Free Culture or Authors’ rights. An unnecessary dilema in the 21st century?

Authors

  • Rosa Anna Ferrando Mateu Universitat Jaume I de Castelló

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.2.10035

Keywords:

Creative Commons, Copyright, Free Culture, Authors’ rights, Public domain

Abstract

The present study will deal with the concepts of Authors’ rights and Free Culture, the importance of intellectual property and its commercialization. In this way, we will observe how these authors’ rights have become part of a tangle of laws, having lost the author himself his right to the work and passing this on to a third party. With the help of the idea proposed by Lawrence Lessig in his book «Free Culture: How Big Media Uses Technology and Law to Lock Down Culture and Control Creativity», we will expose ho there is a tension between the interests behind intellectual property.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosa Anna Ferrando Mateu, Universitat Jaume I de Castelló

En la actualidad doctoranda en la Universitat Jaume I, Castelló de la Plana. Departamento de Filología y Culturas Europeas. 2014-2015 Máster en Humanidades: Arte, Literatura y Cultura contemporanea en la UOC. 2010-2014 Grado en Historia y Patrimonio en la UJI

References

BARROS, Lydia (2016). “Inclusión del tecnobrega en los nuevos procesos de circulación cultural”. En Rosana Martins, Heloisa Buarque de Hollanda y Rodrigo Saturnino (eds.) Miradas Periféricas. Las nuevas epistemologías de la comunicación en Brasil y en Portugal. Bellaterra: Institut de la Comunicació, Universitat autónoma de Barcelona, pp. 165-186.

BUSANICHE, Beatriz (2012). “¿Por qué no hablamos de propiedad intelectual?”, Arte y cultura en circulación. Introducción al derecho de autor y las licencias libres. Argentina: Ártica Ediciones, pp.14-29.

CHIKWENDU, Madu (2007). “El fenómeno de Nollywood”, Revista de la OMPI, nº 3. Ginebra, pp. 8-9.

GOLDSTEIN, Paul [1994] (1999). El copyright en la sociedad de la información. Traducción de M.ª Luisa Llobregat Hurtado. Alicante: Publicaciones Universidad de Alicante.

LESSIG, Lawrence [2004] (2005). Por una cultura libre. Cómo los grandes grupos de comunicación utilizan la tecnología y la ley para clausurar la cultura y controlar la creatividad. Traducción de Antonio Córdoba. Madrid: Traficantes de Sueños.

NANCLARES ESCUDERO, Silvia (2013). “Cultura Libre Editorial, ¿modelos sostenibles?”, Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, vol. 10, n.º 1, pp. 253-264.

MARTÍNEZ SANMARTÍ, Roger (2012). Cultura i mercat. Barcelona: Editorial UOC.

MATA Y MARTÍN, Ricardo (2011). La propiedad intelectual en la Era Digital. Límites e infracciones a los derechos de autor en Internet. Madrid: La Ley.

OYEWOLE, Sandra (2014). “Una ojeada a la industria cinematográfica nigeriana”, Revista de la OMPI, nº 2. Ginebra, pp. 2-6.

PAGOLA, Lila (2012). “Licencias libres como alternativa al copyright”. En Arte y cultura en circulación. Introducción al derecho de autor y las licencias libres. Argentina: Ártica Ediciones, pp. 30-37.

PEREZ DE ONTIVEROS BAQUERO, Carmen (1993). Derecho de autor: la facultad de decidir la divulgación. Madrid: Editorial Civitas, S.A.

RAGEL SÁNCHEZ, Luis Felipe (2005). “La propiedad intelectual como propiedad temporal”. En Carlos Rogel Vide (coord.), La duración de la propiedad intelectual y las obras en dominio público. Madrid: Editorial Reus S.A., Colección de Propiedad Intelectual, pp. 17-32.

RODRÍGUEZ, Emmanuel (2006). “El copyleft en el ámbito de la edición”. En Copyleft. Manual de uso. Madrid: Traficantes de Sueños, pp. 57-76.

SÁDABA, Igor (2008). Propiedad intelectual ¿Bienes públicos o mercancías privadas? Madrid: Los libros de la Catarata.

SMIERS, Joost (2006). Un mundo sin copyright. Artes y medios en la globalización. Traducción de Julieta Barba y Silvia Jawerbaum. Barcelona: Editorial Gedisa, Serie Cultura.

Documental: Good copy, bad copy. https://www.youtube.com/watch?v=ZKiLI7XFB9k [Fecha de consulta: 1 septiembre de 2016].

Published

2017-12-24

How to Cite

Ferrando Mateu, R. A. (2017). Free Culture or Authors’ rights. An unnecessary dilema in the 21st century?. Diablotexto Digital, 2, 135–151. https://doi.org/10.7203/diablotexto.2.10035
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1467
  • PDF (Español)
    700
  • Datos personales (Español)
    1

Issue

Section

Critical Studies

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.