From war to poetics. Poetry Slam’s fierce battle in defence of poetry

Authors

  • Diana Cullell

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.11.11442

Keywords:

Poetry slams, orality, poetry, marketing, performance.

Abstract

This article will discuss the limitations that presenting poetry slams as mainly warring and confrontational performances presupposes –even if it only obeys to marketing purposes. News items from recent newspapers and other publications on poetry slams will be analysed and linked to the audience, who plays a major role in the actual running of slams. The argument will be supported by the scarce literature on Spanish slam poetry that currently exists –despite the massive success of these performances– as well as the more abundant studies on the topic in the Anglophone world. It will also establish links between slams and carnival laughter. The article will look at slams as a literary but also social phenomenon, and it will draw some hypothesis on the impact and consequences that the success of poetry slam might have on Spanish contemporary poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abascal Vicente, María Dolores (2004). “Oralidad y retórica en el Barroco”. Aullón de Haro, Pedro (Ed.). Barroco. Madrid: Verbum: 249-375.


Ahern, Kenneth R. y Sosyura, Denis. “Rumour Has It: Sensationalism in Financial Media”. Review of Financial Studies 28(7) (2015): 2050-2093.


Antón Crespo, Margarita. “Comunicación Sensacionalista. La prensa del corazón en España”. H-ermes: Journal of Communication 5 (2015): 31-53.


Arenas, Paula (2011). “Batallas de rimas poéticas”. 20minutos (04/04./2011): s.p.


Bagué Quílez, Luis y Santamaría, Alberto (2013). “2001-2012: una odisea en el tiempo”. Bagué Quílez, Luis y Santamaría, Alberto(Eds.). Malos tiempos para la épica: Última poesía española (2001-2012). Madrid: Visor.


Bajtín, Mijaíl Mijáilovich (2003). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento: El contexto de Francois Rabelais. Madrid: Alianza Editorial.


Barber, David (2000). “The Man in the Back Row Has A Question: VI”. The Paris Review 42(154) (2000): 370-402.


Berger, Javier (2012). “Perfopoesía... Cinco minutos y a escena”. Mezquita, Nuria y García Villarán, Antonio (Eds.). Perfopoesía: sobre la poesía escénica y sus redes. Sevilla: Cangrejo Pistolero Ediciones: 59-64.


Boudreau, Kathryn E. “Slam Poetry and Cultural Experience for Children”. Forum on Public Policy 5(1) (2009): 1-15.


Cervantes Saavedra, Miguel de (2004). Don Quijote de la Mancha. Madrid: Algaba Ediciones.


Chivite Tortosa, Eduardo (2012). “Una retórica fronteriza: interacción y plasticidad”. Mezquita, Nuria y García Villarán, Antonio (Eds.). Perfopoesía: sobre la poesía escénica y sus redes. Sevilla: Cangrejo Pistolero Ediciones: 72-83.


Cortina, Pablo (2016). Contra los ‘Slammers’: 12 partituras, un poema y un discurso. Madrid: Amargord.


Conboy, Martin (2004). Journalism: A Critical History. Londres: SAGE.


Conboy, Martin (2006). Tabloid Britain: Constructing A Community Through Language. Nueva York: Routledge.


Cullell, Diana. “(Re-)Locating Prestige: Poetry Readings, Poetry Slams y Poetry Jam sessions in Contemporary Spain”. Hispanic Research Journal 16(6) (2015): 547-561.


Elam, Keir (2002). The Semiotics of Theatre and Drama. Nueva York: Taylor & Francis.


Fanjul, Sergio G. (2013). “Poetas contra raperos”. El País (18.04.2013): s.p.


Fernández, Saül (2012). “Duelo de poetas en los bares”. La Nueva España (15.03.2012): s.p.


Gallardo, Victoria (2015). “Duelo de versos”. El Mundo (07.10.2015): s.p.


García Rodríguez, Raúl Ernesto (2013). “La carnavalización del mundo como crítica: risa, acción política y subjetividad en la vida social y en el hablar”. Athenea Digital 13(2): 121-130.


García Villarán, Antonio (2012). “¿Qué es esto de la perfopoesía?”. Mezquita, Nuria y García Villarán, Antonio (Eds.). Perfopoesía: sobre la poesía escénica y sus redes. Sevilla: Cangrejo Pistolero Ediciones: 7-20.


González Valero, Sergio (2013). “El club poético de la lucha”. El Metrópoli (11.10.2013): s.p.


Gregory, Helen. “The Quiet Revolution of Poetry Slam: the Sustainability of Cultural Capital in the Light of Changing Artistic Conventions”. Ethnography and Education 3(1) (2008): 63-80.


