On Fatigue of Materials and Forms: a Reflection about Mort Cinder
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.1.8858Keywords:
Comic, Critic, Art, LiteratureAbstract
This article aims to work over the comic Mort Cinder with the intention to track how the graphic dimension stresses the relation between art and market in the context of the modern sixties and in correlation to aesthetic procedures in the sequential language and the stylistic developments of the time. In order to do so, the article will review Oscar Masotta's works over Alberto Breccia's art in Mort Cinder as a paradigmatic and exceptional work from the period. It is an aesthetic analysis of mixtured and crossed operations that are unstable, but temporary at the same time.
Downloads
References
AAVV (2000). Oscar Masotta. Lecturas críticas, Buenos Aires: Atuel.
Aira, César (2014). Artforum. Buenos Aires: Blatt & Ríos.
Barthes, Roland (2003). “¿Qué es la crítica?” en Ensayos críticos, Buenos Aires: Seix Barral.
Berger, John (2008). Mirar, Buenos Aires: Ediciones de la Flor.
Berone, Lucas Rafael (2008). “La memoria y la ficción en el mercado. Notas sobre Mort Cinder, de Oesterheld y Breccia”, Árbol de Jítara, 1, abril de 2008, Córdoba.
Berone, Lucas (2011). La fundación del discurso sobre la historieta en Argentina: de la “Operación Masotta” a un campo en dispersión, Escuela de Ciencias de la Información, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.
Berone, Lucas (2015). Siete intentos de escritura sobre Héctor Oesterheld . Córdoba: Escuela de Ciencias de la Información.
Berone, Lucas y Reggiani, Federico (2013). Entrevista a Oscar Steimberg: “Lo que tiene de bueno la historieta es que es imposible”, Leyendo historietas. Textos sobre relatos visuales y humor gráfico. Edición revisada y aumentada Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.
Breccia, Alberto y Oesterheld, Héctor Germán (1997). Mort Cinder, Editorial Colihue: Buenos Aires. Pra. Ed. revista Misterix, Buenos Aires: Yago.
Breccia, Alberto (1973). "Un autor de hoy: Alberto Breccia". Entrevista practicada por Antonio Martín, Carlos Giménez y Luis García, publicada en revista Bang!, 10, mayo, p. 4-7. Recuperada en Tebeosfera: http://www.tebeosfera.com/1/Documento/Recorte/Bang/Breccia.htm
Breccia, Alberto (1991). “Breccia”, en la teleserie documental Maestros del Cómic. Guión y entrevista: Antonio Altarriba, Vitoria, Euskal Pictures International. Fuente recogida de la transcripción realizada por Jesús Cuadrado en Blokes 01: Breccia para siempre. Colectivo de Comunicación Nutria.
Bourdieu, Pierre. [1979] (1988). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
Correas, Carlos [1991] (2007). La operación Masotta. Buenos Aires: Interzona.
Danto, Arthur (2001). Andy Warhol. Madrid: Paidós Estética.
De Santis, Pablo (1997). “Morir cansa”. Prólogo a Mort Cinder. Colihue: Buenos Aires.
Fernández, Laura Cristina (2012). Historieta y resistencia. Arte y política en Oesterheld (1968-1978). Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo, EDIUNC.
Fernández, Laura Cristina (2015). “Oesterheld como mito popular: el autor y su obra, desde la historieta como herramienta de cambio social hasta la transformación en símbolo político (1968-2010)”. Tesis de doctorado inédita: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales- UNCuyo.
Gandolfo, Amadeo (2013). “Código y estilo: Oscar Masotta como teórico del comic. Del intelectual comprometido al estilista interior”, Luthor, 13, febrero, Buenos Aires. Artículo en Línea: http://www.revistaluthor.com.ar/spip.php?page=nr13
Huyssen, Andreas (2002). Después de la gran división. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
García, Germán (1996). Oscar Masotta. Los ecos de un nombre. Buenos Aires: Atuel.
Gilman, Claudia (2003). Entre la pluma y el fusil. Buenos Aires: Siglo XXI.
Izaguirre, Marcelo (comp.) (1991). Oscar Masotta. El revés de la trama. Buenos Aires: Atuel.
Jacoby, Roberto (2000). “Después de todo, nosotros desmaterializamos”, Ramona, 9/10, diciembre: Buenos Aires.
La bañadera del cómic (2005). Oesterheld en primera persona: HGO, Su vida y Su obra. Volumen Uno. Buenos Aires: Ediciones La Bañadera del Cómic.
Lipszyc, Enrique y Masotta, O. (eds.) (1968). La Historieta Mundial: Cátalogo de la 1era Bienal de la Historieta. Buenos Aires: Escuela Panamericana de Arte e Instituto Di Tella.
Lipszyc, Enrique. (1966). Técnica de la historieta. Buenos Aires: Escuela Panamericana de Arte.
