Life versus Theoretical-Critical Archive. Ángel Rama and his diary
DOI:
https://doi.org/10.7203/eutopias.25.26993Keywords:
Latin Americanism, Ángel Rama, Héctor Libertella, Journal, Literary Theory.Abstract
This proposal emerges as an enquiry into the field of the theoretical-critical archive of «Latin Americanism”, which we assume to be a problem of selection of the past and the effect of the elaboration of an academic perspectivism. Until the death of Ángel Rama, Latin Americanism functioned according to the utopian character given to it by Pedro Henríquez Ureña, and this was an effective and accepted criterion until the post-Soviet era and the neoliberalism of the 1990s ended up disarticulating it as a space for thought. Thus, this article proposes a reading of Ángel Rama’s Diary, 1974-1983, based on the theoretical perspective designed by Hector Libertella in Nueva escritura en Latinoamérica (1977). They correspond to a specific time frame in which Venezuela, as a publishing location for one and as a place of exile for the other, makes them coincide.
Downloads
References
Giordano, Alberto. «Unos días en la vida de Ángel Rama». Una posibilidad de vida escrituras intimas. Bueno Aires: Beatriz Viterbo Editora, 1989. Impreso.
Henríquez Ureña, Pedro. La utopía de América. Ed. Biblioteca Ayacucho. 1978.
Libertella, Héctor. Nueva escritura latinoamericana. Caracas: Monte Ávila Editores [2ed. Buenos Aires: El Andariego, 2008. Impreso.
Libertella, Héctor. Programa Seminario «La crítica Literaria en Hispanoamérica». UBA 1984.
López, Silvana. Huellas y transformaciones. La escritura de Hector Libertella, Buenos Aires: Corregidor, 2022.
Ludmer Josefina. «De la crítica literaria al activismo cultural». Chuy. Revista de estudios literarios latinoamericanos, 4, 2017.
Moraña, Mabel. Ángel Rama y los estudios latinoamericanos. Instituto Internacional de Estudios Iberoamericanos. Pittsburgh, 1998.
Milone, G.; Maccioni, F. & Santucci, S. (comp). (2021) Imaginar, hacer. Ficciones y fricciones teórico-críticas de la literatura y las artes contemporáneas. Colecciones del CIFFyH, FFyH, UNC, Córdoba.
Milone, G; Maccioni, F.; & Santucci, S. (2019). «Imaginar, hacer: ficciones y fricciones teórico-críticas». Landa, 8, 1.
Ramos, Julio. Desencuentros de la modernidad en América Latina: literatura y política en el siglo XIX. México: FCE, 1989. Impreso.
Ramos, Julio. Paradojas de la letra. Lengua, subjetividad y ley. Editorial mimesis. Valparaíso, Chile. 2022 (1ed. 1996).
Rama, Ángel. Diario 1974 1983. Montevideo: Editorial Trilce, 2001. Impreso.
Rama, Ángel. Transculturación narrativa en América Latina. Buenos Aires: El Andariego, 2007.
Rancière, Jacques. La división de lo sensible. Estética y Política. En web: http://mesetas.net/?q=node/5 . Traducción: Antonio Fernández Lera, 2002.
Rodríguez Freyre, Raúl “Un nuevo archivista. de las paradojas a la anarquía de la letra”. En Paradojas de la letra. Lengua, subjetividad y ley. Editorial mimesis. Valparaíso, Chile. 2022.
Santucci, Silvana. Heredar Cuba. Una teoría literaria en Severo Sarduy. Editorial Biblioteca Vigil, Rosario, 2020.
Sarduy, Severo. “El barroco y el neobarroco». En: Fernández Moreno, C. (org.): América Latina en su literatura. México: Siglo XXI, 1972. Impreso.
Sarduy, Severo. Barroco. Obras Completas. Volumen II. México: Fondo de Cultura económica, 1974. Impreso.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract277
-
PDF (Español)54
Issue
Section
License
The authors conserve the copyright. All content published in EU-topías. Journal of interculturality, Communication, and European Studies are subject to the license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license. The full text of the license can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
- The authorship and original source of the publication is cited (journal, publisher and URL of the work).
- They are not used for commercial purposes.
- The existence and specifications of this license of use are mentioned.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions for images that are subject to copyright.