Gutiérrez, Jaime (2014). “Cinco años de Poetry Slam en Madrid: de movimiento poético a ‘tic nervioso’”. Rtve (16.06.2016): s.p.


Herzog, Werner (2011). “Introito. Poetry Slam: Una aventura”. Herzog, Werner (Ed.). Poetry Slam: Antología. Poesía en escena. Madrid: Pigmalion Edypro: 9-11.


Hoffman, Tyler. “Treacherous Laughter: The Poetry Slam, Slam Poetry, and the Politics of Resistance”. Studies in American Humor 8 (2001): 49-64.


Hoffman, Tyler (2013). American Poetry in Performance: From Walt Whitman to Hip Hop. Ann Arbor: University of Michigan Press.


Holman, Bob (2000). “The Room”. Mex Glazner, Gary (Ed.). Poetry Slam: The Competitive Art of Performance Poetry. San Francisco: Manic D Press: 15-21.


Iglesias Lodares, Gracia (2012). “Yo-poema. De la poesía a la performance, de la performance a la poesía”. Mezquita, Nuria y García Villarán, Antonio (Eds.). Perfopoesía: sobre la poesía escénica y sus redes. Sevilla: Cangrejo Pistolero Ediciones: 47-58.


Kennedy, X. J. “Pleasure or Punishment: Hearing a Poet Read”. Poets & Writers Magazine 25 (1997): 70-77.


Laura (2012). “Poetry Slam de Madrid, otra forma de ver la poesía”. Madridfree (07.06.2012): s.p.


Mancuso, Hugo (2005). La palabra viva. Teoría verbal y discursiva de Michail Bachtin. Buenos Aires: Paidós.


Manzano Franco, Javier (2012). “En busca de los orígenes de la perfopoesía española. Juglares y trovadores en la transmisión del poema medieval”. Mezquita, Nuria y García Villarán, Antonio (Eds.). Perfopoesía: sobre la poesía escénica y sus redes. Sevilla: Cangrejo Pistolero Ediciones: 85-105.


Martínez Cantón, Clara Isabel. “El auge de la nueva poesía oral. El caso del poetry slam”. Castilla, Estudios de Literatura 3 (2012): 385-401.


Mex Glazner, Gary (2000). “The Rules”. Mex Glazner, Gary (Ed.). Poetry Slam: The Competitive Art of Performance Poetry. San Francisco: Manic D Press: 13-14.


Mezquita, Nuria y García Villarán, Antonio (Eds.) (2012). Perfopoesía: sobre la poesía escénica y sus redes. Sevilla: Cangrejo Pistolero Ediciones.


Montoto, Nacho (2012). “Perfopoesía: red de redes”. Mezquita, Nuria y García Villarán, Antonio (Eds.). Perfopoesía: sobre la poesía escénica y sus redes. Sevilla: Cangrejo Pistolero Ediciones: 41-46.


Novak, Julia (2011). Live Poetry: An Integrated Approach to Poetry in Performance. Amsterdam: Rodopi.


Novak, Julia. “Performing the Poet, Reading (to) the Audience: Some Thoughts on Live Poetry as Literary Communication”. Journal of Literary Theory 6(2) (2012): 358-382.


Ong, Walter J. (1997). Oralidad y escritura: Tecnología de la palabra. San Diego, CA: Fondo de Cultura Económica.


Osuna, Inmaculada. “Justas poéticas en Granada en el siglo XVII: materiales para su estudio”. Criticón 90 (2004): 35-77.


Pérez, Susana (2015). “Batalla de versos a micrófono abierto”. Madridiario (05.11.2015): s.p.


Quinto, Raül (2013). “La poesía después de Internet”. Bagué Quílez, Luis y Santamaría, Alberto (Eds.). Malos tiempos para la épica: Última poesía española (2001-2012). Madrid: Visor: 193-206.


S.S. (2013). “Combate a verso libre”. El Metrópoli (12.03.2013): 4.


Teuma, Jonathan (2015). “Poetry Slam”. The Spanish Herald (02.05.2015): s.p.


Vista, Alvin. “Mass Media, the ‘Sensational Message’, and Metamorphic Truths”. Telematics and Informatics 32 (2015): 416-423.


Woods, Scott. “Poetry Slams: The Ultimate Democracy of Art”. World Literature Today 82(1) (2008): 18-19.

Published

2018-07-28

How to Cite

Cullell, D. (2018). From war to poetics. Poetry Slam’s fierce battle in defence of poetry. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (11), 239–257. https://doi.org/10.7203/KAM.11.11442
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1376
  • Artículo (Español)
    769

Issue

Section

Lecturas del desierto: nuevas propuestas poéticas en España

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.