Sobre lo trémulo de la memoria desnuda, todo se está repitiendo: the dissident experience of the war and the post-war in the Colliure, El Bardo and Ocnos collections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.14.27029

Keywords:

memory, commitment, mid-century poetry, collections, late Francoism

Abstract

This text contends that the poetry of the "generación de medio siglo" (mid-century generation) is intricately woven around the imperatives of personal and public memory restitution, serving as a resistance front against the official Francoist narratives. Accordingly, it places a spotlight on the intimate relationship between ethics and aesthetics in the lyrical productions of a substantial portion of the poets featured and celebrated in the Barcelona collections, namely Colliure (1961-1966), El Bardo (1964-1974), and Ocnos (1968-1983). The study also scrutinizes the significance of social realism during the 1950s and the critical approaches of the 1960s, positioning them as poetic methodologies and trends employed to unearth the silenced and overlooked narratives of the wartime and post-war era. Furthermore, it illustrates, through thematic and critical analysis, how these specific experiences converge into a broader lyrical paradigm referred to as "poesía del conocimiento" (poetry of knowledge). Consequently, this elucidates the significance of three of the most pivotal poetry collections of the late Franco era, illuminating their role as foundational components of an anti-Franco culture of memory that laid the groundwork for democratic culture during the twenty-five years of the dictatorship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandra Camelia Dinu, Universitat de Barcelona

Investigadora predoctoral en formación en el Departamento de Filología Hispánica, Teoría de la Literatura y Comunicación de la Universitat de Barcelona

References

Augé, Marc (1998). Las formas del olvido. Barcelona: Gedisa.

Barral, Carlos (1961). Diecinueve figuras de mi historia civil. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.

Batlló, José (1995). El Bardo (1964-1974). Memoria y antología. Barcelona: Los Libros de la Frontera.

Batlló, José (1968). Antología de la nueva poesía española. Madrid: Ciencia Nueva, El Bardo.

Burke, Peter (2005). ¿Qué es la historia cultural? Barcelona: Paidós.

Burke, Peter (2001). Hablar y callar. Funciones sociales del lenguaje a través de la historia. Barcelona: Gedisa.

Caballero Bonald, José Manuel (1988). “Encuentros con el 50. La voz poética de una Generación”, Ínsula, Madrid, enero de 1988, n.º 494, p. 24.

Caballero Bonald, José Manuel (1963). Pliegos de cordel. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.

Castellet, José María (1960). Veinte años de poesía española (1939-1959). Barcelona: Seix Barral.

Debicki, Andrew P. (1987). Poesía del conocimiento. La generación española de 1956-1971. Madrid: Júcar.

Fuertes, Gloria (1962). … que estás en la tierra. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.

García Hortelano, Juan [1970] (1980). El grupo poético de los años 50. (Una antología). Madrid: Taurus.

García Martín, José Luis (1986). La segunda generación poética de posguerra.

Badajoz: Departamento de Publicaciones de la Excma. Diputación.

Gil de Biedma, Jaime (2015). Diarios. Barcelona: Lumen.

Gil de Biedma, Jaime (2010). El argumento de la obra. Correspondencia (1951-1989). Barcelona: Lumen.

Gil de Biedma, Jaime (2010). Obras. Poesía y prosa. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Gil de Biedma, Jaime (1965). En favor de Venus. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.

González, Ángel (2009). El intelectual y su memoria. Entrevista de Álvaro Soler a Ángel González. Granada: Editorial Universidad de Granada.

González, Ángel (1961). Sin esperanza, con convencimiento. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.

Goytisolo, José Agustín (1961). Años decisivos. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.

Jiménez Martos, Luis (1961). Nuevos poetas españoles. Madrid: Ágora.

Lanz, Juan José (2009). Las palabras gastadas. Poesía y poetas del medio siglo. Sevilla: Renacimiento.

Langbaum, Robert (1996). La poesía de la experiencia. Granada: Comares.

Lechner, Jan (2004). El compromiso en la poesía española del siglo XX. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante.

López Pacheco, Jesús (1961). Canciones del amor prohibido. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.

Luis, Leopoldo de (1982). Poesía social española contemporánea. Antología (1939-1968). Madrid: Júcar

Luis, Leopoldo de (1965). Antología (1939-1964). Poesía social. Madrid: Alfaguara.

Marco, Joaquín (2009). El crítico peregrino. Leer y escribir sobre narrativa española. Madrid: Marenostrum.

Marco, Joaquín (1986). Poesía española siglo XX. Barcelona: Edhasa.

Payeras Grau, María (1990). La colección “Colliure” y los poetas del medio siglo. Palma de Mallorca: Caligrama.

Ricoeur, Paul (2004). La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Sharpe, Gim [1991] (1996). “Historia desde abajo”. En Peter Burke (ed.), Formas de hacer historia. Madrid: Alianza, pp. 38-59.

 

Published

2023-12-29

How to Cite

Dinu, A. C. (2023). Sobre lo trémulo de la memoria desnuda, todo se está repitiendo: the dissident experience of the war and the post-war in the Colliure, El Bardo and Ocnos collections. Diablotexto Digital, 14, 231–265. https://doi.org/10.7203/diablotexto.14.27029
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    205
  • PDF (Español)
    68

Metrics