Dates to remember: the Malvinas war in the new digital ephemeris of April 2 (2020-2021)
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.11.24324Keywords:
Malvinas War, ephemeris, editorial genre, pedagogical subjectivityAbstract
In this paper we will investigate the ephemeris of April 2nd –Day of the Veterans and Fallen of the Malvinas War– produced during the period 2020-2021 from the notion of an editorial genre and as an enunciative approach.
Editorial mediations, far from being accessory, convey certain ways of reading and constructing what it means to “shape" our reading memory and ways of accessing texts. We are interested in exploring the story of the Malvinas War which is built there and how pedagogical subjectivity is manifested in these materials.
Downloads
References
Bajtín, Mijail (1982). La estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
Benveniste, Emile (1970). Problemas de lingüística general II. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bernstein, Basil (2005). Clases, códigos y control II. Hacia una teoría de las transmisiones. Madrid: Alkal.
Bottazzi, Florencia (2021). “En búsqueda del enemigo: las representaciones del escenario bélico de la guerra de Malvinas en los nuevos libros de texto (2006-en busca)”, Clío, La Historia Enseñada, n.º 32, pp. 1-19. Disponible en <https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10113> [Fecha de consulta: 7 de junio de 2022].
Chartier, Roger (1996). “Preface”. En Chartier, R. Colportage et lecture populaire. Imprimés de large circulation et littératures de colportage en Europe XVI e –XIX e siécles. París: IMEC Éditions.
Chartier, Roger (2000). La mediación editorial. En Las revoluciones de la cultura escrita. Barcelona: GEDISA.
Escudé, Carlos (1987). Patología del nacionalismo. El caso argentino. Buenos Aires: Tesis, Instituto Di Tella.
Godino, Carmen M.ª Belén (2009). “Efemérides patrias. Análisis de su génesis y cambios en la institución educativa”. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, pp. 1-15. Disponible en <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=495950234001> [Fecha de consulta: 7 de junio de 2022].
Guber, Rosana (2001). ¿Por qué Malvinas? De la causa nacional a la guerra absurda. Buenos Aires: FCE.
Guber, Rosana (2019). “Una guerra implausible. Las ciencias sociales, las humanidades y el lado moralmente probo en los estudios de Malvinas”. Plataforma del Programa Interuniversitario de Historia Política, n.º 113, pp. 1-31. Disponible en <http://historiapolitica.com/datos/biblioteca/malvinas_guber2.pdf> [Fecha de consulta: 5 de marzo de 2022].
Jelin, Elizabeth (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.
Linare, Cecilia (2019). “Entre la conmemoración y la enseñanza: la Guerra de Malvinas en las prescripciones curriculares del nivel primario bonaerense (1993–2007)”. II Jornadas sobre la Cuestión Malvinas en la UNLP. La Plata: Universidad Nacional de La Plata.
Linare, Cecilia y Bottazzi, Florencia (2022). “Malvinas y pandemia. Un análisis de las propuestas de enseñanza elaboradas en el marco de la Continuidad Pedagógica de la Provincia de Buenos Aires”, Anuario de Historia de la Educación. SAHE, n.º 23, pp. 106-125. Disponible en <https://www.saiehe.org.ar/anuario/revista/article/view/8 consultado el 07/07/2022> [Fecha de consulta: 10 de marzo de 2022].
Lorenz, Federico. (2012). Las guerras por Malvinas. 1982 – 2012. Buenos Aires: Edhasa.
Maingueneau, Dominique (1999). Ethos, scénographie, incorporation. Images de soi dans le discours. La construction de l’éthos, pp. 75-102.
Maingueneau, Dominique (2004). “¿“Situación de enunciación” o “situación de comunicación”?”, Discurso.org, vol. 3, n.º 5.
Marí, Cristina, Saab, Jorge y Suárez, Carlos (2000). “"Tras su manto de neblina". Las Islas Malvinas como creación escolar”. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, n.º 5, pp. 25-59. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1310082 [Fecha de consulta: 15 de marzo de 2022].
Orlandi, Eni (1987). “Tipología del discurso y reglas conversacionales”. A linaguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. Campinas: Pontes, pp. 25-38.
Santos La Rosa, Mariano (2019). “La construcción histórica de una causa nacional en el ámbito escolar (1870–1945)”. Clío & Asociados. La Historia Enseñada, n.º 28, pp. 20-32. Disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/82839 [Fecha de consulta: 15 de marzo de 2022].
Soriano, Osvaldo (1983). “Desde París Alain Rouquié” (Entrevista), Humor Registrado, n.º 101, pp. 44-50.
Tosi, Carolina (2018). Escritos para enseñar. Los libros de texto en las aulas. Buenos Aires: Paidós Educación.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract325
-
PDF (Español)175
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)