The construction of racialized identities in Hollywood musical cinema

Authors

  • María Aparisi Galán Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.18.16846

Keywords:

Billie Holiday, racism, stereotype, negritude, musical cinema

Abstract

This paper aims to critically approach the cinematographic representation of famed jazz singer Billie Holiday in the short film Symphony in Black (Fred Waller, 1935) and in the film New Orleans (Arthur Lubin, 1947). Specifically, we will focus on the analysis of the racial and gender stereotypes assigned to the filmic image and musical interpretations of the artist, which will provide the keys to undertstanding the dynamics of rejection and desire that exist behind the construction of “blackness” developed by the Hollywood musical cinema of the 1930s and 1940s.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Aparisi Galán, Universitat de València

María Aparisi Galán has a degree in Audiovisual Communication and a Master in Art History and Visual Culture from Universitat de València. She is a member of the association of young researchers Pangaea and of the research group on Interculturality, Biopolitics and Gender Technologies (IBiTec). She is also part of IUED (Institut Universitari d’Estudi de la Dona, UVEG) and a doctoral student in the program on Interculturality and Communication. Her dissertation focuses on the representation of the African-American corporeality in the Hollywood musical cinema of the thirties and forties, analyzed with the theoretical and methodological tools of post-structuralism, Decolonial Studies and Feminist Film Theory.

References

Althusser, Louis (1974), Ideología y aparatos ideológicos del Estado, Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Andújar, Olvido (2011), «Vidas en clave de jazz. Los biopics del cine norteamericano sobre el mundo de jazz», en Gloria Camarero (ed.), La biografía fílmica: Actas del Segundo Congreso Internacional de Historia y Cine, Madrid: T&B editores, págs. 385-397.

— (2010), «Lady Sings the Blues. La construcción del personaje cinematográfico de Billie Holiday», en Carmen M. Méndez García, Ana Antón Pacheco, Isabel Durán Giménez-Rico, Joanne Neff Van Aertselaer y Ana Laura Rodríguez Redondo (eds.), Estudios de mujeres. Volumen VII. Diferencia, (des)igualdad y justicia, Madrid: Editorial Fundamentos, págs. 33-46.

Aumont, Jacques et. al (2008), «El cine y su espectador», Estética del cine, Buenos Aires: Paidós.

Berg, Charles Merrel (1978), «Cinema Sings the Blues», Cinema Journal, vol. 17, n.º 2, págs.1-12.

Blackburn, Julia (2007), Con Billie Holiday, Barcelona: Global Rhythm Press.

Braidotti, Rosi (2004), «Las figuraciones del nomadismo», Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómada, Barcelona: Gedisa, págs. 201-227.

Collins, Patricia Hill (2000), «Mammies, Matriarchs, and Other Controlling Images», Black Feminst Thought, Nueva York: Routledge, págs. 69-98.

Cripps, Thomas (1993), Slow Fade to Black, Nueva York: Oxford University Press.

Davis, Angela (1998), Blues Legacies and Black Feminism, Nueva York: Pantheon Books.

— (2005), Mujeres, raza y clase, Madrid: Ediciones Akal.

— (2016), Una historia de la conciencia: ensayos escogidos, Madrid: Ediciones del Oriente y del Mediterráneo.

De Lauretis, Teresa (1992), Alicia ya no: feminismo, semiótica y cine, Madrid: Cátedra.

Dyer, Richard (2002), Only Entertainment, Nueva York: Routledge.

Edwards, Brent Hayes (2002), «The Literary Ellington», Representations, vol. 77, n.º 1, págs. 1-29.

Fanon, Frantz (2009), Piel negra, máscaras blancas, Madrid: Akal.

Frith, Simon (2008), «Hacia una estética de la música popular», Francisco Cruces Villalobos (coord.), Las culturas musicales: lecturas de etnomusicología, Madrid: Trotta, págs. 413-436.

Goldmark, Daniel (2005), «Jungle Jive: Race, Jazz, and Cartoons», Institute for the Study of American Music Newsletter, vol. 34, n.º 2, págs.1-3.

