From Joseph Rojo to Pedro Royo: a biographical approach to the figure of José Rojo, actor and playwright of the Golden Age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21364

Keywords:

José Rojo, theatre, Golden Age, biography, identity

Abstract

José Rojo, as a writer, poses different problems related to the certainty of his identity. Rojo was a playwright during the Spanish Golden Age. He remained outside the literary canon due to his scarce literary production and the low popularity of his work. His identity was divided into smaller identities because of the phonic and graphic variants of his name, and also because literary critics failed to interpret them as a single referent. José Rojo was also often known as Josefe Rojo, Jusepe Roxo, Joseph Rojo or Pedro Royo. All these variants were understood as different writers without any kind of connection. Therefore, this article exposes the different identities of José Rojo and combines them into a single person. As a result of this work, it is possible to present an unique and accurate view of this writer of the second half of the 17th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(s.a.) (1676): Flor de entremeses, bayles, y loas. Escogidos de los mejores ingenios de España [Texto impreso]. Diego Dormer: Zaragoza.

(s.a. y s.f): “Antíoco y Seleuco”, en https://manos.net/manuscripts/bne/16-908-antioco-y-seleuco/  [fecha de consulta: 25/07/2021].

(s.a. y s.f.): Llibres de compte i raó de Joan Batiste Luca y Peris, 1650-1651. Llibre d'Albarans [Manuscrito]. Valencia: Archivo General y Fotográfico, V-1/vol. 455.

Agulló y Cobo, Mercedes (1983). “100 documentos sobre el teatro madrileño (1582-1824)”. En Andrés Peláez Martín, Fernando Delgado Cebrián y Fernanda Andura Varela (coords.), El teatro en Madrid, 1583-1925. Del corral del Príncipe al teatro de arte. Madrid: Ayuntamiento de Madrid / Delegación de Cultura, pp. 84-135.

Agulló y Cobo, Mercedes (1996). “Primera entrega documental sobre el teatro en Andalucía”. En José Juan Berbel Rodríguez (ed.), En torno al teatro del Siglo de Oro. Actas de las jornadas XII-XIII celebradas en Almería. Almeria: Instituto de Estudios Almerienses / Diputación de Almería, pp. 39-45.

Arellano Ayuso, Ignacio (2007). Comedias burlescas del Siglo de Oro, vol. 6. Madrid / Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert.

Barrera y Leirado, Cayetano Alberto de la (1860). Catálogo bibliográfico y biográfico del teatro antiguo español, desde sus orígenes hasta mediados del siglo XVIII. Madrid: Imprenta y estereotipia de M. Rivadeneyra.

Cañas Murillo, Jesús (2003). “Teatro y propaganda monárquica en los primeros años de la ilustración: El mejor representante de el catholico coliseo y la exaltación de Fernando VI”, Archivum, 52-56, pp. 569-601.

Casado Santos, María José (2005). La comedia burlesca en el Siglo de Oro: el rey Perico y la dama tuerta (Diego Velázquez del Puerco), Escanderbey (Felipe López) y Antíoco y Seleúco (de tres ingenios). Estudio, edición y anotación de las tres comedias, tesis doctoral. Navarra: Universidad de Navarra.

Cotarelo y Mori, Emilio (1916). Actores famosos del siglo XVII: Sebastián de Prado y su mujer Bernarda Ramírez. Madrid: Tipográficas de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.

Crespo Matellán, Salvador (1979). La parodia dramática en la literatura española. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Domínguez de Paz, Elisa (2014). “La polémica de Zárate/Enríquez Gómez (a propósito de la censura de La conversión de la Magdalena)”, Cincinnati Romance Review, 37, pp. 45-66.

Domínguez Matito, Francisco (2014). “El actor Alonso de Olmedo”, Anuario Calderoniano, 7, pp. 129-147.

Enríquez Gómez, Antonio [1647] (2019). Política angélica, Felice Gambin (ed.). Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva.

Ferrer Valls, Teresa (2008). Diccionario biográfico de actores del teatro clásico español (DICAT). Kassel: Reichenberger.

García González, Almudena (2012). “El bandolero histórico como personaje de comedia en Lope”, Anuario Lope de Vega, 18, pp. 63-79.

Huerta Calvo, Javier, Emilio Peral Vega y Héctor Urzáiz Tortajada (2005). Teatro español de la A a la Z. Madrid: Espasa Calpe.

