Heritage education in school textbooks of Primary Education: a journey from LOGSE to LOMCE

Authors

  • Ana María Hernández Carretero Universidad de Extremadura
  • Rebeca Guillén Peñafiel Universidad de Extremadura

DOI:

https://doi.org/10.7203/dces.32.9205

Keywords:

Cultural Heritage, Heritage Education, Primary Education, Textbooks, Educational Legislation

Abstract

Cultural Heritage is a constant in the curriculum of Primary Education, being collected in the last three Spanish education laws. Both the concept of culture as cultural heritage has changed substantially in recent years, changes that are reflected both the heritage laws and education laws. The main objective of this work is to analyze the heritage education in school textbooks of different laws, assessing whether it reflects changes in the meaning of the concept and is in keeping with its symbolic and identity load. To do this, we review the textbooks of Environmental Knowledge and Social Sciences of Primary Education, in order to determine what they mean by cultural heritage, how they work it and for what.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana María Hernández Carretero, Universidad de Extremadura

Dra. en Historia por la Universidad de Extremadura. Su formación técnica se llevo a cabo en el Instituto de Arqueobotánica del CSIC, en Madrid, formación que se complementó con su estancia en la Universidad de Lisboa. Su línea de investigación está vinculada con el estudio de los paisajes como reflejo de la acción humana a lo largo del devenir histórico y de la pluralidad cultural. Actualmente, es Profesora Contratada- Doctor del Dpto. de Didáctica de las Ciencias Sociales, las Lenguas y las Literaturas en la Facultad de Formación del Profesorado en Cáceres, Universidad de Extremadura.

Imparte las asignaturas de Didáctica de la Geografía en el Grado de Educación Primaria y la asignatura de Antropología Ecológica en el Master de Antropología Cultural.

Rebeca Guillén Peñafiel, Universidad de Extremadura

Graduada en Educación Primaria por la Universidad de Extremadura.
Ha realizado el Máster de Iniciación a la Investigación, especialidad Educación.
Alumna de Doctorado por la Universidad de Extremadura

Downloads

Published

2017-10-09

How to Cite

Hernández Carretero, A. M., & Guillén Peñafiel, R. (2017). Heritage education in school textbooks of Primary Education: a journey from LOGSE to LOMCE. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (32), 25–50. https://doi.org/10.7203/dces.32.9205
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    2092
  • PDF (Español)
    1844
  • La educación patrimonial en los manuales escolares de Educación Primaria: un recorrido desde LOGSE hasta LOMCE (Español)
    7

Issue

Section

Didáctica de las Ciencias Sociales

Metrics