Projectes de ciència ciutadana: Una oportunitat per a l’alfabetització científica i l’educació en sostenibilitat

Autors/ores

DOI:

https://doi.org/10.7203/metode.12.17824

Paraules clau:

ciència ciutadana, alfabetització científica, ODS, educació formal, educació no formal

Resum

Des que va sorgir el terme ciència ciutadana fins a l’actualitat, els projectes de participació ciutadana han augmentat en quantitat i en diversitat d’àrees d’actuació. La ciència ciutadana es descobreix així com un mecanisme per a implicar la societat, propiciar el seu interès en la ciència i contribuir a la seua alfabetització científica. A més, cal destacar l’aportació inherent dels projectes de ciència ciutadana a l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). En aquest article es revisen alguns exemples de projectes de ciència ciutadana d’àmbit internacional i es detallen projectes en actiu a Espanya, tant des de la perspectiva de l’ensenyament formal com des de la formació no reglada.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografies de l'autor/a

Emilia López-Iñesta, Universitat de València (Espanya).

Professora del Departament de Didàctica de la Matemàtica de la Universitat de València (Espanya). Pertany a l’Intelligent Data Analysis Laboratory (IDAL) de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-UV). La seua investigació se centra en la comprensió de problemes matemàtics, el pensament computacional i l’aplicació de tècniques d’intel·ligència artificial a l’educació (learning analytics), la ciència ciutadana i la diversitat de gènere en les TIC i carreres STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques).

Miguel Ángel Queiruga-Dios, Universitat de Burgos (Espanya).

Professor del Departament de Didàctiques Específiques de la Facultat d’Educació de la Universitat de Burgos (Espanya). Està vinculat a projectes europeus com Scientix, Erasmus+, Europeana, PLATON, STEM Alliance i EU Code Week Leading Teacher. Ha rebut el reconeixement Aciertas (COSCE), el Global Teacher Awards i el Premi d’Ensenyament i Divulgació de la Física de la Fundació BBVA-RSEF.

Daniel García-Costa, Universitat de València (Espanya).

Investigador en el Departament d’Informàtica de la Universitat de València (Espanya) i estudiant de doctorat en el programa de Tecnologies de la Informació, Comunicacions i Computació i membre de l’Intelligent Data Analysis Laboratory (IDAL).

Francisco Grimaldo, Universitat de València (Espanya).

Professor titular del Departament d’Informàtica i subdirector de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-UV), Espanya. Pertany a l’Intelligent Data Analysis Laboratory (IDAL) i és investigador associat al Laboratori de Simulació Social Basada en Agents del Consiglio Nazionale delle Ricerche (CNR) d’Itàlia. A més, dirigeix la Càtedra Capgemini-UV en innovació en desenvolupament de programari.

Referències

Benavent, X., De Ves, E., Forte, A., Botella-Mascarell, C., López-Iñesta, E., Rueda, S., Roger, S., Perez, J., Portalés, C., Dura, E., García-Costa, D., & Marzal, P. (2020). Girls4STEM: Gender diversity in STEM for a sustainable future. Sustainability, 12(15), 6051. https://doi.org/10.3390/su12156051

Berkes, F., Colding, J., & Folke, C. (Eds.). (2003). Navigating social-ecological systems: Building resilience for complexity and change. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511541957

Bonney, R., Ballard, H., Jordan, R., McCallie, E., Phillips, T., Shirk, J., & Wilderman, C. (2009). Public participation in scientific research: Defining the field and assessing its potential for informal science education. Center for Advancement of Informal Science Education (CAISE). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519688.pdf

Bonney, R., Phillips, T. B., Ballard, H. L., & Enck, J. W. (2016). Can citizen science enhance public understanding of science? Public Understanding of Science25(1), 2–16. https://doi.org/10.1177/0963662515607406

COSCE. (2011). Informe ENCIENDE. Enseñanza de las Ciencias en la Didáctica Escolar para edades tempranas en España. Editorial Rubes. https://www.cosce.org/pdf/Informe_ENCIENDE.pdf

Curtis, V. (2018). Online citizen science and the widening of academia. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77664-4

