"Y tú, ¿qué haras ahora??": the Fracture of War in "La voz de los muertos", by Luis Rosales

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.14.27051

Keywords:

Luis Rosales, La voz de los muertos, Civil War, testimony, memory

Abstract

This paper proposes a broad analysis of "La voz de los muertos", a long poem by Luis Rosales published during the Civil War. Considering the poem as a historical document linked to a specific historical-ideological context allows us to deepen the testimonial value that the text acquires by presenting a vision of the conflict and its consequences from an integrating perspective that goes beyond the traditional version that still today confronts the memories of both sides. Thus, the text raises the need for a common national memory and at the same time points towards a national reconstruction in which memory would play a fundamental role. Rosales' poetic word then acquires a new dimension as the guarantor of a voice that has not yet been duly heard.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assmann, Aleida (1999). Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächt-nisses. München: Verlag C.H.Beck.

Austin, John Langshaw (1971). Cómo hacer cosas con palabras. Traducción de Genaro Carrió y Eduardo Rabossi. Buenos Aires: Paidós.

Balbín, José Luis (1980). “La Clave: Federico García Lorca”. Disponible en https://www.rtve.es/play/videos/la-clave/clave-federico-garcia-lorca/3917250/  [Fecha de consulta: 3 de abril de 2023].

Cirlot, Juan Eduardo [1958] (1992). Diccionario de símbolos. Barcelona: Labor.

Díaz de Alda, María del Carmen (1997). Luis Rosales: poesía y verdad. Pamplona: EUNSA.

Fernández, Víctor (2022). ““Mi padre, Luis Rosales, nunca supo quién mató a Lorca”. El hijo del poeta y académico rememora al conocido autor de “La casa encendida” o “Abril” y lo que supo sobre el asesinato del autor de “Bodas de sangre” en agosto de 1936”, La Razón, 13 de diciembre. Disponible en

https://www.larazon.es/cultura/20220314/iz4t2jpiejdupdp5eqk5iyyzvi.html [Fecha de consulta: 5 de marzo de 2023].

García de la Concha, Víctor (1987). La poesía española de 1935 a 1975, vol. I. Madrid: Cátedra.

García Lorca, Federico [1954] (1957). Obras completas. Prólogo de Jorge Guillén y epílogo de Vicente Aleixandre. Madrid: Aguilar.

García Montero, Luis (2016). “La palabra de los muertos”, Cuadernos Hispanoamericanos. Disponible en

https://cuadernoshispanoamericanos.com/la-palabra-de-los-muertos/  [Fecha de consulta: 5 de marzo de 2023].

Gibson, Ian (1998). Vida, pasión y muerte de Federico García Lorca. Barcelona: Plaza & Janés.

Gibson, Ian (1985). Federico García Lorca. Barcelona: Grijalbo.

Gibson, Ian (1979). “Luis Rosales aclara su actuación y la de su familia”, Triunfo, 839, pp. 40-43.

Gibson, Ian (1971). La represión nacionalista de Granada en 1936 y la muerte de Federico García Lorca. París: Ruedo Ibérico.

Grande, Félix (1996), “La poesía de Luis Rosales: más junta que una lágrima”. En Luis Rosales, Poesía. Madrid: Trotta, pp. 9-100.

Grande, Félix (1987). La calumnia. De cómo a Luis Rosales, por defender a Federico García Lorca, lo persiguieron hasta la muerte. Madrid: Mondadori.

Halbwachs, Maurice (1992). On collective memory. Edición, traducción e introducción de Lewis A. Coser. Chicago: University of Chicago Press.

Lacapra, Dominick (2005). Escribir la historia, escribir el trauma. Buenos Aires: Nueva Visión.

Lechner, Jan [1968 y 1975] (2004). El compromiso en la poesía española del s. XX. Alicante: Universidad de Alicante.

López-Pasarín, Alfredo (2016). Teoría y práctica del análisis de textos poéticos. Madrid: Devenir.

Machado, Antonio (1928). Poesías completas. Madrid: Espasa-Calpe.

Matamoro, Blas (1983). “Conversación con Luis Rosales”, Cuadernos Hispanoamericanos, n.º 400, pp. 33-46. Disponible en https://www.cervantesvirtual.com/obra/n-400- octubre-1983/  [Fecha de consulta: 5 de marzo de 2023].

Molina Fajardo, Eduardo (1982). Los últimos días de García Lorca. Barcelona: Plaza & Janés.

Montetes-Mairal, Noemí (2014a). “Luis Rosales, «Mortal antipolítico» (Poesía y política en Luis Rosales)”. En A. García Reidy, L. M. Romeu, E. Soler, L. C. Souto (coords.), Páginas que no callan. Historia, memoria e identidad en la literatura hispánica. Valencia: Universitat de València, pp. 125-138.

Montetes-Mairal, Noemí (2014b). Quedan los nombres. Impresiones y lecturas de literatura española contemporánea. Sevilla: Renacimiento.

Neruda, Pablo (1971). “[Saludo a Luis Rosales]”, Cuadernos Hispanoamericanos (extraordinario dedicado a Luis Rosales), n.º 257-258 (mayo-junio), p. 297. Disponible en

http://www.cervantesvirtual.com/obra/cuadernos-hispanoamericanos-21/  [Fecha de consulta: 9 de junio de 2023].

Penalva, Joaquín Juan (2004). La revista Escorial: poesía y poética. Trascendencia literaria de una aventura cultural en la alta posguerra. Tesis doctoral. Alicante: Universidad de Alicante. Disponible en https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/10413/1/Juan-Penalva-Joaquin.pdf  [Fecha de consulta: 21 de abril de 2023].

Rosales, Luis (2012). El libro de las baladas y Romances del colorido (con los poemas anteriores de Abril). Edición de Xelo Candel Vila. Madrid: Visor.

Rosales, Luis (1996). Poesía. Madrid: Trotta.

Rosales, Luis (1981). Poesía reunida (1935-1974). Barcelona: Seix Barral.

Rosales, Luis (1980). Verso libre. Antología 1935-1975. Barcelona: Plaza y Janés.

Rosales, Luis (1976a). “La voz de los muertos”. En Homenaje al profesor Muñoz Cortés. Murcia: Universidad de Murcia, pp. 9-11.

Rosales, Luis (1976b). Las puertas comunicantes. Primera antología poética. Salamanca: Delegación Nacional de Cultura.

Rosales, Luis (1972). Segundo Abril. Zaragoza: Ediciones Javalambre.

Rosales, Luis (1937a). “La voz de los muertos”, Jerarquía. La revista negra de la Falange, n.º 2, pp. 111-114

Rosales, Luis (1937b). “La voz de los muertos”, Patria, 22 de julio, p. 6.

Rosales, Luis (1926). “El sauce y el ruiseñor”, Granada gráfica, año XI, p. 22.

Rubio, Fanny [1976] (2003). Las revistas poéticas españolas, 1939-1975. Alicante: Universidad de Alicante.

Valverde, José María (1949). “Poesía total”, Espadaña, n.º 40, pp 8-9.

Villén, Jorge (ed.) (1939). Antología poética del Alzamiento. Cádiz: Establecimientos Cerón y Librería Cervantes.

Published

2023-12-29

How to Cite

Contreras, F. (2023). "Y tú, ¿qué haras ahora??": the Fracture of War in "La voz de los muertos", by Luis Rosales. Diablotexto Digital, 14, 151–177. https://doi.org/10.7203/diablotexto.14.27051
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    341
  • PDF (Español)
    169

Metrics

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.