Is Intercultural School Mediation in Crisis? A Longitudinal Study from a Sociological Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.13.1.15765

Keywords:

Immigration, mediation, conflict, identity, culture and school

Abstract

Intercultural mediation is a resource that has aimed at serving as a bridge between “cultures” in order to favour their approach and under standing. This intervention practice owns already a historical trajectory that allow us to analyse the retrospective of its practices. By this ethnographic work we aim at showing how intercultural mediation has been built in a concrete social intervention field. That is to say, the school institutions of the Granada province since its inception in 2008. The follow-up of the resource, done during the period between 2013 and 2017 in this province, has demonstrated that the fulfilment of the initial expectations has been far from being achieved. The implementation of the school intercultural mediation has lost its formal aims sight of, and has contributed to creating “differences”, ending up channelling assimilation processes, ethnification and stigmatisation of the immigrant group. Therefore, we can affirm that the school management of the intercultural mediation has wasted all of its potential, leading it both to its devaluation and a lack of institutional support. Hence, we can talk about a crisis stage of the intercultural mediation that goes beyond the decrease of active professionals due to the economic crisis that diminishes economic resources in different social areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Ortiz-Cobo, Departamento de Sociología. Universidad de Granada.

Doctora Europea en Antropología Social por la Universidad de Granada, profesora del Departamento de Sociología y miembro investigador del Instituto de Migraciones de la Universidad de Granada. Su línea de investigación se centra en el estudio de procesos culturales en contextos educativos diversos. 

Rosella Bianco, Instituto Migraciones. Universidad de Granada

Doctoranda del programa “Estudios migratorios” del Instituto de Migraciones de la Universidad de Granada. Graduada en Comunicación Lingüística Intercultural, por la Universidad de Salento (Italia). Su línea de investigación se centra en el estudio de los procesos de mediación lingüística en contextos de inmigración.

References

Cohen-Emerique, Margalit (1997). “La negociation interculturelle, phase essentielle de l’integration des migrants”.  Hommes & Migrations, nº 1208, 9-23.

Cohen-Emerique, Margalit (1999). “La negociation-mediation, phase essentialle dans l’intégration des migrants et dans la modification des attitudes des acteus sociaux chargés de leur integration”. Vie sociale. Les acteurs de l’intégration, nº 2, 139-155.

Galán, David (2008). “Los educadores sociales en los centros de educación secundaria de Extremadura”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, nº 15, 57-71.

García, Francisco Javier, Barragan, Cristina (2004). “Mediación Intercultural en la sociedad multicultural: hacia una nueva concepción”. Revista Portularia, nº4, 123-142.

Giménez, Carlos (1997). “La naturaleza de la mediación intercultural”. Revista Migraciones, nº2, 125-159.

Giménez, Carlos (2002). El corazón de Madrid. El Servicio de Mediación Social Intercultural. Madrid: Área de Servicios Sociales. Ayuntamiento de Madrid

Hennessy, María Beatriz (s.f.). El rol de la cultura en el conflicto (en línea). https://es.scribd.com/document/88529453/El-rol-de-la-Cultura-en-el-Conflicto, consultado el 7 de Diciembre de 2018.

Llevot, Nuria (2012). “La mediación intercultural en las asociaciones de inmigrantes de origen africano”. Revista Internacional de Sociología, Vol. 71, 1, 167-188.

Martínez, María Jesús y García, Rafaela (2009). Análisis y prácticas de la mediación intercultural desde criterios éticos. Valencia: Editorial Tirant lo Blanch.

Martínez, María Jesus; Sahuquillo, Piedad y García, Laura (2012). “Identidad y responsabilidad socioeducativas del mediador escolar y del mediador intercultural: hacia una clarificación de funciones”. Revista Mediaciones Sociales, nº 11, 47-71.

Otero, Milagros María (2007): “Las raíces históricas y culturales de la mediación” en Soleto, Helena y Otero, Milagros (Coords.):  Mediación y solución de conflictos. Habilidades para una necesidad emergente. Madrid: Tecnos.

Pérez, Normely (2007). “Interculturalidad: ¿un ámbito de la mediación?”. Portularia, Vol. VII, nº 1-2, 107-122.

Ross, Marc Howard (1995). La cultura del conflicto. Las diferencias interculturales en la práctica de la violencia. Madrid: Paidós.

Downloads

Published

2020-01-30

How to Cite

Ortiz-Cobo, M., & Bianco, R. (2020). Is Intercultural School Mediation in Crisis? A Longitudinal Study from a Sociological Perspective. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 13(1), 20–35. https://doi.org/10.7203/RASE.13.1.15765
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1191
  • PDF (Español)
    556

Issue

Section

ARTICLES

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.