Environmental Catastrophe, Time Travel, and the Mestizo-Being in Juan Buscamares by Félix Vega
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.22.24320Keywords:
Juan Buscamares, Félix Vega, Environmental catastrophe, Neoindigenismo, Mestizo, ComicsAbstract
Juan Buscamares (1996-2003; 2017) by Félix Vega is a comics focused on Juan, who was sent by the Incas to the future through the Capacocha ritual to restore the balance of natural elements in a post-apocalyptic world. This article analyzes its connections with science fiction neoindigenismo and the importance of the mestizo to discuss the colonization of the Americas. Besides, it examines the reinterpretation of the Capacocha ritual and the state of conservation of the child’s body found in El Plomo mountain as key features in the articulation of time travel. Both contribute to an extrapolative graphic narrative, whose fictional universe problematizes the environmental catastrophe at a discursive and material level. These also characterize it as a aesthetic-theoretical proposal, which reflects on the effects of the extermination of resources and outlines a path for reparation in a post-apocalyptic setting.
Downloads
References
Beaty, Bart y Charles Hatfield (eds.) (2020). Comics Studies: A Guidebook. Rutgers University Press.
Castro, Mario; Espinoza-Navarro, Omar; González, Mercedes; y Rodríguez, Héctor. “Ultrastructural Preservation of Tissues and their Reaction to the Infection with Trichinella in the El Plomo Mummy”. Microscopy Research and Technique, 80 (2017): 898–903.
Chute, Hillary (2017). Why Comics? From Underground to Everywhere. New York: Harper Collins Publishers, 2017.
Cornejo Polar, Antonio. “Sobre el «Neoindigenismo» y las novelas de Manuel Scorza”. Revista Iberoamericana, 50/127 (1984): 549-577.
Curatola, Marco y Szemiński, Jan (eds.) (2016). El Inca y la huaca. La religión del poder y el poder de la religión en el mundo andino antiguo. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
De la Cadena, Marisol (2015). Earth Beings: Ecologies of Practice Across Andean Worlds. Durham: Duke University Press.
De la Vega, Inca Garcilaso (2016). Comentarios reales de los Incas. Textos seleccionados. “De otras muchas cosas que el nombre Huaca significa”. Lima: Fondo Editorial UIGV: 65-68.
Dollo, Xavier y Djibril Morissette-Phan (2020). Histoire de la Science Fiction. Los Angeles: Les Humanoïdes Associés.
Durán, Eliana. “El niño del cerro El Plomo: a 50 años de su hallazgo”. Revista de Arqueología Americana, 23 (2004-5): 337-348.
El Refaie, Elisabeth (2019). Visual Metaphor and Embodiment in Graphic Illness Narratives. Oxford University Press.
García-Reyes, David y Fernández Ruiz, Marta. “Más allá del agua y del fuego. Distopías y referencias intertextuales en Juan Buscamares de Félix Vega”. Mitologías hoy, 22 (2020): 29-46.
Gavaler, Chris (2022). The Comics Form: The Art of Sequenced Images. London: Bloomsbury Academic.
Gernsback, Hugo (2017). “Editorial: A New Sort of Magazine” [1926]. Science Fiction Criticism: An Anthology of Essential Writings Rob Latham (ed.). Londres, NY: Bloomsbury Academic: 11-12.
Guamán Poma de Ayala, Felipe (1980). “Ídolos, Uacas del Inga” en Nueva cronica y buen gobierno. Caracas: Biblioteca Ayacucho: 183-205.
Gudynas, Eduardo (2004). Ecología, economía y ética del desarrollo sostenible. Montevideo: Coscoroba.
Gutiérrez, Christian. “Historieta chilena post dictadura. Renaciendo en la década del ochenta”. Revista Latinoamericana de Estudios Sobre la Historieta, 2 (2002): 33-42.
Heise, Ursula K. (2016). Imagining Extinction: The Cultural Meanings of Endangered Species. London: The University of Chicago Press.
