About Rap, Trap and street: images and phenomenons
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.16.16627Keywords:
rap, trap, quinqui, lumpenproletariat, street practices, subalternity, biographyAbstract
My intention in this paper is to broadly analyse the images created by the delinquency, the street and the neighborhoods in the gangsta rap and the Spanish trap since 2000, confirming its linear continuity and the increase in these representations with the economic crisis. The journey shows us how subaltern voices develop these speeches through their song’s lyrics and biographies: what mechanisms of identification and conventions they use, what motifs they depict and what influences and resources they adopt. I'm giving special attention to the use of Hispanic references within the street universe and the lumpen such as the quinquis among many others. I'd like to take the chance to comment on the phenomena happening inside the rap's artistic field which respond to the irruption and the recent development of these genres and their own interactions. All with the purpose of reading, from a sociological point of view, the tracks of what seem to be the successors of the street cultural practices. Led by popular music, through a fierce resistance and visibility, adding up to the history of underprivileged classes in Spain.
Downloads
References
Agamben, Giorgio (2006). Homo sacer. Valencia: Pre-textos.
Álvarez, Alicia. “Yung Beef y C. Tangana nos ayudan a diferenciar el trap del no trap”. BeatBurguer (14/VI/2017)
Bauman, Zygmunt (2005). Vidas desperdiciadas: la modernidad y sus parias. Buenos Aires: Paidós.
Boix, Ornella. “Entre el esteticismo y el sociologismo: un debate bibliográfico sobre el rap francés”. Apuntes de Investigación del CECYP 25 (2015): 219-232.
Bourdieu, Pierre (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
Castro, Ernesto (2019). El trap. Filosofía milennial para la crisis en España. Madrid: Errata Naturae.
Chang, Jeff. (2015). Generación Hip Hop–de la guerra de pandillas y el grafiti al gangsta rap. Buenos Aires: Caja negra.
Chojin, El, y Reyes, Francisco (2010). RAP 25 años de rimas: un recorrido por la historia del rap en España. Barcelona: Viceversa.
Cueto, Begoña. “Bajo nivel educativo, baja participación laboral. Un círculo vicioso difícil de romper”. Observatorio Social de “la Caixa” 2 (2017): 19-29.
De Certeau, Luce Giard y Mayol, Pierre (1999). La invención de lo cotidiano II: Habitar, cocinar. México: Universidad Iberoamericana, Departamento de Historia.
Espigado, Miguel. “Nada rima mejor que el puto dinero”. ctxt (25/XI/2017).
Florido Berrocal, Joaquín; Martín Cabrera, Luis; Matos-Martín, Eduardo y Robles Valencia, Roberto (eds.) (2015). Fuera de la ley. Asedios al fenómeno quinqui en la transición española. Granada: Comares.
García del río, Antonio. “Reseña audiovisual. Criado Ratas”. Papeles del CEIC 1 (2018): 1-10.
Gelardo, José y Belade, Francine (1985). Sociedad y cante flamenco. El cante de las minas. Murcia: Editorial Regional de Murcia.
Gramsci, Antonio (1999). Cuadernos de la cárcel. Tomo 6. México: Era.
Grem, Darren E. ““The South Got Something to Say”: Atlanta’s Dirty South and the Southernization of Hip-Hop America.” Southern Cultures 2, 4 (2006): 55-73.
Hebdige, Dick (2004). Subcultura: el significado del estilo. Madrid: Planeta.
Labrador, Germán (2017). Culpables por la literatura: imaginación política y contracultura en la transición española (1968-1986). Edición digital, ebook. Madrid: Akal.
Lenore, Víctor. “Entrevista a Jarfaiter. Siempre he odiado a las élites”. El Confidencial (21/IV/2015).
Lenore, Víctor. “Sexo, droga y autoestima: el trap español como banda sonora de la crisis”. Voz Pópuli (12/II/2019).
López Cano, Rubén (2011). “Juicios de valor y trabajo estético en el estudio de las músicas populares urbanas de América Latina”. Sans, Juan Francisco y López Cano, Rubén (coords.). Música popular y juicios de valor: una reflexión desde América Latina. Venezuela: Fundación Celarg: 217-250.
Maldonado, Lorena. “El viaje de Haze, el rapero flamenco: de la cocaína y la cárcel a dar clases de literatura”. El Español (10/XII/2018).
Martínez, Layla. “Glorificar lo quinqui para que nada cambie”. El Salto (2019).
Negus, K. (2004). Music genres and corporate cultures. Edición digital. London: Routledge.
Observatorio Europeo de las Drogas y las Toxicomanías (2017). España. Informe del país sobre drogas. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
O’Reilly, Mary Brigid (2015). Evolución de la delincuencia en España. Tesis doctoral. Universidad pública de Navarra.
