Paraná r'anga. The Amphibious Perforation of the Landscape

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.12.25391

Keywords:

Nature, landscape, figure, travel

Abstract

The book, Paraná Ra’anga, is one of the results of a two-year project (2008-2010), a one-month journey down the Paraná River, from Buenos Aires (Argentina) to Asunción (Paraguay). This journey was imagined as a replica of Ulrico Schmidl’s 16th-century expedition, as well as a reference to the travels of 19th -century nature scientists. The book is a constellation, from diverse approaches, of figures whose common denominator is the conviction that the disappearance of the river is imminent, due to the current policies of agricultural and animal-farming economy and to the conversion of the river into an “hidrovía” (waterway). These figures are marked by the experience of loss of both spatial and time references and by a series of modulations of the relation between observer and nature establishing a dialogue with the tradition of the landscape.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Porrúa, Universidad Nacional de Mar del Plata

Dra. en Letras; Investigadora Independiente CONICET. Profesora de grado y posgrado  en la Facultad de Humanidades de la UNMdP. 

References

AGUILÓ, Miguel y GONZÁLEZ ALONSO, Santiago (2011). “Remontar el Paraná y aprender sobre paisajes…”. En Graciela Silvestri (ed.), Paraná Ra’anga. Un viaje filosófico. Rosario: CCPE / Barcelona: Altaïr, pp.176-179.

ANDERMANN, Jens (2018). Tierras en trance. Arte y naturaleza después del paisaje. Santiago de Chile: Metales pesados.

AUERBACH, Erich [1938] (1998). Figura. Madrid: Trotta.

DIDI-HUBERMAN, Georges [1992] (2011). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.

FORSTER, Sergio (2011). “Un viaje sin referencias”. En Graciela Silvestri (ed.), Paraná Ra’anga. Un viaje filosófico. Rosario: CCPE / Barcelona: Altaïr, pp. 50-53.

GARCÍA HELDER, Daniel; MORENO, María; PRIETO, Martín y SILVESTRI, Graciela (2011). “Diario de bitácora”. En Graciela Silvestri (ed.), Paraná Ra’anga. Un viaje filosófico. Rosario: CCPE / Barcelona: Altaïr, pp.67-172.

GARCÍA, Susana V. y PODGRONDNY, Irina (2011). “Una fuente de fósiles y controversias”. En Graciela Silvestri (ed.), Paraná Ra’anga. Un viaje filosófico. Rosario: CCPE / Barcelona: Altaïr, 203-207.

JAY, Martin [1997] (2007). Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Madrid: Akal.

LLINÁS, Mariano (2011). “Un experimento con el río”. En Graciela Silvestri (ed.), Paraná Ra’anga. Un viaje filosófico. Rosario: CCPE / Barcelona: Altaïr, pp. 253-257.

MACCIONI, Franca (2019). “El mismo río, dos veces. Repetición y recomienzo en Ulrico Schmidl y Paraná Ra’anga”. En Paula La Rocca y Ana Neuburger (comp.), Figuras de la intemperie. Panorámica de estéticas contemporáneas. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, pp. 51-75.

MEITIN, Alejandro (2019). La Tierra NO Resistirá. Buenos Aires: CasaRío.

MELIÀ, Bartomeu (2011). “Paisaje guaraní”. En Graciela Silvestri (ed.), Paraná Ra’anga. Un viaje filosófico. Rosario: CCPE / Barcelona: Altaïr, 188-201.

MILONE, Gabriela (2019). “Pensar por figuras”. En Paula La Rocca y Ana Neuburger (comp.), Figuras de la intemperie. Panorámica de estéticas contemporáneas. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, pp. 19-33.

PANOFSKY, Erwin [1927] (2003). La perspectiva como “forma simbólica”. Barcelona: Tusquets.

PRIETO, Martín (2011). “De una manera u otra”. En Graciela Silvestri (ed.), Paraná Ra’anga. Un viaje filosófico. Rosario: CCPE / Barcelona: Altaïr, pp. 26-27.

SILVESTRI, Graciela (2021). Las tierras desubicadas: Paisajes y culturas en la Sudamérica fluvial. Paraná: Universidad Nacional de Entre Ríos, UNER, Aura.

SILVESTRI, Graciela (editora) y PRIETO, Martín (idea) (2011). Paraná Ra’anga. Un viaje filosófico. Rosario: CCPE / Barcelona: Altaïr.

SILVESTRI, Graciela (2011). “La historia de una idea”. En Graciela Silvestri (ed.), Paraná Ra’anga. Un viaje filosófico. Rosario: CCPE / Barcelona: Altaïr; pp. 30-37. 

SILVESTRI, Graciela y RIVAROLA, Milda (2011). “El testimonio de los viajeros”. En Graciela Silvestri (ed.), Paraná Ra’anga. Un viaje filosófico. Rosario: CCPE / Barcelona: Altaïr, pp. 272-285.

SILVESTRI, Graciela (2011a). El lugar común. Una historia de las figuras de paisaje en el Río de La Plata. Buenos Aires: Edhasa.

SILVESTRI, Graciela (2003). El color del río. Historia cultural del paisaje del Riachuelo. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes/ Prometeo.

SILVESTRI, Graciela (2002). “La pampa y el río. Una hipótesis de registros y periodizaciones en el paisaje rioplatense”, Materia. Revista Internacional d’Art, n.º 2, pp. 75-96.

SILVESTRI, Graciela y ALIATA, Fernando (2001). El paisaje como cifra de armonía. Relaciones entre cultura y naturaleza través de la mirada paisajística. Buenos Aires: Nueva Visión.

SIMMEL, Georg [1913] (2013). Filosofía del paisaje. Madrid: Casimiro.

SIRACUSANO, Gabriela (2011). “El espesor de las imágenes jesuíticas guaraníes en la expedición Paraná R’anga”. En Graciela Silvestri (ed.), Paraná Ra’anga. Un viaje filosófico. Rosario: CCPE / Barcelona: Altaïr, 208-219.

STAROBINSKY, Jean [1961] (2002). El ojo vivo. Valladolid: Cuatro ediciones.

STEYERL, Hito [2012] (2014). Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Caja Negra, pp. 15-32

Published

2022-12-23

How to Cite

Porrúa, A. (2022). Paraná r’anga. The Amphibious Perforation of the Landscape. Diablotexto Digital, 12, 7–34. https://doi.org/10.7203/diablotexto.12.25391
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    372
  • PDF (Español)
    217

Metrics

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.