Unpublished dramatic piece by Francisco Galeas for the feast of Corpus Christi
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.8.18304Keywords:
Francisco Galeas, Seville, praise of the Sacrament, prefiguration, theatricality, fiction and reality fusion, study and editingAbstract
Study and editing of the only dramatic piece by the Carthusian monk Francisco Galeas (Seville, 1567-1614) composed in praise of the Sacrament. Its unpublished condition, brevity, plot, and scenic virtualities show its author as a connoisseur of the dramatic techniques and a staging master, recommending its inclusion to the theatrical heritage of a period in which the lost or not exhumed production is abundant.
Downloads
References
Arias, Ricardo, ed. (1987): Tres églogas sacramentales inéditas, Kassel: Reichenberger.
Aut. = Diccionario de Autoridades (1726-1739), Madrid: Real Academia Española. Ed. facs.: Madrid, Gredos, 1984, y en línea (Real Academia Española, NTLLE).
Biblia de Jerusalén (2009 [1967), Bilbao: Desclée de Brouwer, 4ª ed., nueva ed. totalmente revisada.
Buck, Vera Helen, ed. (1937): Four Autos Sacramentales of 1590: Sacramento de la Eucaristía, La Conbersión de Sant Pablo, El Castillo de la Fee, El Testamento de Christo, Iowa: The University of Iowa.
[Catálogo del] Museo de San Francisco, Medina de Ríoseco (https://web.archive.org/web/20130608182918/http://www.museosanfrancisco.es/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=134)
Dillingham, Mary Julia Wall, ed. (1932): El Martirio de Sant Lorençio, Comedia y Auto: An Edition of a Sixteenth-Century Spanish Manuscript, tesis leída en Chicago University.
Flecniakoska, Jean-Louis (1961): La formation de l'«auto» religieux en Espagne avant Calderón, 1550-1635, Montpellier: Imp. P. Déhan.
Kemp, Alice Bowdoin, ed. (1936): Three Autos Sacramentales of 1590: La Degollaçión de Sant Jhoan, El Rrescate del Alma, Los Amores del Alma con el Prínçipe de la Luz, Toronto: The University of Toronto Press.
Reyes Peña, Mercedes de los, ed. (1984): «Edición del Acto del Sanctíssimo Sacramento, hecho en Andújar, año 1575, y estudio comparativo con la Farsa sacramental del desafío del Hombre», Archivo Hispalense, 205, pp. 105-145.
Reyes Peña, Mercedes de los (1988): El «Códice de Autos Viejos». Un estudio de historia literaria, Sevilla: Alfar, 3 vols.
Reyes Peña, Mercedes de los, ed. (1996): «El Aucto de Thamar del MS. B2476 de la Biblioteca de The Hispanic Society of America: estudio y edición», Criticón, 66-67, pp. 383-414.
Reyes Peña, Mercedes de los (1997): «El drama sacramental en la segunda mitad del siglo XVI: los autos del MS. B2476 de la Biblioteca de The Hispanic Society of America», Edad de Oro, 16, pp. 253-276.
Reyes Peña, Mercedes de los (2003): «El Códice de Autos Viejos y el teatro religioso de la segunda mitad del siglo XVI», en Historia del teatro español, I. De la Edad Media a los Siglos de Oro, dir. Javier Huerta Calvo, Madrid: Gredos, pp. 389-430.
Reyes Peña, Mercedes de los (2017): «La producción dramática inédita de Francisco Galeas (Hispanic Society of America, MS. HC380/611)», en Homenaje a Francisco Ruiz Ramón, coord. Luciano García Lorenzo, Hipogrifo, 5, 1, pp. 115-154.
Reyes Peña, Mercedes de los, «Cinco piezas inéditas en loor del nacimiento de Cristo de Francisco Galeas (1567-1614). Estudio y edición», en prensa.
Rouanet, Léo, ed. (1901): Colección de autos, farsas y coloquios del siglo XVI, Barcelona-Madrid-Mâcon: Protat Hermanos Impresores, 4 vols. Ed. facs.: Hildesheim-New York: Georg Olms Verlag, 1979.
Tyre, Carl Allen, ed. (1938): Religious Plays of 1590: Comedia de la Historia y Adoración de los Tres Rreyes Magos, Comedia de Buena y Santa Doctrina, Comedia del Nacimiento y Vida de Judas, Iowa: The University of Iowa.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract265
-
PDF (Español)231
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)