Mackenzie, Ann L. (1994). Francisco de Rojas Zorrilla y Agustín Moreto: análisis. Liverpool: Liverpool University Press.

Gómez, Jesús (1988). El diálogo en el renacimiento español. Madrid: Cátedra.

Llorden, Andrés (1975). “Compañías de comedias en Málaga (1572-1800)”, Gibralfaro, 27, pp. 169-200.

McGaha, Michael (1994). “Who was Francisco de Villegas?”. En Charles Ganelin y Howard Mancing (eds.), The Golden Age Comedia: Text, Theory and Performance. West Lafayette: Purdue University Press, pp. 165-177.

Montalvo Mareca, Sergio (2019a). “Un diálogo inédito sobre educación femenina: Espejo de ilustres y perfectas señoras”. En Ana Abello Verano, Daniele Arciello y Sergio Fernández Martínez (eds.), La lupa y el prisma. Enfoques en torno a la literatura hispánica. León: Universidad de León, Área de Publicaciones, pp. 213-227.

Montalvo Mareca, Sergio (2019b). “Rojo, José. Espejo de ilustres y perfectas señoras”, en http://iump.ucm.es/DialogycaBDDH/BDDH328/  [Fecha de consulta: 2/11/2021].

Paz y Melia, Antonio (1934). Catálogo de las piezas de teatro, t. I. Madrid: Blass S.A. Tipográfica.

Pérez Pastor, Cristóbal (1901). Nuevos documentos acerca del histrionismo español en los siglos XVI y XVII. Primera serie. Madrid: Imprenta de la Revista Española.

Pérez Pastor, Cristóbal (1905). Documentos para la biografía de D. Pedro Calderón de la Barca. Madrid: Establecimiento tipográfico de Fortanet.

Rennert, Hugo A. (1909). The Spanish Stage in the Time of Lope de Vega. New York: The Hispanic Society of America.

Rojo, José (s. XVII). Antíoco y Seleuco: comedia burlesca en tres jornadas [Manuscrito]. Madrid, Biblioteca Nacional de España, mss. 16908.

Rojo, José (ca. 1670). Espejo de ilustres y perfectas señoras [Manuscrito]. Madrid: Biblioteca Nacional de España, mss. 8802.

Sánchez Arjona, José (1898). Noticias referentes a los anales del teatro en Sevilla desde Lope de Rueda hasta fines del siglo XVII. Sevilla: Imprenta de E. Rasco.

Sánchez Mariana, Manuel (1984). “Un manuscrito calderoniano desconocido (con una digresión sobre los autógrafos de Matos Fragoso”, Revista de Literatura, n.º 91, pp. 121-130.

Shergold, Norman D. y John E. Varey (1982).  Representaciones palaciegas: 1603-1699. Estudio y documentos. London: Tamesis Books.

Shergold, Norman D. y John E. Varey (1985). Genealogía, origen y noticias de los comediantes de España. London: Tamesis Books.

Urzáiz Tortajada, Héctor (2002). Catálogo de autores teatrales del siglo XVII, vol. 1. Madrid: Fundación Universitaria Española.

Urzáiz Tortajada, Héctor (2006). “Ni castigo ni venganza: la figura del rey en Antíoco y Seleúco, de Moreto”. En Luciano García Lorenzo (ed.), El teatro clásico español a través de sus monarcas. Madrid: Fundamentos, pp. 237-268.

Varey, John E. y Charles Davis (1973). Teatros y comedias en Madrid: 1651-1665. Estudio y documentos. London: Tamesis Books.

Varey, John E. y Charles Davis (1992). Los libros de cuentas de los corrales de comedias de Madrid: 1706-1719. Estudio y documentos. London: Tamesis Books.

Villegas, Francisco de y José Rojo (s. XVII). Las niñezes de Roldán [Manuscrito]. Madrid: Biblioteca Nacional de España, mss. 18348.

Villegas, Francisco de y José Rojo [s. XVII] (1758). Comedia famosa. La esclavitud más dichosa y Virgen de los Remedios [Texto impreso]. Barcelona: Pedro Escuder.

Published

2021-12-24

How to Cite

Montalvo Mareca, S. (2021). From Joseph Rojo to Pedro Royo: a biographical approach to the figure of José Rojo, actor and playwright of the Golden Age. Diablotexto Digital, 10, 232–247. https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21364
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    410
  • PDF (Español)
    152

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.