Longoni, Ana (2004). “Oscar Masotta: vanguardia y revolución en los años sesenta”, en Oscar Masotta. Revolución en el arte, Buenos Aires: Edhasa, pp. 9-109.
Longoni, Ana y Mestman, Mariano (1995), “Masotta, Jacoby, Verón: Un arte de los medios de comunicación de masas”, Causas y Azares, 3, Buenos Aires, primavera.
Masotta (1968) “Presentación” a LD (Literatura Dibujada), 1. Buenos Aires: Summa/Nueva Visión.
Masotta, Oscar (1969): “Breccia de cerca”, entrevista a Alberto Breccia, LD (Literatura Dibujada), 3, Buenos Aires: enero.
Masotta, Oscar (1970). La Historieta en el Mundo Moderno. Buenos Aires: Editorial Paidós.
Masotta, Oscar [1967] (2010). “Reflexiones presemiológicas sobre la historieta: el esquematismo”, Conciencia y Estructura. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Masotta, Oscar Masotta (comp.) (1967). Happenings. Buenos Aires: Jorge Álvarez.
Rivera, Jorge B. (1992). Panorama de la Historieta. Buenos Aires: Libros del Quirquincho.
Saccomano, Guillermo y Trillo, Carlos (1980). Historia de la Historieta Argentina. Buenos Aires: editorial Récord.
Sarlo, Beatriz (2001). La batalla de las ideas (1943-1973). Buenos Aires: Ariel.
Sasturain, Juan (2010). El Aventurador. Una lectura de Oesterheld. Buenos Aires: Aquilina.
Sasturain, Juan (2013). Breccia el Viejo: conversaciones con Juan Sasturain. Buenos Aires: Editorial Colihue.
Sigal, Silvia (1991). Intelectuales y poder en la década del sesenta. Buenos Aires: Puntosur.
Steimberg, Oscar [1977] (2013). Leyendo historietas. Textos sobre relatos visuales y humor gráfico. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.
Steimberg, Oscar (1999). “Una modernización ‘sui generis’. Masotta/Verón”, en Noé Jitrik (dir.), Historia crítica de la literatura argentina, vol. 10: La irrupción de la crítica (dir. del volumen: Susana Cella). Buenos Aires: Emecé.
Steimberg, Oscar y Traversa, Oscar (2010). “Objetos de la Crítica”, Figuraciones, 7, Instituto Universitario Nacional de Arte, Crítica de Artes, http://www.revistafiguraciones.com.ar/numeroactual/editorial.php?idn=7&arch=1
Terán, Oscar (1991). Nuestros años sesentas. La formación de la nueva izquierdaintelectual en la Argentina. 1956-1966, Buenos Aires: Puntosur.
Turnes, Pablo (2015a). La excepción en la regla: La obra historietística de Alberto Breccia (1962 – 1993). Tesis de Doctorado en Ciencias Sociales, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. Defendida en marzo de 2016. Inédita.
Turnes, Pablo (2015b). “La angustia y la palabra. H. P. Lovecraft según Alberto Breccia”, en Steimberg, Oscar (dir.), Designis, 22, septiembre, Instituto Universitario Nacional del Arte/Universidad Nacional de Rosario, UNR Editora, Rosario.
Turnes, Pablo y Rommens, Aarnoud (2014). “Reinstating the “Laws of chance”: Breccia’s Throw of the Dice with Ernesto Sabato’s Informe Sobre Ciegos”, Domínios da Imagem, 8, 16, junio/diciembre, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Brasil.
Turnes, Pablo (2014). “Para leer el Imperialismo. La historieta como arma discursiva en 450 años de guerra contra el Imperialismo (1973-1974) de Héctor G. Oesterheld y Leopoldo Durañona”, en Beares, Octavio y Vilches, Gerardo (eds.), Cuadernos de Cómic, 2, Madrid, España, marzo, pp. 109-136.
Vazquez, Laura (2010). El oficio de las viñetas. La industria de la historieta argentina. Buenos Aires: Editorial Paídós.
Vazquez, Laura (2002). ”Mort Cinder: memorias en conflicto”, Revista Digital Tebeosfera (estudios sobre historieta y humor gráfico), 020628, Sección La Argentina en cuadritos 1, Sevilla.
Von Sprecher, Roberto (1998). “H. G. Oesterheld, campo de la historieta y campo del arte en los sesenta”. Tramas para leer la literatura argentina, 8, 8. Córdoba.
Von Sprecher, Roberto (2007). “Discurso Montonero en las historietas de Héctor Germán Oesterheld”, Astrolabio, 4, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.
Von Sprecher, Roberto y Reggiani, Federico (eds.) (2010). Héctor Germán Oesterheld: de El Eternauta a Montoneros. Universidad Nacional de Córdoba, Escuela de Ciencias de la Información.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract906
-
PDF (Español)662
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)