Memory in comics: Civil War and Francoism in comic strips
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.1.8853Keywords:
Spanish Civil War, memory, Carlos Giménez, Antonio Altarriba, Paco RocaAbstract
In recent time comic books focused in the Civil War and its aftermath have grown exponentially, giving form to a specific genre. They represent a corpus with common features, beyond the specific characteristics of each work. They can be also framed in a further-reaching debate about the poetics of memory, which has been a core subject of research for scholars specialized in studies on literature and memory, among others. Thus, these "fictions of memory" as criticism labeled and analyzed them, find compositional analogies as well as similar themes and elements in this genre, that we shall call memory in comics.Downloads
References
Alary, Viviane (2011). “La historieta española en Europa y en el mundo”, Arbor. Ciencia, pensamiento y cultura, CLXXXVII, Extra II, Antonio Altarriba (coord.) La historieta española, 1857 – 2010. Historia, sociología y estética de la narrativa gráfica en España, Madrid: CSIC, pp. 239-253.
Altarriba, Antonio; Kim (2007). El arte de volar. Alicante: Edicions de Ponent.
Antich, Xavier (2012). “Fármacos icónicos. Memoria y retórica en la fotografía de la Guerra Civil Española”. En: Loureiro Cornelsen, Elcio; Amorim Vieira, Elisa María; Seligmann-Silva, Márcio (Org.), Imagem e memoria. Belo Horizonte: Rona Editora, pp. 191-227.
Bórquez, Néstor; Ennis, Juan (2010). “El urgente legado. Presencias de la historia oral en la narrativa y el cine documental de España”. En Raquel Macciuci y María Teresa Pochat (eds.), Entre la memoria propia y la ajena. Tendencias y debates en la narrativa española actual. La Plata: Ediciones del lado de acá, pp. 261-280.
Bórquez, Néstor (2013). “Historias y viñetas: una versión del pasado traumático”, Olivar. Revista de Literatura y Cultura españolas, n.° 21, La Plata: Dunken, pp. 111-147.
Bórquez, Néstor (2015). “La épica del exiliado en viñetas: el cómic y los matices de la historia. Entrevista con Paco Roca”, Olivar. Revista de Literatura y Cultura españolas, Vol. 15, n.º 22. Disponible en http://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Olivar2014v15n22a12 [2 de marzo de 2016].
Corredera González, María (2010). La guerra civil española en la novela actual. Silencio y diálogo entre generaciones. Madrid: Iberoamericana.
Domínguez, Juan Manuel (2014). “Joe Sacco en Buenos Aires” (Entrevista), Revista Los InRocKuptibles, Setiembre 2014, Año 17, n.º 195, pp. 32-38.
Dopico, Pablo (2011). “Esputos de papel. La historieta underground española”, Arbor. Ciencia, pensamiento y cultura, CLXXXVII, Extra II, Antonio Altarriba (coord.) La historieta española, 1857 – 2010. Historia, sociología y estética de la narrativa gráfica en España, Madrid: CSIC, pp. 169-181.
Ennis, Juan (2010). “El idioma de la herida: la lengua del vencido y la escena del perdón en Los girasoles ciegos, de Alberto Méndez”. En Macciuci, Raquel y Pochat, María Teresa (Dir.), Entre la memoria propia y la ajena. Tendencias y debates en la narrativa española actual. La Plata: Ediciones del Lado de acá, pp. 153-174.
Ennis, Juan (2011). “Mercado, pedagogía e intervención en la narrativa de la memoria en España”. En II Congreso Internacional de Literatura y Cultura Españolas Contemporáneas. Diálogos Transatlánticos, 3 al 5 de octubre de 2011. La Plata. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.2794/ev.2794.pdf [13 de marzo de 2016].
Fernández de Arriba, David (2015). “La memoria del exilio a través del cómic. Un largo silencio, El arte de volar y Los surcos del azar”, CuCo. Cuadernos de cómic, n.° 4, pp. 7-33.
García, Santiago (2010). La novela gráfica. Bilbao: Astiberri.
Giménez, Carlos (2007). “Por si a alguien le interesa”. En Todo Paracuellos. Barcelona: Glénat, pp. 15-23.
Giménez, Carlos (2011). Todo Barrio. Barcelona: De Bolsillo.
Giménez, María Julia (2012). “El arte de volar: memorias españolas en cuadros”. En Segundo Congreso Internacional Viñetas Serias: narrativas gráficas: lenguajes entre el arte y el mercado. Disponible en: http://www.vinetasserias.com.ar/actas2012.html [5 de marzo de 2016].
Hammerschmidt, Claudia (2010). “Espectrología o La escritura intermedial de Julio Llamazares”. En Macciuci, Raquel (ed.), La Plata lee a España. Literatura, cultura, memoria. La Plata: Ediciones del lado de acá, pp. 127-142.
Hernández Cava, Felipe; Seguí Bartolomé (2008). Las serpientes ciegas. Galiza: BD Banda.
Liikanen, Elina (2006). “Novelar para recordar: la posmemoria de la Guerra Civil y el franquismo en la novela española de la democracia: cuatro casos”. En Actas Congreso La Guerra Civil Española 1936-1939. Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales. Disponible en: https://www.academia.edu/2980006/Novelar_para_recordar_la_posmemoria_de_la_Guerra_Civil_y_el_franquismo_en_la_novela_espa%C3%B1ola_de_la_democracia.Cuatro_Casos [20 de marzo de 2016].
