Intellectuals and the Popular Culture Issue: Interpretations and Initiatives in the Context of the Popular Unity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.17.17558

Keywords:

Unidad Popular, intelectuales, Chile, cultura popular

Abstract

This paper examines the different ways in which Chilean intellectuals interpreted the objective of creating a “new culture” of a “popular” nature in the context of the Popular Unity (1970-1973). To this end, I propose four analytical categories of cultural production: “about the people”, “for the people”, “with the people” and “from the people”. With examples of discourses and works produced in different fields, I will highlight how transversal the topics of the debate and the cultural production of the time were. Unlike prior scholarship that emphasize the limitations of the absence of a guiding line of cultural policy, I argue that the simultaneous presence of different references was a stimulating factor for the debates and allowed the development of various initiatives in the cultural field. In line with this, my article aims to: contribute to overcoming the common trend of approaching the cultural policy of the Popular Unity with the bias of failure or insufficiency; to draw the attention on the limitations of reducing the cultural policy to the sole government’s action; and to provide elements to relativize the notion of closed and internally coherent positions within the Chilean left.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natália Ayo Schmiedecke, Universidad Estatal de Campinas, UNICAMP, Brasil

Postdoctoranda en el Departamento de Historia de la Universidad Estatal de Campinas, Brasil. Actualmente realiza una estancia de investigación en el Instituto Iberoamericano de Berlín, con beca de la Fundación de Amparo a la Pesquisa del Estado de São Paulo (FAPESP). Doctora en Historia por la Universidad Estatal Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Brasil (2017). Líneas de investigación actuales: Historia Contemporánea de América Latina; Intelectuales y Política; Revistas Culturales.

References

Acevedo, Nano (1995). Los ojos de la memoria. Santiago: Cantoral.

Aguiar, Carolina (2013). O Chile na obra de Chris Marker: um olhar para a Unidade Popular desde a França. Tesis (Doctorado en Historia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Aguiar, Carolina (inédito). “Políticas culturais e cinema na Unidade Popular: debates em torno de Chile Films”. Garcia, Tânia et al. (ed.). Políticas culturais na América Latina: entre conflitos e negociações. São Paulo: Editora Unifesp, en prensa.

Aguilera, Pablo. “Las peñas folklóricas: ¿negocio o difusión?”. Onda 27 (15 sep. 1972): 24-27.

Albornoz, César (2005). “La cultura en la Unidad Popular: Porque esta vez no se trata de cambiar un presidente”. Pinto Vallejos, Julio (ed.). Cuando hicimos historia: La experiencia de la Unidad Popular. Santiago: LOM: 147-176.

Altamirano, Carlos (2008). “Introducción general”. Altamirano, Carlos (ed.). Historia de los intelectuales en América Latina, v. I. Buenos Aires: Katz: 10-27.

Álvarez, Rolando (2014). “Trabajos voluntarios: el ‘hombre nuevo’ y la creación de una nueva cultura en el Chile de la Unidad Popular”. Pinto Vallejos, Julio (ed.). Fiesta y drama: Nuevas historias de la Unidad Popular. Santiago: LOM: 173-203.

Antunes, Marília (2017). A revolução guiada: Os Cuadernos de Educación Popular e o projeto de formação da consciência revolucionária do trabalhador. Chile, 1970-1973. Tesis (Magíster en Historia Social) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Ávalos, Flory. “Tierra viva”. La Quinta Rueda 6 (mayo 1973): 19-20.

Baczko, Bronislaw (1985). “Imaginação Social”. Enciclopédia Einaudi, vol. 5. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda: 297-332.

Barraza, Fernando. “Conciertos con bemoles”. La Quinta Rueda 8 (jul. 1973): 19.

Bergot, Solene. “Quimantú Une maison d’édition d’État durant l’Unité Populaire chilienne (1970–1973)”. Bulletin de l’Institut Pierre Renouvin n. 21 (printemps 2005). No paginado.

https://www.univ-paris1.fr/autres-structures-de-recherche/ipr/les-revues/bulletin/tous-les-bulletins/bulletin-n-21-chantiers-2005/solene-bergot-quimantu.

Berríos, María (2003). “Presentación del tema ‘Cultura’”. Baño, Rodrigo (Ed.). La Unidad Popular treinta años después. Santiago: LOM: 229-240.

Brunner, José Joaquín (1988). Un espejo trizado. Ensayos sobre cultura y políticas culturales. Santiago: FLACSO.

Calderón, Alfonso (1993). “1964-1973: la cultura: ¿el horror de lo mismo de siempre?”. Garretón, Manuel A.; Sosnowski, Saúl y Subercaseaux, Bernardo (ed.). Cultura, autoritarismo y redemocratización en Chile. Santiago: Fondo de Cultura Económica: 19-28.

“Cantamaranto: seis voces para el folklore”. Onda 33 (8 dic. 1972): 41-42.

