On the concept of "national cinema". The case of "the new wave of Romanian cinema"

Authors

  • Francisco M. Ayuso Ros Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.21.21264

Keywords:

Romanian cinema, new wave, national cinema, textual analysis, film festivals.

Abstract

The article focuses on the study of a cinematographic phenomenon that has gradually acquired its own identity in the circuit of European film festivals, especially the Cannes Festival, as well as in the specialised press, and has come to be known as «Romanian new wave cinema». Our starting point is to consider concepts such as «national cinema» and «new wave» as in need to be accounted for in the framework of a globalised world and of 21th century Europe, while taking into account the role played by film festivals and different European funding mechanisms in configuring the trends which have recently come to the fore. We also deem necessary to analyse the supposed cohesion of the common brand of Romanian film production by applying the methodological scalpel of textual analysis. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco M. Ayuso Ros, Universitat de València

Fran Ayuso Ros holds a Ph. D. in Audiovisual Communication from Universitat de València, a Master’s degree in Interculturality and Communication Policies in Information Society from the same institution, and a Master’s degree in   Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato from Universidad Europea. Among his publications, «Policía, adjetivo (Corneliu Porumboiu: Reconstrucción, realismo y crisis del lenguaje» in Revista F@ro (2014); «La muerte del Sr. Lazarescu (Cristi Puiu, 2005): de la herencia neorrealista al teatro del absurdo», a chapter of the volume Nuevas formas de expresión en comunicación and «La reformulación de la tradición realista en 4 meses, 3 semanas y 2 días (Cristian Mungiu, 2007)», a chapter of the book Lenguajes y persuasión: Nuevas creaciones narrativas . He was the editorial director of the journal Unstate .

References

Agamben, Giorgio. «¿Qué es un dispositivo?». Sociológica, mayo, 2011, nº 33, pp. 249-264.

Ayuso Ros, Francisco. M. La puesta en crisis de la realidad. Política y modos de representación en los nuevos cines en Europa: el caso de «La nueva ola del cine rumano» (2001-2010). Tesis doctoral, Universitat de València, 2021.

Bardan, Alice. «Aftereffects of 1989 Corneliu Porumboiu’s 12:08 East of Bucharest (2006) and Romanian Cinema». En Anikó, Imre. A Companion to Eastern European Cinemas. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc, 2012, pp. 125-147. 

Baudry, Jean-Louis. «Le dispositif: approches métapsychologiques de l’impression de réalité». Communications nº 23, 1975, pp. 56-72. 

Bergan, Ronald. «Romania’s new wave is riding high». The Guardian, 25 de marzo, 2008. Recuperado de https://www.theguardian.com/film/filmblog/2008/mar/25/canroma- niasnewwavesustain

Bordieu, Pierre. Cuestiones de sociología. Madrid: Ediciones Istmo.

Burch, Nöel. «Qu’est-ce que la Nouvelle Vague?». Film Quarterly, vol. 13 noº 2, 1959, pp. 16-30.

Carrera, Pilar. «Un fantasma recorre Europa». Revista EU-topías, vol. 16, otoño, 2018, pp. 129-137.

Carrera, Pilar y Talens, Jenaro. El relato documental. Madrid: Cátedra, 2018.

Casetti, Francesco y Di Chio, Federico. Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós, 1994.

Castro de Paz, José Luis. Formas en transición. Algunos filmes españoles del periodo 1973-1986. Barcelona: Shangrila Ediciones, 2019.

Colaizzi, Giulia. La pasión del significante. Madrid: Biblioteca Nueva, 2007.

Comolli, Jean-Louis. Cine contra espectáculo, seguido de, Técnica e ideología (1971-1972). Buenos Aires: Manantial, 2010.

Deleuze, Gilles. La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidós, 1985.

 Elsaesser, Thomas. European Cinema. Face to Face with Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005.

Fecé, J. L. «De la caméra stylo a la política de los autores. Los orígenes de una nueva cinefilia». En Heredero, C. F., Monterde J. E. En torno a la Nouvelle Vague. Rupturas y horizontes de la modernidad. Valencia: Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay, 2002, pp. 45-54.

Foucault, Michel. «El juego de Michel Foucault». En Foucault, M. Saber y verdad. Madrid: Ediciones La Piqueta, 1991, pp. 127-162.

