Intersectionist echoes in singer-songwriters

Authors

  • María Esteban Becedas Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21665

Keywords:

Intersectionism, Fernando Pessoa, Singer-songwriter, Popular Music Studies

Abstract

Intersectionism, an avant-garde trend reified by Fernando Pessoa in his ‘Chuva Oblíqua’, sets out a creative strategy based on the superimposition of objective and subjective elements. The intersectionist principle has also been put to practice in other literary genres, such as the Hispanic singer-songwriter songs, be it in total affinity with Pessoa’s poems (as in Jorge Drexler’s ‘Mundo abisal’), or displaying some further development into a higher stage of intersectionism (Alberto Pérez’s ‘Nos ocupamos del mar’, and Silvio Rodríguez’s “Debo partirme en dos”). The coexisting musical, textual and performing dimensions inherent to songs allow for a special dynamism in the fragmentation of the subject and the presentation of multiple perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Esteban Becedas, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Estudiante de Doctorado. Programa de Doctorado en Filología: Estudios Lingüísticos y Literarios. Teoría y aplicaciones

References

Alonso, Silvia et al. (2002). Música y literatura: Estudios comparativos y semiológicos. Madrid: Arco Libros.

Cabral Martins, Fernando (2008). Dicionário de Fernando Pessoa e do Modernismo Português. Lisboa: Caminho.

Carrera Pérez, Leticia (2019). Silvio Rodríguez: Contra la cristalización del gusto y de las ideas. Elias J. Feijó Torres. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.

Laín Corona, Guillermo et al. (2018). Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas. Madrid: Visor Libros.

Marc Martínez, Isabelle (2011). “De la poésie avant toute chose: Pour une approche textuelle des musiques amplifiées”, Synergies Espagne, n.º 4, pp. 51-61.

Noguerol, Francisca et al. (2021). Entre versos y notas: Canción de autor en español. Kassel: Reichenberger.

Pessoa, Fernando [1942] (1995). “Chuva oblíqua”. En João Gaspar Simões y Luiz de Montalvor (eds.), Poesias. Lisboa: Ática, pp. 25-30.

Romano, Marcela (2021). “Presencias y figuras: Acerca de dos «complementarios»”. En Marcela Romano, María Clara Lucifora y Sabrina Riva (eds.), Un antiguo don de fluir: La canción, entre la música y la literatura. Mar del Plata: EUDEM, pp. 195-215.

Tabucchi, Antonio [1990] (1997). Un baúl lleno de gente: Escritos sobre Pessoa. Pedro Luis Ladrón de Guevara Mellado. Madrid: Huerga y Fierro, La Rama Dorada.

Viñas Piquer, David (2020). “Presencia de la poesía en la canción de autor: El efecto Dylan”, Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, n.º 7, pp. 727-745.

Zenith, Richard (2021). Pessoa: A biography. Nueva York: Liveright Publishing.

Discografía

Drexler, Jorge (2010). “Mundo abisal”. En Amar la trama, Warner Music Spain.

Pérez, Alberto (1981). “Nos ocupamos del mar”. En La mandrágora, Sony Music.

Rodríguez, Silvio [1968] (2006). “Fusil contra fusil”. En Érase que se era, vol. 2, SGAE.

Rodríguez, Silvio (1978a): “Debo partirme en dos”. En Al final de este viaje…, SGAE.

Rodríguez, Silvio (1978b): “La era está pariendo un corazón”. En Al final de este viaje…, SGAE.

Published

2021-12-24

How to Cite

Esteban Becedas, M. (2021). Intersectionist echoes in singer-songwriters. Diablotexto Digital, 10, 135–151. https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21665
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    400
  • PDF (Español)
    280

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.