/polis.5509.
Foucault, Michel. Historie de la sexualité. Paris: Gallimard, 1976.
Hardt, Michael y Antonio Negri. Imperio. Harvard University Press, 2000.
Lazzarato, Maurizio. «Per una ridefinizione del concetto di ‘bio-política’». Lavoro immateriale. Forme di vita e produzione di soggettivitá. Trad. Marcelo Expósito. Ombre Corte, 1997, pp. 71-81.
— Por una política menor. Acontecimiento y política en las sociedades de control. Madrid: Traficantes de sueños, 2006.
Lévinas, Emmanuel. Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Valencia: Pre-textos, 1991.
Ministerio de Cultura. Cartilla de historia de cine colombiano. Dirección de cinematografía. 2015, http://www.mincultura.gov.co.
Rolnik, Suely y Félix Guattari. Micropolítica. Cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de sueños, 2006.
Stiegler, Bernard. La técnica y el tiempo, vol. III. El tiempo de cine y la cuestión del malestar. Hondarribia: Argitaletxe Hiru, 2001.
Tarde, Gabriel. La opinión y la multitud. Madrid: Taurus, 1986.
Valencia, Sayak. Capitalismo Gore. España: Melusina, 2010.
Zorio, Sandra. «El dolor por un muerto vivo. Una lectura freudiana del duelo en la desaparición forzada». Trabajo de grado. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2013.
A-Films (Productora), Moreno, C. & Torres, A. (Escritores), Moreno, C. (Director) (2011). Todos tus muertos [Película]. Colombia: Cine Colombia S.A.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract412
-
PDF (Español)244
Issue
Section
License
The authors conserve the copyright. All content published in EU-topías. Journal of interculturality, Communication, and European Studies are subject to the license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license. The full text of the license can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
- The authorship and original source of the publication is cited (journal, publisher and URL of the work).
- They are not used for commercial purposes.
- The existence and specifications of this license of use are mentioned.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions for images that are subject to copyright.