Thinking Malvinas War Through the Lens of Theatre: Piedras dentro de la piedra (2012), de Mariana Mazover

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.11.24513

Keywords:

Memory, representation, theatrology, history, Malvinas War

Abstract

Forty years have passed since the Malvinas War (April 2 – June 14, 1982). However, its persistence as a historical event (Badiou, 2015) means that to date it continues to mark one of the events with the greatest impact for Argentina in the twentieth century. This is reflected in not only social or political manifestations, but also cultural ones, marked by the presence of recurrent imaginaries. The present text seeks to offer some theoretical lines around how the theater has produced singular representations of war, taking as reference the case of Piedras dentro de la piedra (2012), by Mariana Mazover, a freely inspired show on the novel Los pichiciegos (originally published in 1983), by Rodolfo Fogwill.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, Giorgio (2000). Lo que queda de Auschwitz. Homo Sacer III. Valencia: Pre-Textos.

Badiou, Alain [1988] (2015). El ser y el acontecimiento. Buenos Aires: Manantial.

Baczko, Bronislaw [1983] (1991). Imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Nueva Visión.

Calveiro, Pilar (2019). Poder y desaparición. Los campos de concentración en Argentina. Buenos Aires: Colihue.

Chartier, Roger [1989] (1992). El mundo como representación. Estudios sobre Historia Cultural. Barcelona: Gedisa.

Chartier, Roger (2007). La historia o la lectura del tiempo. Barcelona: Gedisa.

Dubatti, Jorge (2009). Concepciones de teatro. Poéticas teatrales y bases epistemológicas. Buenos Aires: Colihue Universidad.

Dubatti, Jorge (2012). Cien años de teatro argentino. Desde 1910 a nuestros días. Buenos Aires: Biblos-Fundación OSDE.

Dubatti, Jorge (2020). Teatro y territorialidad. Perspectivas de Filosofía del Teatro y Teatro Comparado. Barcelona: Gedisa.

Dubatti, Ricardo (2020). “Prólogo. La Guerra en el teatro: representar la Guerra de Malvinas en la escena”, en La guerra de Malvinas en el teatro   argentino. Buenos Aires: Ediciones del CCC / Instituto Nacional del  Teatro, 10-43.

Dubatti, Ricardo (2022). Nadar en diagonal: Representaciones de la Guerra  de Malvinas (1982) y sus consecuencias socio-culturales en el teatro argentino (1982-2007). Poéticas dramáticas, historia y memoria. Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires. De próxima publicación.

Eco, Umberto [1962] (1984). Obra abierta. Barcelona: Planeta-Agostini.

Fogwill, Rodolfo [1983] (2012). Los Pichigiegos. Buenos Aires: Interzona.

Gamerro, Carlos (2018). Shakespeare en Malvinas. Comodoro Rivadavia: Espacio Hudson.

Giorgi, Gabriel (2004). Sueños de exterminio. Homosexualidad y  representación en la literatura argentina contemporánea. Rosario:  Beatriz Viterbo.

Jelin, Elizabeth (2002). Los trabajos de la memoria. Buenos Aires: Siglo XXI.

Kohan, Martín (2014). “A salvo de Malvinas”, Bazar Americano (septiembre- octubre), año XI, n.º 48. Disponible en línea: <http://www.bazaramericano.com/resenas.php?cod=286> [Fecha de consulta: 20 de mayo de 2022]

Lorenz, Federico (2012). Las guerras por Malvinas. Buenos Aires: Edhasa.

Lorenz, Federico (2021).  “Apuntes para una agenda de investigaciones para Malvinas y el Atlántico Sur”. Fuegia, volumen IV, n.° 1, 26-39.          Disponible en línea: <https://www.untdf.edu.ar/uploads/archivos/Vol_IV_1_26_39_2021_Lorenz_1640016803.pdf> [Fecha de consulta: 14 de junio de 2022].

Mancuso, Hugo (2006). “La anomalía sociocultural argentina. Ascenso y decadencia de la Argentina cosmopolita”. La anomalia argentina. De la tierra prometida a los laberintos de la frustración. Buenos Aires: Miño & Dávila, 183-246.

Mazover, Mariana (2012). “Palabras de la autora y directora”, en gacetilla de     prensa del espectáculo. Disponible       en: <https://piedrasdentrodelapiedra.wordpress.com> [Fecha de consulta: 20 de mayo de 2022]

Mazover, Mariana (2014). Piedras dentro de la piedra. Buenos Aires: Libretto.

Panero, Alicia (2015). Mujeres invisibles. Remoto Atlántico Sur, 1982. S/d:  Bubok.

Pavis, Patrice [1987] (1998). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona: Paidós.

Perera, Verónica (2016). “De mujeres, pícaros y fugas: memorias de la Guerra de Malvinas”, Caracol, n.º 12, 77-99. Disponible en línea:   <https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/121424> [Fecha de consulta: 23 de mayo de 2022].

Rozik, Eli [2002] (2014). Las raíces del teatro. Repensando el ritual y otras teorías del origen. Buenos Aires: Colihue.

Scalabrini Ortiz, Raúl [1939] (1957). Política británica en el Río de la Plata. Buenos Aires: Fernández Blanco.

Segade, Lara (2014). “Lo monstruoso, lo siniestro y lo grotesco en algunos relatos de la guerra: las Malvinas como frontera”, Cuadernos de    literatura, (julio-diciembre) vol. XVIII, n.º 36, 211-236. Disponible en línea: <https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cualit/article/view/10937> [Fecha de  consulta: 23 de mayo de 2022]

Vitullo, Julieta (2012). Las islas imaginadas. La Guerra de Malvinas en la Literatura y el Cine Argentinos. Buenos Aires: Corregidor.

Woolf, Virginia [1938] (2020). Tres guineas. Buenos Aires: Godot.

Published

2022-07-18

How to Cite

Dubatti, R. (2022). Thinking Malvinas War Through the Lens of Theatre: Piedras dentro de la piedra (2012), de Mariana Mazover. Diablotexto Digital, 11, 166–188. https://doi.org/10.7203/diablotexto.11.24513
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    267
  • PDF (Español)
    207

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.