THE CONSTRUCTION OF FEMALE IDENTITY IN THREE MEMOIRS OF SPANISH EXILE (DOBLE ESPLENDOR, MEMORIAS DE UNA MUJER SIN PIANO AND ANTES QUE SEA TARDE)

Authors

  • Celia García Davó

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21663

Keywords:

Constancia de la Mora, Jeanne Rucar, Carmen Parga, Spanish Republican exile, autobiography and female identity

Abstract

Constancia de la Mora, Jeanne Rucar and Carmen Parga wrote their memoirs during the Spanish Republican exile. In this study we show how these women use the model of confessional literature with a “therapeutic” purpose that includes the intimate need to configure a discourse of affirmation, justification and personal reconstruction. Thus, based on a conception of memoir literature as a reparative process of the self and taking as the theoretical backbone of our analysis the relationship between autobiographical discourse and the construction of female identity, we mainly analyse the figure of the narrative subject in order to address the link between gender, memory and self-representation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celia García Davó

Graduada en el Grado de Español: Lengua y Literaturas de la Universidad de Alicante.

Máster en Estudios Literarios de la Universidad de Alicante

References

Álvarez Calleja, María Antonia (1989). “La autobiografía y sus géneros afines”, Epos: Revista de filología, n.º 5, pp. 439-450. En <http://revistas.uned.es/index.php/EPOS/article/view/9637/9183> [Fecha de consulta: 3 de enero de 2020].

Burin, Mabel; Dio Bleichmar, Emilce [1996] (1999). Género, psicoanálisis, subjetividad. Buenos Aires: Paidós, Psicología Profunda.

Caballé, Anna (1998). “Memorias y autobiografías escritas por mujeres (siglos XIX y XX)”. En Iris M. Zavala (coord.), Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana), Vol. 5: La literatura escrita por mujeres: desde el siglo XIX hasta la actualidad. Barcelona: Anthropos, pp. 111-138.

Caballé, Anna (2001). “El memorialismo en la literatura española contemporánea”. En AA.VV., Literatura y memoria, Actas del congreso: un recuento de la literatura memorialística española en el último medio siglo. Jerez de la Frontera: Fundación Caballero Bonald, pp. 143-153.

 Caballé, Anna (2012). “Malestar y autobiografía”. Cuadernos Hispanoamericanos, 745/746, pp. 143-153. En <http://www.cervantesvirtual.com/obra/malestar-y-autobiografia/>[Fecha de consulta: 17 de junio de 2021].

Capdevila-argüelles, Nuria (2011). “Autobiografía y autoría de mujer en el exilio”. Journal of Iberian and Latin American Research, 17, 1, pp. Pp. 5-16. En <https://ore.exeter.ac.uk/repository/handle/10871/9282> [Fecha de consulta: 14 de junio de 2021].

Fabra, María Luisa (1968). “La virtud”. En AA.VV., La mujer en España. Madrid: Ediciones de Cultura Popular, pp. 73-98.

Fernández Fraile, María Eugenia (2008). “Historia de las mujeres en España: historia de una conquista”. La Aljaba. Segunda Época: revista de estudios de la mujer, XII, pp. 11-20. En <http://www.cervantesvirtual.com/obra/historia-de-las-mujeres-en-espana-historia-de-una-conquista-927357/> [Fecha de consulta: 23 de mayo de 2021].

Flax, Jane (1995). Psicoanálisis y feminismo. Pensamientos fragmentarios. Madrid: Cátedra, Feminismos.

Fox Maura, Soledad (2017). Connie. Biografía de Constancia de la Mora. Sevilla: Renacimiento.

Gómez-Ferrer, Guadalupe (2004), “Hacia una redefinición de la identidad femenina: las primeras décadas del siglo XX”. Cuadernos de historia contemporánea, 26, pp. 9-12. En <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1075576> [Fecha de consulta: 13 de febrero de 2021].

Heilbrun, Carolyn G. (1994). Escribir la vida de una mujer. Madrid: MEGAZUL.

Jelin, Elizabeth (2002). “El género en las memorias”. En <http://www.lazoblanco.org/wp-content/uploads/2013/08manual/bibliog/material_masculinidades_0425.pdf> [Consulta: 13 de julio de 2021].

Lejeune, Philippe [1975] (1994). El pacto autobiográfico. Madrid: MEGAZUL, La Autobiografía.

Mora y Maura, Constancia de la [1944] (2004). Doble esplendor. Barcelona: Gadir Editorial.

Parga, Carmen [1996] (2020). Antes que sea tarde. Sevilla: Renacimiento.

Puertas Moya, Francisco Ernesto (2004). Aproximación semiótica a los rasgos generales de la escritura autobiográfica. Logroño: Universidad de la Rioja.

Pozuelo Yvancos, José María (2006). De la autobiografía. Teoría y estilos. Barcelona: Crítica.

Rucar, Jeanne [1990] (2016). Memorias de una mujer sin piano. Barcelona: Cabaret Voltaire.

Saiz Cerreda, M.ª Pilar (2012). “Identidad y representación en el discurso autobiográfico”. Rilce, 28, 1, pp. 8-17. En <https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/29244/1/Rilce_28-1.pdf> [Fecha de consulta: 26 de junio 2021].

Scarano, Laura (1997). “El sujeto autobiográfico y su diáspora: protocolos de lectura”. En Francisco Sevilla y Carlos Alvar (coord.), Actas del XIII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Tomo III. Barcelona: Castalia, pp. 692-697. En <https://cvc.cervantes.es/Literatura/aih/pdf/13/aih_13_3_089.pdf> [Fecha de consulta: 27 de abril de 2021].

Downloads

Published

2021-12-24

How to Cite

García Davó, C. (2021). THE CONSTRUCTION OF FEMALE IDENTITY IN THREE MEMOIRS OF SPANISH EXILE (DOBLE ESPLENDOR, MEMORIAS DE UNA MUJER SIN PIANO AND ANTES QUE SEA TARDE). Diablotexto Digital, 10, 152–171. https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21663
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    516
  • PDF (Español)
    393

Metrics