Hall, Stuart (2010), Sin garantías: Trayectorias y problemáticas en estudios culturales, Popayán: Envión Editores.

— (2013), «Occidente y el Resto: discurso y poder», Ricardo Soto Sulca (ed.), Discurso y poder en Stuart Hall, Perú: Universidad Nacional del Centro del Perú, págs. 49 -112.

Holiday, Billie (2015), Lady Sings the Blues. Memorias, Barcelona: Tusquets.

Hooks, Bell (1992), Black Looks: Race and Representation, Boston: South End Press.

Howland, John (2008), «“The Blues Get Glorified”: Harlem Entertainment, Negro Nuances, and Black Symphonic Jazz», The Musical Quarterly, vol. 90, n.º 3, págs. 319-370.

Jabardo, Mercedes (2008), «Desde el feminismo negro: una mirada al género y la inmigración», Liliana Suárez Navaz, Emma Martín Díaz (coords.) et al., Feminismos en la antropología: nuevas propuestas críticas, Donostia: Ankulegi Antropologia Elkartea, págs. 39-55.

Jabardo, Mercedes (ed.) (2012), Feminismos negros, una antropología, Madrid: Traficantes de sueños.

Jones, Stacy Holman (2010), «Burnt: Writing Torch Singers and Torch Singing», Cultural Studies <=> Critical Methodologies, vol. 10, págs. 283-294.

Knapp, Raymond (2009), «The Movie Musical», The American Musical and the Performance of Personal Identity, Princeton: Princeton University Press, págs. 65-102.

Méndez, Antonio (2016), Comunicación musical y cultura popular. Una introducción crítica, Valencia: Tirant Humanidades.

Modleski, Tania (1995), «El cine y el continente oscuro. Raza y género en los filmes populares», Giulia Colaizzi (ed.), Feminismo y teoría fílmica, Valencia: Episteme, págs. 109-134.

Moreno Cardenal, Luisa (2007), «Pasión. Adoración. Narcisismo. La pareja de baile en tres películas», Trama y fondo, n.º 22, págs. 55-70.

Mulvey, Laura (2007), «El placer visual y el cine narrativo», Karen Cordero Reuman e India Sáenz (comps.), Crítica feminista en la teoría e historia del arte, Méjico: Universidad Iberoamericana, págs. 81-95.

Lott, Eric (2013), Love and Theft: Blackface Minstrelsy and the American Working Class, Nueva York: Oxford University Press.

Lugones, María (2008), «Colonialidad y género», Tabula Rasa, n.º 9, págs.73-101.

— (2010), «Hacia un feminismo decolonial», Hypatia, vol. 25, n.º 4, págs. 105-119.

Rogin, Michael (1992), «Blackface, White Noise: The Jewish Jazz Singer Finds His Voice», Critical Inquiry, vol.18, n.º 3, págs. 417-453.

— (1994), «‘Democracy and Burnt Cork’: The End of Blackface, the Beginning of Civil Rights», Representations, vol. 46, págs. 1-34.

Shohat, Ella y Stam, Robert (2002), Multiculturalismo, cine y medios de comunicación: crítica del pensamiento eurocéntrico, Barcelona: Paidós.

Sullivan, Denise (2011), Keep On Pushing: Black Power Music From Blues to Hip Hop, Chicago: Lawrence Hill Books.

Tucker, Sherrie (2004), A feminist perspective on New Orleans Jazz Women, Kansas: University of Kansas.

— (2005), «White Woman’ as Jazz Collector in the Film New Orleans (1947)», Institute for the Study of American Music Newsletter, vol. 35, n.º 1, págs. 1-2 y 13-14.

Yost, Brian (2008), «The Changing Same. The Evolution of Racial Self-Definition and Commercialization», Callaloo, vol. 31, n.º 4, págs. 1314-1334.

Published

2020-01-17

How to Cite

Aparisi Galán, M. (2020). The construction of racialized identities in Hollywood musical cinema. EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 18, 103–120. https://doi.org/10.7203/eutopias.18.16846
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    498
  • PDF (Español)
    300

Issue

Section

DOSSIER

Metrics

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.