Un panorama canviant per als mitjans de comunicació. Ciència, públic i premsa: el cas del canvi climàtic
DOI:
https://doi.org/10.7203/metode.80.3042Paraules clau:
canvi climàtic, divulgació crítica de la ciència, nous mitjans de comunicació, xarxes socials, premsa especialitzadaResum
La reestructuració en el sector dels mitjans de comunicació ha eliminat molts llocs de treball de periodistes, retallades que han estat especialment dures en els professionals especialitzats en àrees com ara ciència, tecnologia, economia i afers estrangers. Això fa el públic cada vegada més dependent dels nous –i sovint socials– mitjans de comunicació a l’hora d’obtenir informació científica. El concepte d’«alfabetització científica crítica» es presenta com una manera de copsar els coneixements necessaris per navegar per les notícies científiques en les procel·loses aigu?es dels mitjans de comunicació. Per bé que aquests mateixos coneixements també eren necessaris per trobar sentit a la ciència en els mitjans «tradicionals», els canvis que ara estan fent que s’apaguen tantes veus periodístiques de prestigi és previsible que continuen, cosa que exigirà més esforç de l’audiència. El cas del canvi climàtic il·lustra aquests reptes.Descàrregues
Referències
Bauer, M. W.; Howard, S.; Romo Ramos, Y. J.; Massarani, L. and L. Amorim, 2013. Global Science Journalism Report. SciDevNet. London. Available at: <http://www.scidev.net/global/evaluation/learning-series/global-science-journalism-report.html>.
Dunwoody, S., 1980. «The Science Writing Inner Club: A Communication Link Between Science and the Lay Public». Science, Technology, & Human Values, 5(30): 14-22.
Edmonds, R., 2013. «ASNE Census Finds 2,600 Newsroom Jobs Were Lost in 2012». Poynter.org, June 26. Available at: <http://www.poynter.org/latest-news/business-news/the-biz-blog/216617/asne-census-finds-2600-newsroom-jobs-were-lost-in-2012/>.
Evans, W., 2013. «Attracting Audiences to Science News: Ethical and Moral Considerations». Workshop on the Ethics of Science Communication, May. University of Iowa. Iowa.
Gandy, O. C., 1982. Beyond Agenda Setting: Information Subsidies and Public Policy. Ablex. Norwood.
Gillis, J., 2012. «Are Humans to Blame? Science Is Out». The New York Times, October 31. Accessed online on August 3, 2013. Available at: <http://www.nytimes.com/2012/11/01/science/earth/scientists-unsure-if-climate-change-is-to-blame-for-hurricane-sandy.html?_r=0>.
Global Warming Petition Project, 2013. Accessed online on August 3, 2013. Available at: <http://www.petitionproject.org>.
Nelkin, D., 1995. Selling Science: How the Press Covers Science and Technology. 2nd edition. W. H. Freeman. New York.
Pew Research Center, 2008. «Changing Content». Pew Research Journalism Project. Available at: <http://www.journalism.org/2008/07/21/changing-content/>.
Priest, S., 2010. «Coming of Age in the Academy? The Status of Our Emerging Field». Journal of Science Communication, 9(3).
Rose, D., 2012. «Global Warming Stopped 16 Years Ago, Reveals Met Office Report Quietly Released… and Here Is the Chart to Prove It». Mail Online, October 13. Accessed online August 3, 2013. Available at: <http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2217286/Global-warming-stopped-16-years-ago-reveals-Met-Office-report-quietly-released--chart-prove-it.html>.
US Department of Labor, 2014. «Occupational Outlook Handbook, entry for “Reporters, Correspondents, and Broadcast News Analysts”». January 8. In Bureau of Labor Statistics. US Department of Labor. Washington. Available at: <http://www.bls.gov/ooh/Media-and-Communication/Reporters-correspondents-and-broadcast-news-analysts.htm>.
Wayne, G. P., 2013. «Global Warming vs. Climate Change». Skeptical Science: Getting Skeptical About Global Warming Skepticism. Accessed online on August 3, 2013, at: <http://www.skepticalscience.com/climate-change-global-warming.htm>.
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum806
-
PDF 225
-
PDF123
-
PDF (Español)147
Número
Secció
Llicència
Tots els documents inclosos en OJS són d'accés lliure i propietat dels seus autors.
Els autors que publiquen en aquesta revista estan d'acord amb els següents termes:
- Els autors conserven els drets d'autor i garanteixen a la revista el dret a la primera publicació del treball, llicenciat baix una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional de Creative Commons, que permet a altres compartir el treball amb un reconeixement de l'autoria del treball i citant la publicació inicial en aquesta revista.
- Es permet i s'anima els autors a difondre la versió definitiva dels seus treballs electrònicament a través de pàgines personals i institucionals (repositoris institucionals, pàgines web personals o perfils a xarxes professionals o acadèmiques) una vegada publicat el treball.