Canto Novoa, Nadinne (2010). Cultura y Hegemonía. Notas sobre la construcción del ‘Hombre Nuevo’ en la Unidad Popular. Tesis (Licenciatura en Artes, mención Teoría e Historia del Arte) – Facultad de Artes, Universidad de Chile, Santiago.

Castañeda, Jorge (1994). La utopía desarmada. Intrigas, dilemas y promesa de la izquierda en América Latina. Buenos Aires: Ariel.

Chamorro Díaz, Jaime. “Cultura sin paternalismo”. El Siglo (15 nov. 1970): 5.

Dalmás, Carine (2017). Imagens de uma revolução alegre: murais e cartazes de propaganda de experiência chilena (1970-1973). São Paulo: Alameda.

“Declaración final del Encuentro de Música Latinoamericana”. Casa de las Américas 75 (nov./dic. 1972): 178-180.

Délano, Poli. “Apuntes sobre lo que se va dejando de llamar ‘Las nuevas hornadas’ de la narrativa chilena”. Casa de las Américas 75 (nov./dic. 1972): 147-151.

Dorr, Nicolás. “Una casa en Lota Alto”. Casa de las Américas 80 (sep./oct. 1973): 172-173.

“El arte de la descarga”. La Quinta Rueda 2 (nov. 1972): 24.

Escobar, Ticio (2008). El mito del arte y el mito del pueblo. Cuestiones sobre arte popular. Santiago: Metales Pesados.

Fairley, Jan (1977). La Nueva Canción Chilena 1966-1976. Dissertation (Bachelor of Philosophy in Latin American Studies) – Linacre College, Oxford University, Oxford.

Ferrari de Aguayo, Luisa. “Talleres de Chile Films: una experiencia de interes”. Primer plano 1 (verano 1972): 26-28.

Gilman, Claudia (2003). Entre la pluma y el fusil. Debates y Dilemas del Escritor Revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

García, Ricardo. “Los artistas y el 72”. Ramona 57 (nov. 1972): 22-29.

Garcia, Tânia (2019). The Latin American Songbook in the Twentieth Century: From Folklore to Militancy. Lanhan: Lexington Books.

García Canclini, Néstor (1990). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México D. F.: Grijalbo.

Gomes, Caio (2015). “Quando um muro separa, uma ponte une”: Conexões transnacionais na canção engajada na América Latina (anos 1960/70). São Paulo: Alameda.

Hall, Stuart (2003). Da Diáspora. Identidades e Mediações Culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da Unesco no Brasil.

“Huayunca, folkloristas con futuro”. Onda 35 (5 ene. 1973): 61.

“Illapu: música joven del norte andino”. Ramona 94 (14 ago. 1973): 11-13.

“Informe del Coordinador de Teatro” (1971). Partido Comunista de Chile. La revolución chilena y los problemas de la cultura. Documentos de la Asamblea Nacional de Trabajadores de la Cultura del Partido Comunista, realizada los días 11-12 de septiembre. [s.n.]: 67-69.

Jara, Joan (1993). Víctor: un canto inconcluso. Santiago: Fundación Víctor Jara.

Lihn, Enrique (1971). “Política y cultura en una etapa de transición al Socialismo”. Lihn, Enrique et alii. La cultura en la vía chilena al socialismo. Santiago: Editorial Universitaria: 13-72.

“Lo último de la Onda”. Onda 1 (17 set. 1971): no paginado.

Maldonado, Carlos (1971). “‘La revolución chilena y los problemas de la cultura’: informe central entregado a la Asamblea Nacional de Trabajadores de la cultura del PC”. Partido Comunista de Chile. La revolución chilena y los problemas de la cultura. Documentos de la Asamblea Nacional de Trabajadores de la Cultura del Partido Comunista, realizada los días 11-12 de septiembre. [s.n.]: 13-26.

Maldonado, Carlos. “El proceso cultural como incentivador de la praxis”. Cuadernos de la Realidad Nacional 12 (abr. 1972a): 69-83.

Maldonado, Carlos. “La mejor escuela para el canto es la vida”. Revista El Siglo (10 dic. 1972b): 6.

“Mañana parte el ‘Tren de la Cultura’ al Sur”. Clarín (15 fev. 1971): no paginado.

Mouesca, Jaqueline (1988). Plano secuencia de la memoria de Chile: veinticinco años de cine chileno (1960-1985). Madrid: Ediciones del Litoral.

Martínez Bonati, Eduardo. “Arte de antimuseo”. La Quinta Rueda 3 (dic. 1972): 4.

Matterlart, Armand. “Lucha de clases, cultura socialista y medios de comunicación masivos”. Cuadernos de la Realidad Nacional 8 (jun. 1971a): 173-222.

Matterlart, Armand. “¿Hacia una cultura de la movilización cotidiana?”. Cuadernos de Realidad Nacional 10 (dic. 1971b): 49-97.

Myers, Jorge (2016). “Músicas distantes. Algumas notas sobre a história intelectual hoje: horizontes velhos e novos, perspectivas que se abrem”. Sá, Maria Elisa (ed.). História Intelectual latino-americana: itinerários, debates e perspectivas. Rio de Janeiro: PUC-Rio: 23-56.

