Thinking Malvinas War Through the Lens of Theatre: Piedras dentro de la piedra (2012), de Mariana Mazover
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.11.24513Keywords:
Memory, representation, theatrology, history, Malvinas WarAbstract
Forty years have passed since the Malvinas War (April 2 – June 14, 1982). However, its persistence as a historical event (Badiou, 2015) means that to date it continues to mark one of the events with the greatest impact for Argentina in the twentieth century. This is reflected in not only social or political manifestations, but also cultural ones, marked by the presence of recurrent imaginaries. The present text seeks to offer some theoretical lines around how the theater has produced singular representations of war, taking as reference the case of Piedras dentro de la piedra (2012), by Mariana Mazover, a freely inspired show on the novel Los pichiciegos (originally published in 1983), by Rodolfo Fogwill.
Downloads
References
Agamben, Giorgio (2000). Lo que queda de Auschwitz. Homo Sacer III. Valencia: Pre-Textos.
Badiou, Alain [1988] (2015). El ser y el acontecimiento. Buenos Aires: Manantial.
Baczko, Bronislaw [1983] (1991). Imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Nueva Visión.
Calveiro, Pilar (2019). Poder y desaparición. Los campos de concentración en Argentina. Buenos Aires: Colihue.
Chartier, Roger [1989] (1992). El mundo como representación. Estudios sobre Historia Cultural. Barcelona: Gedisa.
Chartier, Roger (2007). La historia o la lectura del tiempo. Barcelona: Gedisa.
Dubatti, Jorge (2009). Concepciones de teatro. Poéticas teatrales y bases epistemológicas. Buenos Aires: Colihue Universidad.
Dubatti, Jorge (2012). Cien años de teatro argentino. Desde 1910 a nuestros días. Buenos Aires: Biblos-Fundación OSDE.
Dubatti, Jorge (2020). Teatro y territorialidad. Perspectivas de Filosofía del Teatro y Teatro Comparado. Barcelona: Gedisa.
Dubatti, Ricardo (2020). “Prólogo. La Guerra en el teatro: representar la Guerra de Malvinas en la escena”, en La guerra de Malvinas en el teatro argentino. Buenos Aires: Ediciones del CCC / Instituto Nacional del Teatro, 10-43.
Dubatti, Ricardo (2022). Nadar en diagonal: Representaciones de la Guerra de Malvinas (1982) y sus consecuencias socio-culturales en el teatro argentino (1982-2007). Poéticas dramáticas, historia y memoria. Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires. De próxima publicación.
Eco, Umberto [1962] (1984). Obra abierta. Barcelona: Planeta-Agostini.
Fogwill, Rodolfo [1983] (2012). Los Pichigiegos. Buenos Aires: Interzona.
Gamerro, Carlos (2018). Shakespeare en Malvinas. Comodoro Rivadavia: Espacio Hudson.
Giorgi, Gabriel (2004). Sueños de exterminio. Homosexualidad y representación en la literatura argentina contemporánea. Rosario: Beatriz Viterbo.
Jelin, Elizabeth (2002). Los trabajos de la memoria. Buenos Aires: Siglo XXI.
Kohan, Martín (2014). “A salvo de Malvinas”, Bazar Americano (septiembre- octubre), año XI, n.º 48. Disponible en línea: <http://www.bazaramericano.com/resenas.php?cod=286> [Fecha de consulta: 20 de mayo de 2022]
Lorenz, Federico (2012). Las guerras por Malvinas. Buenos Aires: Edhasa.
Lorenz, Federico (2021). “Apuntes para una agenda de investigaciones para Malvinas y el Atlántico Sur”. Fuegia, volumen IV, n.° 1, 26-39. Disponible en línea: <https://www.untdf.edu.ar/uploads/archivos/Vol_IV_1_26_39_2021_Lorenz_1640016803.pdf> [Fecha de consulta: 14 de junio de 2022].
Mancuso, Hugo (2006). “La anomalía sociocultural argentina. Ascenso y decadencia de la Argentina cosmopolita”. La anomalia argentina. De la tierra prometida a los laberintos de la frustración. Buenos Aires: Miño & Dávila, 183-246.
Mazover, Mariana (2012). “Palabras de la autora y directora”, en gacetilla de prensa del espectáculo. Disponible en: <https://piedrasdentrodelapiedra.wordpress.com> [Fecha de consulta: 20 de mayo de 2022]
Mazover, Mariana (2014). Piedras dentro de la piedra. Buenos Aires: Libretto.
Panero, Alicia (2015). Mujeres invisibles. Remoto Atlántico Sur, 1982. S/d: Bubok.
Pavis, Patrice [1987] (1998). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona: Paidós.
Perera, Verónica (2016). “De mujeres, pícaros y fugas: memorias de la Guerra de Malvinas”, Caracol, n.º 12, 77-99. Disponible en línea: <https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/121424> [Fecha de consulta: 23 de mayo de 2022].
Rozik, Eli [2002] (2014). Las raíces del teatro. Repensando el ritual y otras teorías del origen. Buenos Aires: Colihue.
Scalabrini Ortiz, Raúl [1939] (1957). Política británica en el Río de la Plata. Buenos Aires: Fernández Blanco.
Segade, Lara (2014). “Lo monstruoso, lo siniestro y lo grotesco en algunos relatos de la guerra: las Malvinas como frontera”, Cuadernos de literatura, (julio-diciembre) vol. XVIII, n.º 36, 211-236. Disponible en línea: <https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cualit/article/view/10937> [Fecha de consulta: 23 de mayo de 2022]
Vitullo, Julieta (2012). Las islas imaginadas. La Guerra de Malvinas en la Literatura y el Cine Argentinos. Buenos Aires: Corregidor.
Woolf, Virginia [1938] (2020). Tres guineas. Buenos Aires: Godot.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract267
-
PDF (Español)207
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)