The withstood voices in the inhabitants and the other “remains”: some notes about poetic of the bodies in the neoliberal city and the contemporary crisis
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.14.13780Keywords:
Spanish Literature, Memory, Neoliberalism, Contemporary Poetry, Urban Space, Crisis, Resistance, Policies.Abstract
Focusing on the art and the social context in this essay, it explores how the poetic voices of the inhabitants of the city tells about the crisis which resulted in the implementation of policies in Spain in 2008, taking the affected spaces and converting them into strongholds for resistance. The (re)definition of different zones and spaces means a relevant dialect in that process which shakes the dignity of the bodies. “No longer made of ruins but of remains” correlates to the echoes of “(re)construction” of the city changes. A small selection of the works by the Spanish poets Xelo Candel, Vicente Luis Mora, Marta Sanz, José María García Martín, Héctor Castilla and Felipe Alcaraz enables to comprehend these practices in the poem. As an objective, it would be vital to examine the presence of the social being as a consequence of political aggressiveness in Spain.
Downloads
References
Agamben, Giorgio (2011). Nudities (Meridian: Crossing Aesthetics). Stanford: Stanford University Press.
Ardenne, Paul (2006). Un arte contextual. Creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Murcia: CENDEAC.
Arendt, Hannah (2015). La condición humana. Barcelona: Paidós.
Arendt, Hannah (1997). ¿Qué es la política?. Barcelona: Paidós.
Autissier, Anne-Marie; Gómez-Montero, Javier; Abuín, Anxo; Ferreti, Victor A.; González, Ruben Lois; Wehrhahn, Rainer (eds.) (2018), Urban Dynamics: Conflicts, Representations, Appropriations and Policies. Berlin, Peter Lang.
Badiou, Alain (2012). “Túnez, Egipto y la chispa que incendia la llanura”. Agamben, Rancière, Badiou, Neyrat et alii. Pensar desde la izquierda. Mapa del pensamiento crítico para un tiempo en crisis. Madrid: Errata Naturae: 315- 320.
Balibar, Étienne, (2013). Ciudadanía. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
Bishop, Claire (2012). Artificial Hells, Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London: Verso.
Brea, José Luis. “Retóricas de la resistencia: Una introducción (la potencia de los estudios críticos frente al triunfante ‘capitalismo antihegemónico’”. Revista de Estudios visuales. Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual, Nº 7 (2009): 7-13.
Bruguera, Tania. “Huelga general”. Tania Bruguera (2010).
Butler, Judith y Athanasiou, Athena (2017). Desposesión: lo performativo en lo político. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.
Butler, Judith (2015). Notes Towards a Performative Theory of Assembly. Cambridge: Harvard University Press.
Castro, Ernesto y Fernando (eds.) (2012), El arte de la indignación. Salamanca, Editorial Delirio.
Certeau, Michel de (1984). The practice of Everyday Life. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Espai en Blanc. Espai en Blanc. Por un pensamiento crítico y experimental (2002).
Espósito, Roberto (2015). Personas and Things. From the Body’s Point of View. Cambridge: Polity Press.
Espósito, Roberto (2011). Immunitas: The Protection and Negation of Life. Cambridge: Polity Press.
Foster, Hal (2001). “Recodificaciones: hacia una noción de lo político en el arte contemporáneo”. Blanco, Paloma; Carillo, Jesús et al. (ed.). Modos de hacer: arte crítico, esfera pública y acción directa. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca: 95-126.
Gamoneda, Antonio (2014). “Prólogo”. VV. AA. (ed.). En legítima defensa. Poetas en tiempos de crisis. Madrid: Bartleby Editores: 9-10.
García Canclini, Néstor. “¿De qué hablamos cuando hablamos de resistencia?”. Revista de Estudios visuales. Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual, Nº 7 (2009): 15-36.
Godoy, Marcelo y Poblete, Francisca, “Entrevista a Manuel Delgado. Sobre antropología, patrimonio y espacio público”. Revista Austral de Ciencias Sociales, Nº 10 (2006): 49-66.
Gramsci, Antonio (1997). Selections from Political Writings 1910-1920. London: Lawrence & Wishart.
La Palabra Itinerante, colectivo de agitación y expresión (2007). “Una aproximación a la poesía en resistencia”. Falcón, Enrique (ed.). Once poéticas críticas. Madrid: Contratiempos: 55-62.
Labrador Méndez, Germán, “¿Lo llamaban democracia? La crítica estética de la política en la transición española y el imaginario de la historia en el 15-M”. Kamchatka: revista de análisis cultural 4 (2014): 11-61.
Laclau, Ernesto y Mouffe, Chantal (1987, 2001). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Madrid, Siglo XXI de España Editores.
Lavender, Andy (2016). Performance in the Twenty-first Century, Theatres of Engagement. New York: Routledge.
Lippard, Lucy R. (2001). “Mirando alrededor: dónde estamos y dónde podríamos estar”. Blanco, Paloma; Carillo, Jesús et al. (ed.). Modos de hacer: arte crítico, esfera pública y acción directa. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca: 51-72.
López Fernández, Álvaro, Martínez Fernández, Ángela y Molina Gil, Raúl (eds), “Cartografiar el desierto. Lecturas del desierto. Antología y entrevistas sobre poesía actual en España. Poetas nacidxs a partir de 1982”. Kamchatka: revista de análisis cultural 11 (2018): 1-761. DOI: https://doi.org/10.7203/KAM.11.12663
Martínez, Ángela, “La escritura del shock: Crisis y poesía en España”. Kamchatka: revista de análisis cultural 4 (2014): 383-434.
Mayorga, Juan (2017). El cartógrafo. Segovia, La Uña Rota.
Moreno-Caballud, Luis (2017). Culturas de cualquiera. Estudios sobre democratización cultural en la crisis del neoliberalismo español, Madrid, Acuarela & A. Machado.
Pardo, José Luis (2016). Estudios del malestar. Políticas de la autenticidad en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Anagrama.
Real Academia Española (2014). Diccionario de la lengua española, 23.ª ed.
Rancière, Jacques (2009). Moments Politiques. Interventions 1977-2009. Montréal: Lux Éditeur.
Rancière, Jacques (2004). The Politics Of Aesthetics: The Distribution of the Sensible. London and New York: Continuum.
Pera, Cristóbal (2006). Pensar desde el cuerpo. Ensayo sobre la corporeidad humana. Madrid: Triacastela.
Picornell, Mercè. “Espais intersticials en la representació de la Barcelona contemporània. Una lectura d’Última oda a Barcelona (2008), de Lluís Calvo i Jordi Valls”. Incidències. Poesia Catalana i esfera pública Nº 2 (2016): 161-178.
Rowe, William (2011). “De los sujetos de la Resistencia y los sujetos que se resisten a resistir: sujeto lírico y emancipación”. Casas, Arturo and Bolling, Ben (ed.). Resistance and Emancipation. Cultural and Poetic Practices. Bern: Peter Lang: 13-26.
Sánchez, José Antonio (2015). Cuerpos ajenos. Segovia, La uÑa RoTa.
Snyder, Jonathan (2018). Poéticas de la oposición. Política y obra cultural en la España actual. Madrid: Brumaria.
VV. AA (eds.) (2014). En legítima defensa. Poetas en tiempos de crisis. Madrid: Bartleby Editores.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract712
-
Artículo (Español)372
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.