Ideologías del management y perspectiva de género: la contribución de “Mujeres y discursos gerenciales” a unos estudios críticos de la gestión
DOI:
https://doi.org/10.7203/qfia.8.2.21350Abstract
Resumen: El objetivo de esta contribución es el de realizar una valoración del trabajo de Maria Medina-Vicent Mujeres y discursos gerenciales: hacia la autogestión feminista. En el texto se describirá la importancia que tienen las ideologías gerenciales como articuladoras del discurso pro-empresarial contemporáneo para, a continuación, señalar las principales contribuciones del libro de Medina-Vicent, que son la de no solo criticar el peculiar tipo de feminismo presente en los libros de literatura empresarial dirigidos a mujeres, sino proponer una reversión de los discursos neoliberales sostenida en las aportaciones de la teoría feminista.
Abstract: This contribution aims at making an assessment of the work of Maria Medina-Vicent Mujeres y discursos gerenciales: hacia la autogestión feminista. The text will describe the importance of managerial ideologies as articulators of contemporary pro-business discourses. Besides, the main contributions of Medina-Vicent’s book will be highlighted. Those are not only the critique of the peculiar type of feminism underpinning in management books addressed to women, but also the proposal of a feminist theory-based rejection of neoliberal discourses.
Palabras clave: ideologías gerenciales, feminismo, estudios críticos de gestión, mujeres líderes.
Keywords: managerial ideologies, feminism, critical management studies, female leaders.
Downloads
References
Abend, G. 2014, The Moral Background: An Inquiry into the History of Business Ethics, Princeton, NJ, Princeton University Press.
Alonso, L. E. y Fernández Rodríguez, C. J. 2013, Los discursos del presente. Un análisis de los imaginarios sociales contemporáneos, Madrid: Siglo XXI.
Alonso, L. E. y Fernández Rodríguez, C. J. 2018, Poder y sacrificio: los nuevos discursos de la empresa, Madrid: Siglo XXI.
Alonso L. E. y Fernández Rodríguez, C. J. 2020, “Capitalismo y personalidad: consideraciones sobre los discursos empresariales de la rentabilización del yo a través de la marca personal”, Política y Sociedad, 57 (2): 521-41.
Bendix, R. 1966, Trabajo y autoridad en la industria. Las ideologías de la dirección en el curso de la industrialización, Buenos Aires: Eudeba.
Boje, D. M; Oswick, C. y Ford, J. D. 2004, “Language and Organization: The Doing of Discourse”, Academy of Management Review, 29 (4): 571-7.
Boltanski, L. y Chiapello, È. 2002, El nuevo espíritu del capitalismo, Madrid: Akal.
Collins, D. 2000, Management fads and buzzwords, Londres: Routledge.
Du Gay, P. 2019, Consumo e identidad en el trabajo, Madrid: CIS.
Due Billing, Y. y Alvesson, M. 2014, Leadership: a matter of gender?, Oxford: OUP.
Fernández Rodríguez, C. J. 2007, El discurso del management: tiempo y narración, Madrid: CIS.
Fernández Rodríguez, C. J. 2013, “The Learning Environment and the Politics of Globalization – Consultants and business schools between destandardization and rhetoric”, M. Martínez Lucio (ed.), International Human Resource Management: An Employment Relations Perspective, Londres: Sage, 181-200.
Fernández Rodríguez, C. J. 2017, “Estudios críticos de la gestión: estudios culturales de los conflictos en el mundo del trabajo”, Política y Sociedad, 54 (1): 23-44.
Gantman, E. 2005, Capitalism, Social Privilege and Managerial Ideologies, Aldershot: Ashgate.
Huczynski, A. 1993, Management gurus: what makes them and how to become one, Londres: Routledge.
Kanter, R. M. 1977, Men and Women of the corporation, Nueva York: Basic Books.
Kelan, E. 2008, “The discursive construction of gender in contemporary management literature”, Journal of Business Ethics, 81: 427-45.
Knights, D. y McCabe, D. 2003, Organization and Innovation. Guru Schemes and American Dreams, Maidenhead: Open University Press.
Kossek, E. E.; Su, R. y Wu, L. 2017, “‘Opting Out’ or ‘Pushed Out’? Integrating Perspectives on Women’s Career Equality for Gender Inclusion and Interventions”, Journal of Management, 43 (1): 228-54.89
Laval, C. y Dardot, P. 2013, La nueva razón del mundo. Ensayo sobre la sociedad neoliberal, Barcelona: Gedisa.
Medina-Vicent, M. 2019, “‘Woman, manage your life!’ El discurso de la conciliación laboral-familiar en la literatura popular del management dirigida a mujeres”, Debats. Revista de cultura, poder y sociedad, 133 (1): 63-76.
Medina-Vicent, M. 2020a, Mujeres y discursos gerenciales: hacia la autogestión feminista, Granada: Comares.
Medina-Vicent, M. 2020b, “La literatura gerencial en tiempos de popularización del feminismo”, Revista Española de Sociología, 29 (2): 387-95.
Santos Ortega, A.; Serrano-Pascual, A. y Borges, E. 2021, “El dispositivo emprendedor: interpelación ética y producción de nuevos sujetos del trabajo”, Revista Española de Sociología, 30 (3): a62.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract414
-
PDF (Español)227
Issue
Section
License
Works published in QUADERNS DE FILOSOFIA are under the licence Creative Commons Attribution-NonComercial-NoDerivatives 4.0 International.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
The authors authorize the publisher to archive the article into databases and indexes (such as EBSCO, DOAJ, ProQuest), and permit the publisher to apply DOI to the article.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).