Rancière, Jacques (1996). El desacuerdo. Política y filosofía. Buenos Aires: Nueva visión.
Riaño, Peio H. “Khaled: ‘Soy musulmán español. No tengo patria’”, El Español (26/V/2017).
Ríos Carratalá, Juan Antonio (2014). Quinquis, maderos y picoletos. Memoria y ficción. Sevilla: Renacimiento/Los cuatro vientos.
Romero, Ricardo y Tirado, Arantxa (2017). La clase obrera no va al paraíso: crónica de una desaparición forzada. Edición digital, ebook. Madrid: Akal.
Rose, Tricia (2008). The hip hop wars: What we talk about when we talk about hip hop and why it matters. Edición digital, ebook. New York: BasicCivitas Books.
Santamaría López, Elsa. “Jóvenes, crisis y precariedad laboral: una relación demasiado larga y estrecha”. Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales 15 (2018) 1-24.
Stagno, Leandro. (2019) “Una cultura juvenil callejera. Sociabilidades y vida cotidiana de varones jóvenes en la ciudad de La Plata (1937-1942)”. Bontempo, Paula y Bisso, Andrés (ed.). Infancias y juventudes en el siglo veinte: política, instituciones estatales y sociabilidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: TeseoPress: 189-214.
Wall, Tim (2003). Studying popular music culture. London: Arnold.
Wallace, David F. y Costello, Mark (2017). Ilustres raperos. El rap explicado a los blancos. Edición digital, ebook. Barcelona: Malpaso.
Filmografía y discografía
Aqcua Toffana-Elio Toffana (2007). “Carta a la cuerda floja”. Acqua Toffana-La Mixtape. Ziontifik music.
Aqcua Toffana-Elio Toffana (2007). “Hijos bastardos”. Video. Hijos bastardos.
Aqcua Toffana-Elio Toffana (2009) “Orgullosos”. El veneno. Zona Bruta.
Carmona (2016) “Una vida”. Arrabalero. Grimey Music.
Cecilio G (2019). “Million Dollar baby”. Million Dollar Baby (Ceegeeotcp). La Vendición.
Chirie Vegas (2004). “Cicatrices” y “Hambrientos”. Vintage. Gamberros Pro.
Córdoba, Juan Vicente (2018). Quinqui Stars. España: Dexiderius Producciones Audiovisuales S.L, Promarfi Futuro 2010, Galoproduction.
D. Gómez (Kaidy Cain) (2009). “Pata negra”, “Pistola y cuhillo”, “Carabanchel llora”. 3 sentimientos. Autoeditado.
D. Gómez (Kaidy Cain) (2012) “Perros callejeros”. Música pa vacilar. Autoeditado.
D. Gómez (Kaidy Cain) (2013) “Gitana”. Trvp Jinxx. Autoeditado.
Dellafuente (2014). “La vida es”, junto a Maka. Autoeditado.
Dellafuente (2020). “Yalo, Yale”. Sony Music Entertainment España.
El Coleta (2009). “Bienvenido a M.O”, con Starone. Iberikan Stanford.
El Coleta (2010). “MO es MO”. Video. Autoeditado.
Haze (2010). “Rap flamenco”. Dr. Haze. Universal Music Spain.
Hinchu-boys (1993-94?). “Pryca’s Most Wanted”. Pryca’s Most Wanted (?). Autoeditado.
Jarfaiter (2018). “Real punk”. Autoeditado.
Jarfaiter (2019). “El auténtico cabrón”. Video. El auténtico cabrón. Autoeditado.
Khaled (2015). “Hiya”. Autoeditado.
Khaled (2015). “Nike tiburón”, con los Alemanes. Autoeditado.
Khaled (2016). “Volando recto”. Autoeditado.
Perros Callejeros (2002). Perros Callejeros. Discos revelde.
Perros Callejeros (2005). “Algo que amar”. Perdedores del barrio. Boa music.
Salado, Carlos (2016). Criando ratas. España: Rubén Fernández.
Salado, Carlos (2018). Mala ruina. España: K.O. Producciones, La Vendición Records.
Sr. Rojo (2008). “Súperhéroes de barrio”. Madrid aprieta. Rap solo.
Yako Muñoz (2006). “Me lo han matado a tiros”. Sorpresas te da la vida. Autoedición.
Yako Muñoz (2009). “Dame Cambio”, “Ya no quiero vivir en el barrio”. Lo Nuevo De Yako Muñoz The PBoy. Uglyworkz.
Yung Beef (2018). “33”. ADROMICFMS 4. La Vendición.
Yung Beef (2018). “I Feel Like Kim K (RIP Pucho)”. La Vendición.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract3650
-
Artículo PDF (Español)2636
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.