Projectes de ciència ciutadana: Una oportunitat per a l’alfabetització científica i l’educació en sostenibilitat
DOI:
https://doi.org/10.7203/metode.12.17824Paraules clau:
ciència ciutadana, alfabetització científica, ODS, educació formal, educació no formal
Resum
Des que va sorgir el terme ciència ciutadana fins a l’actualitat, els projectes de participació ciutadana han augmentat en quantitat i en diversitat d’àrees d’actuació. La ciència ciutadana es descobreix així com un mecanisme per a implicar la societat, propiciar el seu interès en la ciència i contribuir a la seua alfabetització científica. A més, cal destacar l’aportació inherent dels projectes de ciència ciutadana a l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). En aquest article es revisen alguns exemples de projectes de ciència ciutadana d’àmbit internacional i es detallen projectes en actiu a Espanya, tant des de la perspectiva de l’ensenyament formal com des de la formació no reglada.
Descàrregues
Referències
Benavent, X., De Ves, E., Forte, A., Botella-Mascarell, C., López-Iñesta, E., Rueda, S., Roger, S., Perez, J., Portalés, C., Dura, E., García-Costa, D., & Marzal, P. (2020). Girls4STEM: Gender diversity in STEM for a sustainable future. Sustainability, 12(15), 6051. https://doi.org/10.3390/su12156051
Berkes, F., Colding, J., & Folke, C. (Eds.). (2003). Navigating social-ecological systems: Building resilience for complexity and change. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511541957
Bonney, R., Ballard, H., Jordan, R., McCallie, E., Phillips, T., Shirk, J., & Wilderman, C. (2009). Public participation in scientific research: Defining the field and assessing its potential for informal science education. Center for Advancement of Informal Science Education (CAISE). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519688.pdf
Bonney, R., Phillips, T. B., Ballard, H. L., & Enck, J. W. (2016). Can citizen science enhance public understanding of science? Public Understanding of Science, 25(1), 2–16. https://doi.org/10.1177/0963662515607406
COSCE. (2011). Informe ENCIENDE. Enseñanza de las Ciencias en la Didáctica Escolar para edades tempranas en España. Editorial Rubes. https://www.cosce.org/pdf/Informe_ENCIENDE.pdf
Curtis, V. (2018). Online citizen science and the widening of academia. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77664-4
Devictor, V., Whittaker, R. J., & Beltrame, C. (2010). Beyond scarcity: Citizen science programmes as useful tools for conservation biogeography. Diversity and Distributions, 16(3), 354–362. https://doi.org/10.1111/j.1472-4642.2009.00615.x
Grimaldo, F., Sánchez, C. R., López-Iñesta, E., Vicente, J. E., & Querol, E. Q. (2017). Ciència ciutadana contra prejudicis lingüístics: El projecte
Milmots.eu. Llengua, Societat i Comunicació, 15, 48–53. https://doi.org/10.1344/LSC-2017.15.6
Heigl, F., Kieslinger, B., Paul, K. T., Uhlik, J., & Dörler, D. (2019). Opinion: Toward an international definition of citizen science. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(17), 8089–8092. https://doi.org/10.1073/pnas.1903393116
Kocman, D., Števanec, T., Novak, R., & Kranjec, N. (2020). Citizen science as part of the primary school curriculum: A case study of a Technical Day on the topic of noise and health. Sustainability, 12(23), 10213. https://doi.org/10.3390/su122310213
Martínez-Ruiz, F., Bautista-Arnedo, M., & del-Pino-Ruiz, J. (2005). Educación científica, sociedad y televisión. Comunicar, 25. https://doi.org/10.3916/C25-2005-203
Miller, J. D. (1983). Scientific literacy: A conceptual and empirical review. Daedalus, 112(2), 29–48. https://www.jstor.org/stable/20024852
National Research Council. (1996). National science education standards. The National Academy Press. https://doi.org/10.17226/4962
Oltra, A., Palmer, J. R., & Bartumeus, F. (2016). Objectiu: Atrapar el tigre. Una plataforma de ciència ciutadana per a combatre el mosquit tigre. Mètode, 88, 11–15.
Queiruga-Dios, M. Á., López-Iñesta, E., Diez-Ojeda, M., Sáiz-Manzanares, M. C., & Vázquez Dorrío, J. B. (2020). Citizen science for scientific literacy and the attainment of sustainable development goals in formal education. Sustainability, 12(10), 4283. https://doi.org/10.3390/su12104283
Queiruga-Dios, M. Á., López-Iñesta, E., Diez-Ojeda, Vázquez-Dorrío, J. B., & Pachamé, A. (2021). Ciencia ciudadana Odour Collect en el aula de Educación Secundaria Obligatoria utilizando la metodología ABP. 29 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales.
Sanz, F., Pelacho, M., Clemente, J., Ibáñez, M., Guardia, L., Lisbona, D., Val, V., Embid, A., Castelo, V., Arias, R., Salas, N., Ruiz, G., Tarancón, A., Ferrer, A., Cuartielles, D., García, C., Perla, P., Barral, M., Gavete, B., … Sevilla-Callejo, M. (2020). Informe del Observatorio de la Ciencia Ciudadana 2019/2020. https://ciencia-ciudadana.es/informe-del-observatorio-de-la-ciencia-ciudadana-en-espana-2020/
Serrano-Sanz, F., Holocher-Ertl, T., Kieslinger, B., Sanz García, F., & Silva, C. G. (2014). White paper on citizen science for Europe. https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/socientize_white_paper_on_citizen_science.pdf
UNESCO. (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444
Vitone, T., Stofer, K., Steininger, M. S., Hulcr, J., Dunn, R., & Lucky, A. (2016). School of ants goes to college: Integrating citizen science into the general education classroom increases engagement with science. Journal of Science Communication, 15(01), A03. https://doi.org/10.22323/2.15010203
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum2980
-
PDF 940
-
(Español)9
Número
Secció
Llicència
Tots els documents inclosos en OJS són d'accés lliure i propietat dels seus autors.
Els autors que publiquen en aquesta revista estan d'acord amb els següents termes:
- Els autors conserven els drets d'autor i garanteixen a la revista el dret a la primera publicació del treball, llicenciat baix una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional de Creative Commons, que permet a altres compartir el treball amb un reconeixement de l'autoria del treball i citant la publicació inicial en aquesta revista.
- Es permet i s'anima els autors a difondre la versió definitiva dels seus treballs electrònicament a través de pàgines personals i institucionals (repositoris institucionals, pàgines web personals o perfils a xarxes professionals o acadèmiques) una vegada publicat el treball.