Devictor, V., Whittaker, R. J., & Beltrame, C. (2010). Beyond scarcity: Citizen science programmes as useful tools for conservation biogeography. Diversity and Distributions16(3), 354–362. https://doi.org/10.1111/j.1472-4642.2009.00615.x

Grimaldo, F., Sánchez, C. R., López-Iñesta, E., Vicente, J. E., & Querol, E. Q. (2017). Ciència ciutadana contra prejudicis lingüístics: El projecte ­
Milmots.eu­. Llengua, Societat i Comunicació15, 48–53. https://doi.org/10.1344/LSC-2017.15.6

Heigl, F., Kieslinger, B., Paul, K. T., Uhlik, J., & Dörler, D. (2019). Opinion: Toward an international definition of citizen science. Proceedings of the National Academy of Sciences116(17), 8089–8092. https://doi.org/10.1073/pnas.1903393116

Kocman, D., Števanec, T., Novak, R., & Kranjec, N. (2020). Citizen science as part of the primary school curriculum: A case study of a Technical Day on the topic of noise and health. Sustainability12(23), 10213. https://doi.org/10.3390/su122310213

Martínez-Ruiz, F., Bautista-Arnedo, M., & del-Pino-Ruiz, J. (2005). Educación científica, sociedad y televisión. Comunicar, 25https://doi.org/10.3916/C25-2005-203

Miller, J. D. (1983). Scientific literacy: A conceptual and empirical review. Daedalus112(2), 29–48. https://www.jstor.org/stable/20024852

National Research Council. (1996). National science education standards. The National Academy Press. https://doi.org/10.17226/4962

Oltra, A., Palmer, J. R., & Bartumeus, F. (2016). Objectiu: Atrapar el tigre. Una plataforma de ciència ciutadana per a combatre el mosquit tigre. Mètode, 88, 11–15.

Queiruga-Dios, M. Á., López-Iñesta, E., Diez-Ojeda, M., Sáiz-Manzanares, M. C., & Vázquez Dorrío, J. B. (2020). Citizen science for scientific literacy and the attainment of sustainable development goals in formal education. Sustainability, 12(10), 4283. https://doi.org/10.3390/su12104283

Queiruga-Dios, M. Á., López-Iñesta, E., Diez-Ojeda, Vázquez-Dorrío, J. B., & Pachamé, A. (2021). Ciencia ciudadana Odour Collect en el aula de Educación Secundaria Obligatoria utilizando la metodología ABP. 29 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales.

Sanz, F., Pelacho, M., Clemente, J., Ibáñez, M., Guardia, L., Lisbona, D., Val, V., Embid, A., Castelo, V., Arias, R., Salas, N., Ruiz, G., Tarancón, A., Ferrer, A., Cuartielles, D., García, C., Perla, P., Barral, M., Gavete, B., … Sevilla-Callejo, M. (2020). Informe del Observatorio de la Ciencia Ciudadana 2019/2020https://ciencia-ciudadana.es/informe-del-observatorio-de-la-ciencia-ciudadana-en-espana-2020/

Serrano-Sanz, F., Holocher-Ertl, T., Kieslinger, B., Sanz García, F., & Silva, C. G. (2014). White paper on citizen science for Europehttps://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/socientize_white_paper_on_citizen_science.pdf

UNESCO. (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/­48223/pf0000247444

Vitone, T., Stofer, K., Steininger, M. S., Hulcr, J., Dunn, R., & Lucky, A. (2016). School of ants goes to college: Integrating citizen science into the general education classroom increases engagement with science. Journal of Science Communication15(01), A03. https://doi.org/10.22323/2.15010203

Descàrregues

Arxius addicionals

Publicades

2022-02-02

Com citar

López-Iñesta, E., Queiruga-Dios, M. Ángel, García-Costa, D., & Grimaldo, F. (2022). Projectes de ciència ciutadana: Una oportunitat per a l’alfabetització científica i l’educació en sostenibilitat. Metode Science Studies Jornal, (12), 33–39. https://doi.org/10.7203/metode.12.17824
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    2980
  • PDF
    940
  • (Español)
    9

Número

Secció

Ciència ciutadana: La societat entra a escena

Metrics