Trapped in the Net: the virtual worlds in recent Spanish poetry
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.11.11424Keywords:
virtual world, social networks, modern technologies, meta-poetic reflection, contemporary identity.Abstract
This paper focuses on the presence of the virtual world in some Spanish poets born since 1980, who have been considered the first digital natives. The members of this promotion selectively incorporate rhetorical procedures and discursive strategies inspired by the new realities of cyberspace, which is understood both as a poetic theme and as a structural device. Specifically, three representations in which private life connects with technological experience are analysed: the role of the Internet as a catalyst for meta-poetic reflection; the function of social networks in the configuration of contemporary identity; and the influence that certain platforms, links and mobile applications have on the interpersonal relationships and social transactions determining the post-capitalist universe of the early 21st century. More integrated than apocalyptic –in Eco’s terms–, the Internet-poets appearing in these pages neither confuse the medium with the message anymore, nor let themselves be tempted by virtual chimeras, but they have transformed their Internet browsing into a collective emblem, a sign of identity and an aesthetic commonplace that updates and revitalizes the eternal topoi.
Downloads
References
Aguilar, Andrea. “La poesía estalla en las redes”. Babelia (2014).
Bagué Quílez, Luis. “La poesía española bajo el efecto 2000 (dos o tres cosas que sé de ella)”. Ínsula, 805-806 [número monográfico dedicado a Poesía española contemporánea] (2014): 5-8.
Bagué Quílez, Luis y Santamaría, Alberto (2013). “2001-2012: una odisea en el tiempo”. Bagué Quílez, Luis y Santamaría, Alberto (eds.). Malos tiempos para la épica. Última poesía española (2001-2012). Madrid: Visor: 11-32.
Brea, José Luis (2007). Cultura_RAM. Mutaciones de la cultura en la era de su distribución económica. Barcelona: Gedisa.
Casielles, Laura (2015). “Google”. VV. AA. El signo anunciado. La marca en la literatura y el arte [Litoral, 260]. Málaga: Revista Litoral: 167.
Castells, Manuel ([1996] 1997). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. 1 La sociedad red. Madrid: Alianza.
Clark, Ben (2011). La mezcla confusa. San Sebastián de los Reyes: Universidad Popular José Hierro.
Corral Cañas, Celia (2014). Nuevos ámbitos en la creación de arte verbal. Poesía española contemporánea en la Red. Tesis Doctoral: Universidad de Salamanca.
Díaz Rosales, Raúl (2011). “La construcción del nuevo canon. Internet y comunidades (literarias) de poder”. Montesa, Salvador (ed.). Literatura e Internet. Nuevos textos, nuevos lectores. Málaga: AEDILE: 279-292.
Eco, Umberto ([1964] 1990). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen.
Fanjul, Sergio C. (2016). Pertinaz freelance. Madrid: Visor.
Fernández Mallo, Agustín (2012). Blog up. Ensayos sobre cultura y sociedad. Valladolid: Universidad de Valladolid. Ed. de Teresa Gómez Trueba.
Floriano, Miguel y Rivero Machina, Antonio (2016) (eds.). Nacer en otro tiempo. Antología de la joven poesía española. Sevilla: Renacimiento.
Francos, Aitor (2013). Un lugar en el que nunca he escrito. Sevilla: Renacimiento.
González, David (2010) (ed.). La manera de recogerse el pelo. Generación Blogger. Madrid: Bartleby.
Jauralde Pou, Pablo. “Poesía española actual en la Red”. Ínsula, 805-806 (2014): 25-28.
Labrador Méndez, Germán. “Poética y ciberespacio. Comunidades de opinión, crítica literaria, discursos culturales y generadores automáticos de poesía en Internet: un estudio aplicado”. Cuadernos del Minotauro, 4 (2006): 55-77.
Lechner, Jan ([1968 y 1975] 2004). El compromiso en la poesía española del siglo XX. Alicante: Universidad de Alicante.
Martín Gijón, Mario (2011). “La blogosfera en el campo literario español. ¿Espacios en conflicto o vanguardia asimilada?”. Montesa, Salvador (ed.). Literatura e Internet. Nuevos textos, nuevos lectores. Málaga: AEDILE: 355-366.
McLuhan, Mashall ([1964] 1996). Comprender los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Mohedano Ruano, Javier. “Escrituras del acervo. Retóricas de lo común en la última poesía española”. Impossibilia, 12 (2016): 158-173.
Molinuevo, José Luis. “La crisis de los nómadas digitales”. Taula. Quaderns de Pensament, 40 (2006): 107-122.
Mora, Vicente Luis (2012). El lectoespectador. Deslizamientos entre literatura e imagen. Barcelona: Seix Barral.
Mora, Vicente Luis (2018). “Retórica textovisual y persuasión publicitaria en la poesía española actual”. Bagué Quílez, Luis (ed.). Cosas que el dinero puede comprar. Del eslogan al poema. Madrid / Frankfurt am Main: Iberoamericana / Vervuert: 301-324.
Morante, José Luis (ed.) (2016). Re-generación. Antología de poesía española (2000-2015). Granada: Valparaíso.
Peña Dacosta, Víctor (2014). La huida hacia delante. Sevilla: Isla de Siltolá.
Peña Dacosta, Víctor. “Lost in Google Translate”. Arrebatos Alíricos (2017).
Prieto de Paula, Ángel L. (2010) (ed.). Las moradas del verbo. Poetas españoles de la democracia [antología]. Madrid: Calambur.
Quinto, Raúl (2013). “La poesía después de Internet”. Bagué Quílez, Luis y Santamaría, Alberto (eds.). Malos tiempos para la épica. Última poesía española (2001-2012). Madrid: Visor: 193-206.
Riechmann, Jorge (2013). Fracasar mejor (fragmentos, interrogantes, notas, protopoemas y reflexiones). Zaragoza: Olifante.
Rodríguez-Gaona, Martín (2010). Mejorando lo presente. Poesía española última: posmodernidad, humanismo y redes. Madrid: Caballo de Troya.
Román, Camino. “Cinco poemas de Camino Román”. El Nacional (2017).
Rosal Nadales, María. “La poesía en los tiempos del blog: jóvenes poetas españolas”. Sociocriticism, XXXI (1) (2016): 181-207.
Salgado, María (2010). 31 poemas. Málaga: Diputación Provincial de Málaga.
Sánchez, María. “Wifi tear us apart again”. Fantastic Mag (2015).
Sánchez-Mesa, Domingo (2011). “Literatura aumentada: intermedialidad / transmedialidad o el viaje de Alicia a través de las pantallas”. Montesa, Salvador (ed.). Literatura e Internet. Nuevos textos, nuevos lectores. Málaga: AEDILE: 109-129.
Scarano, Laura. “Poéticas de lo menor en la galaxia global”. Ínsula, 805-806 (2014): 19-21.
Žižek, Slavoj (2006). Lacrimae rerum. Ensayos sobre cine moderno y ciberespacio. Madrid: Debate.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract2026
-
Artículo (Español)1036
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.