Model for reflective practice in Natural Science teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/dces.44.25405

Keywords:

teacher training, teaching, natural sciences, model, reflective practice

Abstract

Ongoing teacher training requires not only updating courses, but also the creation of spaces for reflection on teaching practice, with the aim of turning learning into a source of feedback. This article presents the results of a study carried out with Secondary Education teachers of Natural Sciences and Technology, with the objective of developing a process of reflection on practice based on a model developed from the systematization of different proposals previously implemented with pre- and in-service teachers. The results show the development of the model -in which reflection is proposed as a continuous process-, which begins with a first stage (Scaffolding) in a group and mediated form and progresses towards systematization and autonomy as an individual process (Consolidation), valuing at each stage the contribution of the "other´s point of view".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Alejandra Mazzitelli, Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales (FFHA-UNSJ).  Consejo Nacional de investigaciones científicas y técnicas (CONICET).

Doctora en Educación (UNCuyo) y Profesora en Física (UNSJ). Profesora Titular de cátedras de Formación Docente. Investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de San Juan, Argentina. Directora del Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales. 

Ana María Guirado, Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales (FFHA-UNSJ). 

Profesora Titular de cátedras de Formación Docente. Investigadora de la Universidad Nacional de San Juan, Argentina. Doctora en Educación (UNCuyo) y Lic. en Psicopedagogía (UCU).

María Julieta Laudadío, Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales (FFHA-UNSJ).

Profesora de cátedras de Formación Docente. Investigadora de la Universidad Nacional de San Juan, Argentina. Doctora en Educación (UNCuyo) y Lic. en Ciencias de la Educación (UCA).

Downloads

Published

2023-07-17

How to Cite

Mazzitelli, C. A., Guirado, A. M., & Laudadío, M. J. (2023). Model for reflective practice in Natural Science teacher training. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (44), 161–178. https://doi.org/10.7203/dces.44.25405
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    786
  • Modelo para la práctica reflexiva en la formación docente en Ciencias Naturales (Español)
    23
  • PDF (Español)
    822

Issue

Section

Didáctica de las Ciencias

Metrics

Most read articles by the same author(s)