Foucault, Michel. Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI, 2002.

Higson, Andrew. «The Concept of National Cinema». Screen, volume 30, nº 4, otoño, 1989, pp. 36-47.

Iglesias, Eulalia. «¿Un nuevo cine rumano? Muchos premios, pocos directores, escasos estrenos». Cahiers du Cinéma España, nº 8, 2008, pp. 8-25.

Istambul S. y Martínez, A. «El nuevo cine rumano o la pasión por la verdad». El genio maligno. Revista de humanidades y ciencias sociales, nº 3, 2008, pp. 67-76.

Kaplan, R. D. A la sombra de Europa. Rumanía y el futuro del continente. Barcelona: El Hombre del Tres, 2017.

Martinez, Dominique. «Entretien avec Corneliu Porumboiu». Positif, número 551, enero, 2007, pp. 9-11.

Metz, Christian. Ensayos sobre la significación en el cine (1964-1968). Volumen I. Barcelona: Paidós, 2002.

Monterde, J. E. «Estrategias del realismo». En Peña Ardid, Carmen (coord.). Encuentros sobre literatura y cine. Zaragoza: Instituto de estudios turolenses, 1999, pp. 135-156.

Nasta, Dominique. Contemporary Romanian Cinema. The History of an Unexpected Miracle. New York: Wallflower Press, 2013.

Nasta, Dominique. «Beyond Modernity: The Stylistic Divide and the New Roma- nian Cinema». En Stojanova, Christina. The New Romanian Cinema. Edinburgh: Edin- burgh University Press, 2019, pp. 23-35.

Pena, Jaime. «Los caminos actuales de los ‘nuevos cines’ nacionales. El bosque y los árboles». Cahiers du Cinéma España, nº 10 marzo, 2008, 12-13.

Pérez, Xavier. “Reinventar la ficción fílmica. La revolución temática”. En Heredero, C. F., Monterde J. E. En torno a la Nouvelle Vague. Rupturas y horizontes de la modernidad. Valencia: Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay, 2002, pp. 177-186.

Pop, Doru. “The Grammar of the New Romanian Cinema”. Acta Univ. Sapientiae, Film and Media Studies, 3, 2010, pp. 19-40.

Pop, Doru. Romanian New Wave Cinema. An Introduction. Jefferson, North Carolina: McFarland & Company, 2014.

Salvà, Nando. «Cristian Mungiu: ‘A los rumanos, el sentido del humor nos mantuvo vivos». El Periódico, 19 de diciembre, 2010. Recuperado de https://www.elperiodico.com/es/ocio-y-cultura/20101219/cristian-mungiu-rumanos-sentido-humor-629982

Sardá, J. «Cristi Puiu: ‘A los cineastas rumanos se nos recibió como monos que sabían hacer algo’». El Cultural, 31 de agosto, 2012. Recuperado de http://www.elcultural. com/noticias/cine/Cristi-Puiu-A-los-cineastas-rumanos-se-nos-recibio-como-monos- que-sabian-hacer-algo/3661

Schaeffer, Pierre. Machines à communiquer. Tome II. Pouvoir et communication. París: Le Seuil, 1971.

Scott, A. O. «In film, the Romanian new wave has arrived». The New York Times, 2008a. Recuperado de https://www.nytimes.com/2008/01/19/arts/19iht-fromanian.1.9340722.html

Scott, A. «New wave on the black sea». The New York Times, 2008b. Recuperado de http: //www.nytimes.com/2008b/01/20/magazine/20Romanian-t.html?_r=1

Stojanova, Christina (ed.). The New Romanian Cinema. Edinburg: Edinburg University Press, 2019.

Stringer, Julian. «Global Cities and the International Film Festival Economy». En Shiel, Mark; Fitzmaurice, Tony (eds.). Cinema and the City: Film and Urban Societies in a Global Context. Oxford: Blackwell Publishers, 2001, pp. 134-144.


Published

2021-06-30

How to Cite

Ayuso Ros, F. M. (2021). On the concept of "national cinema". The case of "the new wave of Romanian cinema". EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 21, 65–84. https://doi.org/10.7203/eutopias.21.21264
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    633
  • PDF (Español)
    417

Issue

Section

PERSPECTIVES

Metrics

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 

You may also start an advanced similarity search for this article.