López-Pellisa, Teresa (2021). “Prólogo: recorridos, líneas de fuga y reflexión crítica del porvenir”. Historia de la ciencia ficción latinoamericana II: desde la modernidad hasta la posmodernidad (Teresa López-Pellisa y Silvia Kurlat, edas). Madrid: Iberoamericana Vervuert: 9-32.
Martín Gómez, Jonatán (2021). “Ciencia ficción boliviana (1969-2019)”. Historia de la ciencia ficción latinoamericana II: desde la modernidad hasta la posmodernidad. (Teresa López- Pellisa y Silvia Kurlat, edas). Madrid: Iberoamericana Vervuert: 127-160.
Martín Rubio, María del Carmen. “La cosmovisión religiosa andina y el rito de la Capacocha”. Investigaciones sociales, 13/ 23 (2009): 187-201.
MNHN. Museo Nacional de Historia Natural (2019). “Colecciones digitales. Niño del cerro El Plomo: una valiosa pieza antropológica”. Chile: Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio, 2019.
Molina, Cristobál de (2011). “The Capacocha”. Account of the Fables and Rites of the Incas. Austin: University of Texas Press: 77-83.
Moore, Jason W. (2015). Capitalism in the Web of Life: Ecology and the Accumulation of Capital. London; NY: Verso.
Novoa, Marcelo. “Ciencia Ficción Andina: Si todo nos une… ¿la nada nos separa?”. Literatura Latino American Hoy, 1/7 (2018)
Paredes Cruz, Flavio. “Juan Buscamares: ficción de apocalipsis, mito y mestizaje”. ILCEA, 48 (2022): 1-17.
Prado Sejas, Iván. “Ciencia ficción neoindigenista en Bolivia”. Ciencia ficción en Ecuador. (18 12/2018).
Puleo, Alicia. “¿Qué es el ecofeminismo?”. Quaderns de la Mediterrània, 25 (2017): 210-215.
Quinteros, Paulo. “Félix Vega y el ‘kaiju mapuche’ de Duam. La piedra de luz”. La Tercera, (20/6/2019).
Rivero, Giovanna (2020). “Ciencia ficción boliviana (1864-1967)”. Historia de la ciencia ficción Latinoamericana: Desde los orígenes hasta la modernidad). (Teresa López Pellisa y Silvia G. Kurlat, edas.) Madrid: Iberoamericana Vervuert: 131-156
Rodrigo Mendizábal, Iván. “Distopías andinas: cuando el futuro no se asemeja a los deseos”. Literatura Latino American Hoy, 1/7 (2018).
Rojas, Alberto. “Félix Vega, autor de la novela gráfica Duam. La piedra de luz: ‘En el fondo, es una fábula sobre la aceptación de la muerte’”. EMOL (15/6/2019).
Streeby, Shelley (2018). Imagining the Future of Climate Change: World-Making through Science Fiction and Activism. Oakland: University of California Press.
Suvin, Darko (1979). Metamorphoses of Science Fiction: On the Poetics and History of a Literary Genre. Yale University Press.
TVN (2009). “El niño de El Plomo”. La cultura entretenida. Santiago: Televisión Nacional de Chile
Vega, Félix (2021). “A propósito de tres imágenes: una entrevista a Félix Vega.” Entrs. Hugo Hinojosa y Javiera Irribarren. Non Sequitur. Variaciones de las historietas en Chile. (Domínguez, Hinojosa y Sánchez, edss.) Santiago: Editorial Universidad de Chile: 295-307.
Vega, Félix (2019). Duam. La piedra de la luz. Santiago: Planeta Cómic.
Vega, Félix (2017). Juan Buscamares. Santiago: Planeta Cómic.
Vega, Félix (2022). Thor y la mujer águila. Santiago: Planeta Cómic.
Vega, Félix [@felixbuscamares]. “Se cierra mi “Trilogía chamánica precolombina [...]”. Instagram, (06/08/2022).
Vitry, Christian (2008). “Los espacios rituales en las montañas donde los inkas practicaron sacrificios humanos”. Paisagens Culturais. Contrastes sul-americanos. (Carlos Terra y Rubens Andrade, eds.). Río de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro: 47-65.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract638
-
Artículo PDF (Español)379
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.