Lluch-Prats, Javier (2010). “El concepto de generación en la construcción de la historia de la novela española contemporánea: entre el pasado reciente y un futuro posible”. En Macciuci, Raquel y Pochat, María Teresa (Dir.), Entre la memoria propia y la ajena. Tendencias y debates en la narrativa española actual. La Plata: Ediciones del Lado de acá, pp. 51-75.
Macciuci, Raquel (2010a). “Literatura, cultura, medios, soportes: nuevos campos y deslindes”, Arbor. Ciencia, pensamiento y cultura, julio-diciembre 2009, CLXXXV, Anexo 2, Macciuci, Raquel (coord.), monográfico Crítica y literaturas hispánicas entre dos siglos: mestizajes genéricos y diálogos intermediales, Madrid: CSIC, pp. 7-39.
Macciuci, Raquel (2010b) “La memoria traumática en la novela del siglo XXI. Esbozo de un itinerario”. En Macciuci, Raquel y Pochat, María Teresa (Dir.), Entre la memoria propia y la ajena. Tendencias y debates en la narrativa española actual. La Plata: Ediciones del Lado de acá.
Marsé, Juan (2007). “Paracuellos. Aventuras y testimonio”. En Giménez, Carlos, Todo Paracuellos. Barcelona: Glénat, pp. 5- 14.
Martín, Antonio (2005). “La industria editorial del cómic en España”. En Barrero, Manuel (Coord.), Tebeosfera. Bilbao: Astiberri.
Martín, Antonio (2007) “Malos tiempos. Los desastres de la guerra”. En Giménez, Carlos, 36-39 Malos tiempos. Libro 1. Barcelona: Glénat.
Martín, Antonio (2008). “Arde Madrid”. En Giménez, Carlos, 36-39 Malos tiempos. Libro 3. Barcelona: Glénat.
Martín, Antonio (2009). “Prólogo”. En Altarriba, Antonio; Kim. El arte de volar. Alicante: Edicions de Ponent.
Martín Martín, Juan Manuel (2013). “Ficcionalizar el recuerdo: del silencio a la memoria cultural. Dulce Chacón, La voz dormida”. En Cruz Suárez, Juan Carlos; González Martín, Diana (eds.), La memoria novelada II. Ficcionalización, documentalismo y lugares de memoria en la narrativa memorialista española. Neuchatel: Peter Lang, pp. 123-138.
Matly, Michel (2014). “El cómic español y la Guerra Civil: Transición y primera década de democracia – 1976-1992”. En Tebeosfera 2° Época, n.º 12, Tolouse: Tebeosfera. Disponible en:http://www.tebeosfera.com/obras/documentos/el_comic_espanol_y_la_guerra_civil_transicion_y_primera_decada_de_democracia_-_1976-1992.html [17 de febrero de 2016].
Nonnenmacher, Hartmut (2006). “La memoria del franquismo en el cómic español”. En Winter, Ulrich (ed.), Lugares de memoria de la Guerra Civil y el franquismo. Representaciones literarias y visuales. Madrid: Iberoamericana Vervuert, pp. 177-208.
Pérez Del Solar, Pedro (2013). Imágenes del desencanto. Nueva historieta española 1980-1986. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
Peris Blanes, Jaume (2014). “Literatura y testimonio: un debate”, Revista Puentes de crítica Literaria y Cultural, n.º 1, pp. 10-17.
Pons, Álvaro (2010). “El arte de volar es una obra maestra”, Diario El País, 16-11-2010. Disponible en: http://cultura.elpais.com/cultura/2010/11/16/actualidad/1289862010_850215.html [28 de marzo de 2016].
Quílez Esteve, Laia (2013). “De aquí a allá, de ayer a hoy: posmemoria y cine documental en la España y Argentina contemporáneas”, Olivar. Revista de Literatura y Cultura españolas, n.° 21. La Plata: Dunken, pp. 47-75.
Reggiani, Federico (2012). “Historietas, autobiografía y enunciación: las increíbles aventuras del yo”. En Peppino Barale, Ana María (Coord.) (2012), Narrativa gráfica. Los entresijos de la historieta. México: Universidad Autónoma Metropolitana, pp. 105-119.
Reggiani, Federico (2016) “La grilla y la cárcel. Las tradiciones de la puesta en página en historieta y el Paracuellos de Carlos Giménez”. En Bórquez, Néstor (ed.) Guerra y posguerra: la retaguardia y el testimonio silencioso. Fragmentos de la vida cotidiana española desde la literatura y el fenómeno intermedial. Volumen 3. En Federico Gerhardt (dir.) Memoria del III Congreso Internacional de Literatura y Cultura Españolas Contemporáneas. Diálogos transatlánticos: puntos de encuentro, 6 vols. La Plata: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: http://congresoespanyola.fahce.unlp.edu.ar/iii-congreso-2014/actas-iii-2014/memoria-del-iii-congreso-internacional-de-literatura-y-cultura-espanolas-contemporaneas# [10 de agosto de 2016].
Roca, Paco (2013). Los surcos del azar. Bilbao: Astiberri.
Sánchez, Mariela (2012). Transmisión oral en la narrativa española contemporánea: Un recurso para la construcción de la memoria de la Guerra Civil y del franquismo. Trabajo final de grado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.748/te.748.pdf [12 de marzo de 2016].
Vázquez, Laura (2012). Fuera de cuadro. Ideas sobre historieta. Buenos Aires: Agua Negra.
Vezzetti, Hugo (2008). “El testimonio en la formación de la memoria social”. En Vallina, Cecilia (ed.), Crítica del testimonio. Ensayos sobre las relaciones entre memoria y relato. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract2481
-
PDF (Español)1093
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)