Psychic Distance as a tool for Analysis of the musical theatre of the Golden Age

Authors

  • Ieva Emilija Rozenbergaite Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.7.16718

Keywords:

Psychic Distance, musical theatre, Golden Age, reception, Juan Hidalgo

Abstract

This article will deal with my proposal of reception analysis of the musical theatre in Golden-Age Spain from the perspective of the concept of ‘Psychic Distance’. Conscious of the huge gap in the exhaustive reception studies of the Spanish Golden Age I propose an aesthetic method of the Golden-age public research. Firstly, I will present the phenomenon of the Psychic Distance itself and, from then, I will go deeper in mi proposal for a philosophical cultural study. In order to illustrate it, I will give a representative extract of my analysis of the sound layer in three works of the composer Juan Hidalgo: Los celos hacen estrellas, Los juegos olímpicos e Ícaro y Dédalo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ieva Emilija Rozenbergaite, Universidad Complutense de Madrid

Soy Ieva Emilia Rozenbergaite, curso el Doctorado en Estudios Teatrales en la UCM. Nací en 1993 en Vilna (Lituania) donde me gradué de Filología Hispánica en la Universidad de Vilna en 6/2018. Entre 9/2016 y 6/2017 estuve de Erasmus en la Facultad de Filología de la UCM. Suelo escribir artículos relacionados con la cultura, ensayos y reseñas operísticas para revistas lituanas, además, traducir ficción del castellano al lituano (p. ej. Himmelweg y Cartas de amor a Stalin de Mayorga). En 2015 gané el primer premio del IX concurso literario de la Embajada de España en Lituania y en 2018 fui elegida como finalista del Certamen Internacional MadWomenFest – Ibercaja de Relatos. El año pasado hice mis prácticas de máster como asistente de dirección en Mi película italiana (dir. Salva Bolta) en el Teatro Español, terminé el Máster en Teatro y Artes Escénicas en la UCM y di una ponencia en el IV Congreso Internacional de Jóvenes Investigadores en Estudios Teatrales (CIJIET) en Valencia. Desde este octubre formo parte del equipo de trabajo en el proyecto de investigación Fiestas teatrales en el Coliseo del Buen Retiro (1650-1660): Catalogación, estudio, edición crítica y recreación virtual aprobado por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades con la referencia PGC2018-098699-B-I00.

References

Arellano, Ignacio (1995): Historia del teatro español del siglo XVII, Madrid, Catedra.

Barrientos, José Luis-García (2017): Cómo se analiza una obra de teatro: ensayo de   método, Madrid, Síntesis.

Bravo Ramón, Javier F. (2015): Obras teatrales de carácter operístico del reinado de Felipe IV, Pontevedra, Academia del Hispanismo.

Bullough, Edward (1912): «Aesthetic Distance as a Factor in Art and an Aesthetic Principle», British Journal of Psychology, 5, pp. 87-117.

Butler, J. D. (2013): Who’s the New Kid in Chemistry? Exploring Uncharted Waters, University Press of America, Lanham, EE. UU.

Díez Borque, José María (1976): Sociología de la comedia española del siglo XVII, Madrid, Cátedra.

Díez Borque, José María (1978): Sociedad y teatro en la España de Lope de Vega, Barcelona, Antoni Bosch.

Díez Borque, José María (1983): Historia del teatro en España, Tomo I, Edad Media, Siglo XVI,Siglo XVII, Madrid, Taurus Ediciones.

Domínguez Ortiz, Antonio (1992): La sociedad española en el siglo XVII, Granada, Universidad de Granada, vol. 2.

Fernández de león, melchor (1684):  Ícaro y Dédalo, ed. Comedias nuevas, parte quarenta y ocho…, 1704. <http://bibliotecavirtualmadrid.org/bvmadrid_publicacion/es/consulta/registro.do?id=16256>  [consulta: 01.06.2019].

Fernández San Emeterio, Gerardo (2011): Melchor Fernández de León: la sombra de un dramaturgo. Datos sobre vida y obra, Madrid, Iberoamericana.

James, Henry (1922): The Novels and Tales of Henry James (1907-1917), Scribbner’s, Nueva York.

Langer, Susanne K. (1953): «Feeling and Form», Journal of Philosophy, 52, pp. 291-296.

Langer, Susanne K.  (1957): Philosophy in a New Key, Harward University Press.

Lobato, María Luisa (1996): «El teatro español a fines del siglo XVII», Criticón, 58, pp. 7-30.

Maravall, José Antonio (1972): Teatro y literatura en la sociedad barroca, Barcelona, Editorial Crítica, 1990.

Maravall, José Antonio (1998): La cultura del Barroco, Barcelona, Ariel.

Odin, Steve (2001): Artistic Detachment in Japan and the West: Psychic Distance in Comparative Aesthetics, University of Hawaii Press.

Odin, Steve (2016): Tragic Beauty in Whitehead and Japanese Aesthetics, Lanham, Lenxington Books.

Orozco, Emilio (1969): El teatro y la teatralidad del Barroco, Barcelona, Planeta.

Ortega y Gasset, José (1948): The Dehumanization of Art and Other Essays, Double Day Anchor, Nueva York, 1948, pp. 13-18.

Read, Herbert (1957): “Susanne Langer“, The Tenth Muse. Essays in Criticism, Nueva York, Grove Press, pp. 239-250.

Richards, I. A., Ogden, K. C., Wood, J. (1922): The Foundations of Aesthetics, International Publishers, Nueva York, 1922,

Ruiz Ramón, Francisco (2005): Historia del teatro español, Madrid, Catedra, 2005.

Sáez Raposo, Francisco (2011): “Del entremés a la comedia: hacia el itinerario a la metateatralidad”, Teatro de palabras (TeaPal), 5, pp. 29-56. < https://eprints.ucm.es/49633/> [consulta: 09. 07. 2019].

Sáez Raposo, Francisco (2018): Todo Madrid es teatro: los escenarios de la Villa y Corte en el Siglo de Oro, Madrid, Consejería de Cultura de la Comunidad de Madrid.

Salazar y Torres, Agustín de (1684): Los juegos olímpicos, ed. J. T. de Orga, 1782. <https://books.google.es/books?id=ReK4Kvbv6LUC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false>  [consulta: 06.06.2019].

Vélez de Guevara, Juan (1672): Los celos hacen estrellas, ed. John E. Varey, Normand D. Shergold y Jack Sage, Londres, Tamesis Books Limited, 1970.

Published

2020-06-30

How to Cite

Rozenbergaite, I. E. (2020). Psychic Distance as a tool for Analysis of the musical theatre of the Golden Age. Diablotexto Digital, 7, 33–53. https://doi.org/10.7203/diablotexto.7.16718
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    734
  • PDF (Español)
    641

Metrics