Un panorama canviant per als mitjans de comunicació. Ciència, públic i premsa: el cas del canvi climàtic

Autors/ores

  • Susanna Priest Universitat de Washington (EUA)

DOI:

https://doi.org/10.7203/metode.80.3042

Paraules clau:

canvi climàtic, divulgació crítica de la ciència, nous mitjans de comunicació, xarxes socials, premsa especialitzada

Resum

La reestructuració en el sector dels mitjans de comunicació ha eliminat molts llocs de treball de periodistes, retallades que han estat especialment dures en els professionals especialitzats en àrees com ara ciència, tecnologia, economia i afers estrangers. Això fa el públic cada vegada més dependent dels nous –i sovint socials– mitjans de comunicació a l’hora d’obtenir informació científica. El concepte d’«alfabetització científica crítica» es presenta com una manera de copsar els coneixements necessaris per navegar per les notícies científiques en les procel·loses aigu?es dels mitjans de comunicació. Per bé que aquests mateixos coneixements també eren necessaris per trobar sentit a la ciència en els mitjans «tradicionals», els canvis que ara estan fent que s’apaguen tantes veus periodístiques de prestigi és previsible que continuen, cosa que exigirà més esforç de l’audiència. El cas del canvi climàtic il·lustra aquests reptes.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Susanna Priest, Universitat de Washington (EUA)

Professora del departament de Comunicació. Universitat de Washington (EUA). Editora de la revista científica Science Communication.

Referències

Bauer, M. W.; Howard, S.; Romo Ramos, Y. J.; Massarani, L. and L. Amorim, 2013. Global Science Journalism Report. SciDevNet. London. Available at: <http://www.scidev.net/global/evaluation/learning-series/global-science-journalism-report.html>.

Dunwoody, S., 1980. «The Science Writing Inner Club: A Communication Link Between Science and the Lay Public». Science, Technology, & Human Values, 5(30): 14-22.

Edmonds, R., 2013. «ASNE Census Finds 2,600 Newsroom Jobs Were Lost in 2012». Poynter.org, June 26. Available at: <http://www.poynter.org/latest-news/business-news/the-biz-blog/216617/asne-census-finds-2600-newsroom-jobs-were-lost-in-2012/>.

Evans, W., 2013. «Attracting Audiences to Science News: Ethical and Moral Considerations». Workshop on the Ethics of Science Communication, May. University of Iowa. Iowa.

Gandy, O. C., 1982. Beyond Agenda Setting: Information Subsidies and Public Policy. Ablex. Norwood.

Gillis, J., 2012. «Are Humans to Blame? Science Is Out». The New York Times, October 31. Accessed online on August 3, 2013. Available at: <http://www.nytimes.com/2012/11/01/science/earth/scientists-unsure-if-climate-change-is-to-blame-for-hurricane-sandy.html?_r=0>.

Global Warming Petition Project, 2013. Accessed online on August 3, 2013. Available at: <http://www.petitionproject.org>.

Nelkin, D., 1995. Selling Science: How the Press Covers Science and Technology. 2nd edition. W. H. Freeman. New York.

Pew Research Center, 2008. «Changing Content». Pew Research Journalism Project. Available at: <http://www.journalism.org/2008/07/21/changing-content/>.

Priest, S., 2010. «Coming of Age in the Academy? The Status of Our Emerging Field». Journal of Science Communication, 9(3).

Rose, D., 2012. «Global Warming Stopped 16 Years Ago, Reveals Met Office Report Quietly Released… and Here Is the Chart to Prove It». Mail Online, October 13. Accessed online August 3, 2013. Available at: <http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2217286/Global-warming-stopped-16-years-ago-reveals-Met-Office-report-quietly-released--chart-prove-it.html>.

US Department of Labor, 2014. «Occupational Outlook Handbook, entry for “Reporters, Correspondents, and Broadcast News Analysts”». January 8. In Bureau of Labor Statistics. US Department of Labor. Washington. Available at: <http://www.bls.gov/ooh/Media-and-Communication/Reporters-correspondents-and-broadcast-news-analysts.htm>.

Wayne, G. P., 2013. «Global Warming vs. Climate Change». Skeptical Science: Getting Skeptical About Global Warming Skepticism. Accessed online on August 3, 2013, at: <http://www.skepticalscience.com/climate-change-global-warming.htm>.

Publicades

2014-06-01

Com citar

Priest, S. (2014). Un panorama canviant per als mitjans de comunicació. Ciència, públic i premsa: el cas del canvi climàtic. Metode Science Studies Jornal, (4), 199–205. https://doi.org/10.7203/metode.80.3042
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    806
  • PDF
    225
  • PDF
    123
  • PDF (Español)
    147

Número

Secció

La ciència de la premsa: Reptes i tendències de la divulgació de la ciència

Metrics

Articles similars

> >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.