Mularski, Jedrek (2014). Music, Politics, and Nationalism In Latin America: Chile During the Cold War Era. New York: Cambria Press.

Ochoa, Ana María (2003). Arenas movedizas: arte, cultura, política. Bogotá: ICANH.

Olivarez, Carlos. “Comisión de exámen”. La Quinta Rueda 4 (ene./feb. 1973): 7.

Osandón, Luis y González, Fabián (2014). “La educación de masas durante la Unidad Popular: una nueva escuela para toda la comunidade”. Pinto Vallejos, Julio (ed.). Fiesta y drama: Nuevas historias de la Unidad Popular. Santiago: LOM: p. 109-142.

Palti, Elías. “La nueva historia intelectual y sus repercusiones en América Latina”. História Unisinos v. 11, n. 3 (sep./dic. 2007): 297-305.

“Recital de Víctor Jara en el ‘Amadeo Roldán’”. Granma (1 mayo 1972): 5.

Ridenti, Marcelo (2000). Em busca do povo brasileiro, do CPC à era da tv. Rio de Janeiro; São Paulo: Record.

Rodríguez Aedo, Javier (2011). La madre del hombre nuevo se llama revolución: Música popular e imaginario del hombre nuevo durante la Unidad Popular en Chile. Tesis (Magíster en Artes, mención Musicología) – Facultad de Artes, Universidad de Chile, Santiago.

Rodríguez B., Orlando. “El teatro en la nueva sociedad”, Punto Final 141 (12 oct. 1971): 22-24.

Rodríguez Elizondo, José. “Y ahora ¿dónde está la ‘cuestión social’?” La Quinta Rueda 3 (dic. 1972): 12-13.

Schaulsohn, Nora. “Textil Progreso: la cultura cuesta…” La Quinta Rueda 9 (ago. 1973): 6.

Schmiedecke, Natália; Silva Júnior, José Antonio. “Esquerdas latino-americanas e discursos identitários nos anos 1960/70: os casos da revista Casa de las Américas e da Nova Canção Chilena”. Fronteiras 21 (2013): 118-143.

Schmiedecke, Natália (2015). “Não há revolução sem canções”: utopia revolucionária na Nova Canção Chilena, 1966-1973. São Paulo: Alameda.

Schmiedecke, Natália (2017). “‘Nuestra mejor contribución la hacemos cantando’: a Nova Canção Chilena e a “questão cultural” no Chile da Unidade Popular.” Tesis (Doctorado en Historia) – Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Franca.

Schneider, René. “No vea televisión: se acostumbrará”. La Quinta Rueda 2 (nov. 1972): 10.

“Se afinan los detalles para la creación del INAC”. El Siglo (19 ago. 1971): no paginado.      

Sorensen, Diana (2007). A turbulent decade remembered. Scenes from the Latin American sixties. Stanford: Stanford University Press.

Subercaseaux, Bernardo (2003). “El estado como agente editorial”. Baño, Rodrigo (ed.). La Unidad Popular treinta años después. Santiago: LOM: 269-287.

 Taller de Escritores de la Unidad Popular. “Política cultural: por la creación de una cultura nacional y popular”. Cormorán 8 (dic. 1970): 7-10.

Teitelboim, Volodia (1971). “Intervención de Volodia Teitelboim en Asamblea de Artistas e Intelectuales del Partido Comunista. Partido Comunista de Chile”. La revolución chilena y los problemas de la cultura. Documentos de la Asamblea Nacional de Trabajadores de la Cultura del Partido Comunista, realizada los días 11-12 de septiembre. [s.n.]: 27-66.

Torres, Víctor. “Juicios y prejuicios”. La Quinta Rueda 5 (apr. 1973): 5.

 Valdés, Hernán (1971). “Ante la especulación y el divisionismo: por una práctica cultural comprometida”. Lihn, Enrique et alii. La cultura en la vía chilena al socialismo. Santiago: Editorial Universitaria: 73-87.

Varas, José Miguel (2008). “El sol de la cultura”. Lawner, Miguel (ed.). Salvador Allende: presencia en la ausencia. Santiago: LOM: 353-361.

“Víctor Jara fue por canto y salió operado. Ramona 34 (20 jun. 1972): 37.

 Zepeda Cañete, Luis. “Memorias de un cesante, ‘para que no lo olvides’”. La Quinta Rueda 7 (jun. 1973): 23.

Published

2021-07-30

How to Cite

Ayo Schmiedecke, N. (2021). Intellectuals and the Popular Culture Issue: Interpretations and Initiatives in the Context of the Popular Unity. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (17), 15–41. https://doi.org/10.7203/KAM.17.17558
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1058
  • Artículo PDF (Español)
    783

Issue

Section

Monográfico. La vía cultural al socialismo. Políticas de la cultura en el Chile de la UP

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.