Confinement Dynamics. Crime, Suffocation and Truth Games in La sartén por el mango (Manuel Antín, 1972)
DOI:
https://doi.org/10.7203/eutopias.20.19391Keywords:
Cinematographic translation, confinement, crime film, seventies.Abstract
This study analyzes Manuel Antín’s cinematographic translation made of Javier Portales’s play La sartén por el mango (1972). It seeks to show the way in which the film proposes a productive intersection between the police genre and the psychological drama. At the same time, we shall point out how the staging strategy that consists of reducing the dramatic situation to a single closed space is related to the appearance of ‘truth games’. This procedure, with theatrical roots, will make it possible to establish crosses between these works with other contemporary examples of cinema and theater.
Downloads
References
Altman, Rick. Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós, 2000.
Amado, Ana. «Conflictos ideológicos, inscripciones textuales. El espacio doméstico en los melodramas fílmicos y literarios de los 50». Cine argentino. Modernidad y vanguardias. 1957-1983, Tomo I. Dir. Claudio España. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 2005, pp. 356-363.
Carassai, Sebastián. Los años setenta de la gente común. La naturalización de la violencia. Buenos Aires: Siglo XXI, 2013.
Font, Domènec. Paisajes de la modernidad. Cine europeo 1960-1980. Barcelona: Paidós, 2002.
Geirola, Gustavo. «Aproximación lacaniana a Stanislavski: La novela familiar del Sistema». Telón de fondo. Revista de teoría y crítica teatral, 10, 2009 https://www.telondefondo.org/numeros-anteriores/numero10/articulo/227/aproximacion-lacaniana-a-stanislavski-la-novela-familiar-del-sistema.html Recuperado el 10 de octubre de 2020.
Oubiña, David. Manuel Antín. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1994.
Pellettieri, Osvaldo. Una historia interrumpida. Teatro argentino moderno (1949-1976). Buenos Aires: Galerna, 1997.
Peña, Fernando. 60/90 Generaciones. Cine argentino independiente. Buenos Aires: MALBA/Fundación Constantini, 2003.
Portales, Javier. La sartén por el mango. Buenos Aires, Original mecanografiado (inédito), 1971.
Sala, Jorge. «Las nociones de compromiso y praxis en el cine de los sesenta y la reevaluación de las prácticas emergentes» Una historia del cine político y social en Argentina (1896-1969). Eds. Ana Laura Lusnich y Pablo Piedras. Buenos Aires: Nueva Librería, 2009, pp. 93-106.
— Escenas de ruptura: Relaciones entre el cine y el teatro argentinos de los años sesenta. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 2020.
Sández, Mariana. El cine de Manuel. Un recorrido sobre la obra de Manuel Antín. Buenos Aires: Capital intelectual, 2010.
Tesson, Charles. Cine y teatro. Barcelona: Paidós, 2012.
Torlucci, Sandra. «Manuel Antín. El lenguaje y sus inexplorados laberintos» Cine argentino, modernidad y vanguardias (1957-1983), Tomo II. Dir. Claudio España. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 2005, pp. 102-111.
Truffaut, François. El cine según Hitchcock. Madrid: Alianza, 1974.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract199
-
PDF (Español)291
Issue
Section
License
The authors conserve the copyright. All content published in EU-topías. Journal of interculturality, Communication, and European Studies are subject to the license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license. The full text of the license can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
- The authorship and original source of the publication is cited (journal, publisher and URL of the work).
- They are not used for commercial purposes.
- The existence and specifications of this license of use are mentioned.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions for images that are subject to copyright.