Catàstrofe, incertesa, oportunitat o risc? Punts clau de la cobertura televisiva dels informes de l’IPCC en 2013/2014

Autors/ores

  • James Painter Institut Reuters per a l’Estudi del Periodisme de la Universitat d’Oxford

DOI:

https://doi.org/10.7203/metode.6.4179

Paraules clau:

canvi climàtic, cobertura mediàtica, informes de l’IPCC, Europa

Resum

Aquest article examina la cobertura televisiva dels tres informes de 2013 i 2014 dels grups de treball (WG) de l’IPCC en cinc països europeus: Alemanya, Noruega, Polònia, Espanya i el Regne Unit. S’hi va examinar la presència, importància i predomini de quatre marcs (catàstrofe, incertesa, risc explícit i oportunitat) en cadascun dels telenotícies analitzats. El marc «catàstrofe» va ser el més fort de tots en les tres variables de mesurament. «Oportunitat» va ser el segon més present, seguit per «incertesa». Encara que l’IPCC va emfasitzar considerablement l’enfocament de la gestió del risc per a enfrontar-se al canvi climàtic en l’anunci de l’informe WG2, el marc «risc explícit» amb prou feines s’hi va fer present. El Regne Unit va destacar per incloure-hi punts de vista escèptics.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

James Painter, Institut Reuters per a l’Estudi del Periodisme de la Universitat d’Oxford

Director del programa de periodisme de l’Institut Reuters per a l’Estudi del Periodisme de la Universitat d’Oxford (Regne Unit). Va treballar en el Servei Mundial de la BBC durant quinze anys i ha escrit diversos llibres i articles sobre el canvi climàtic i els mitjans de comunicació, entre ells Climate change in the media: Reporting risk and uncertainty (IB Tauris i RISJ, 2013).

Referències

Adler, C. E., & Hadorn, G. H. (2014). The IPCC and treatment of uncertainties: topics and sources of dissensus. WIREs Climate Change, 5, 663–676. doi: 10.1002/wcc.297

Anderson, A. (2014). Media, environment and the network society. Houndmills: Palgrave Macmillan. Antilla, L. (2005). Climate of scepticism: US newspaper coverage of the science of climate change. Global Environmental Change, 15, 338–352. doi: 10.1016/j.gloenvcha.2005.08.003

Brossard, D., Shanahan J., & McComas, K. (2004). Are issue-cycles culturally constructed? A comparison of French and American coverage of global climate change. Mass Communication and Society, 7, 359–377. doi: 10.1207/s15327825mcs0703_6

Corbett, J., & Durfee, J. (2004). Testing public (un)certainty of science: Media representations of global warming. Science Communication, 26, 129–151. doi: 10.1177/1075547004270234

Cottle, S. (1993). Mediating the environment: Modalities of TV news. In A. Hansen (Ed.), The mass media and environmental issues. Leicester: Leicester University Press.

Dirikx, A., & Gelders, D. (2009). Global warming through the same lens: An explorative framing study in Dutch and French newspapers. In T. Boyce, & J. Lewis (Eds.). Climate change and the media. New York: Peter Lang.

Doulton, H., & Brown, K. (2009). Ten years to prevent catastrophe? Discourses of climate change and international development in the UK press. Global Environmental Change, 19, 191–202. doi: 10.1016/j.gloenvcha.2008.10.004

Doyle, A. (2013, September 18). Amid “uncertainty”, scientists blame mankind for global warming. Reuters.

Engels, A., Hüther, O., Schäfer, M., & Held, H. (2013). Public climate-change scepticism, energy preferences and political participation. Global Enviromental Change, 23(5), 1018–1027. doi: 10.1016/j.gloenvcha.2013.05.008

Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51–58. doi: 10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x

IPCC. (2014). Intergovernmental panel on climate change: Fifth assessment report (AR5). Geneva: IPCC.

Kundzewicz, Z. W., & Matczak, P. (2012). Climate change regional review: Poland. WIREs Climate Change, 3: 297–311. doi: 10.1002/wcc.175

León, B., & Erviti, M. C. (2015). Science in pictures: Visual representation of climate change in Spain’s television news. Public Understanding of Science, 24(2), 183–199. doi: 10.1177/0963662513500196

Medienorge. (2014). Main news sources. Bergen: Medienorge. Retrieved from http://medienorge.uib.no/statistikk/aspekt/tilgang-og-bruk/374

Newman, N., & Levy, D. A. L. (2014). Reuters Institute digital news report 2014. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ).

Painter, J. (2011). Poles apart: The international reporting of climate scepticism. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ).

Painter, J. (2013). Climate change in the media: Reporting risk and uncertainty. Oxford: IB Tauris & RISJ.

Painter, J. (2014). Disaster averted? Television coverage of the 2013/14 IPCC’s climate change reports. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ).

Painter, J., & Ashe, T. (2012). Cross-national comparison of the presence of climate scepticism in the print media in six countries, 2007–2010. Environmental Research Letters, 7(4): 1–8. doi: 10.1088/1748-9326/7/4/044005

Schäfer, M., & Schlichting, I. (2014). Media representations of climate change: A meta-analysis of the research field. Environmental Communication, 8(2): 142–160. doi: 10.1080/17524032.2014.914050

Ward, R. E. T. (2014). In the public’s mind. Nature Climate Change, 4, 170. doi: 10.1038/nclimate2152

Zehr, S. (2000). Public representations of scientific uncertainty about global climate change. Public Understanding of Science, 9, 85–103. doi: 10.1088/0963-6625/9/2/301

Descàrregues

Publicades

2016-04-15

Com citar

Painter, J. (2016). Catàstrofe, incertesa, oportunitat o risc? Punts clau de la cobertura televisiva dels informes de l’IPCC en 2013/2014. Metode Science Studies Jornal, (6), 81–87. https://doi.org/10.7203/metode.6.4179
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    1503
  • PDF
    361

Número

Secció

Viure amb el canvi climàtic. El repte d'un canvi cultural

Metrics

Articles similars

<< < 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.