Blocos/batucadas from working-class neighbourhood in Madrid. Colective percussion as a social class culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.14.13929

Keywords:

blocos, batucadas, working-class neighbourhoods, Madrid, Street music, working class

Abstract

Influenced by Afro blocos and European anti-globalization movements, the first Brazilian drum blocos (batucadas) were formed in Madrid during the first decade of the millennium. Their continuous presence in the streets in the years of the crisis and later in the 15M movement has turned them into a cultural and essential phenomenon in any popular progressive claim. Some of them, whether located at or linked to the neighborhoods and / or anti-capitalist movements of the working-class districts in the city, become part of their daily environment by participating in local demands and festivities. Their music, intended as a tool for social transformation, contributes to the neighborhood network and its citizen coexistence. This essay traces the history of the blocos which are born or located in the working-class districts of Madrid city, both in the northern area (Hortaleza and Fuencarral) and in the southern area (Carabanchel, Vallecas and Usera); while analyzing their organization, development and connections from their beginnings in the early years of the millennium to the present time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Fernández Cordero, Universidad Autónoma de Madrid

Investigadora y editora

References

Aparicio Gervás, Jesús M. y Díaz Coro, Sonia. “El discurso del tambor. La transmisión de valores étnicos en las escuelas de los blocos afro de Salvador de Bahía”. Revista de Estudios Colombinos 9 (junio de 2013): 61-76. 

Ardito Aldana, Lorena. “Cuando don Carnal se viste de negro: la negritud nuestroamericana entre «lo negro» y «lo afrodescendiente»”. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, vol. 2014, 59 (marzo 2014): 223-249.

Araújo, Zulu (2002). "A Influência dos Blocos Afros na Formulação e Implementação das Políticas de Ações Afirmativas na Cidade do Salvador". Anais do XIII Encontro Nacional de Estudos Populacionais da ABEP. Ouro Preto: 1-17.

Barrio, Igor del. “La calle es para los vecinos”. Diagonal (26/06/ 2006).

Borja, Jordi. “Ciudad, urbanismo y clases sociales en perspectiva”. Papeles de relaciones ecosociales y en cambio global 126 (2014): 111-127.

Carabancheleando (2017). Diccionario de las periferias: métodos y saberes autónomos desde los barrios. Madrid: Traficantes de Sueños, 2017.

DDR, “Batukaña” (entrevista).“Dentro del ritmo. Blog magazine de samba - batucada y percusión afrobrasileña”. (10/04/2015).

DDR, “Batuseira” (entrevista). “Dentro del ritmo. Blog magazine de samba - batucada y percusión afrobrasileña” (31/03/2015).

Díez García, Rubén y Laraña, Enrique. Democracia, dignidad y movimientos sociales: el surgimiento de la cultura cívica y la irrupción de los "indignados" en la vida pública. Madrid: CIS.

“Entrevista VII: Zumbalé”. Percuforum. Comunidad de batucadas (26/01/2017).

“Entrevistamos a Batu-kas”. Percuforum. Comunidad de batucadas (04/09/2017).

Expósito, Marcelo (2004). La imaginación radical (carnavales de resistencia). Suiza: Shedhalle.

Fernández Cordero, Carolina (2019). “Tambores, mujeres y activismo después del 15M en España”. Hellín, María José y Corbalán, Ana (eds.). Todos a movilizarse: protesta y activismo social en la España del siglo XXI. Barcelona: Anthropos: 104-118. En prensa.

Fernández de Bobadilla, Jorge (2005): La samba en la calle (cortometraje).

Guerreiro, Goli (2000). A trama dos tambores: a música afro-pop de Salvador. Brasil: Grupo Pão de Açúcar, Editora 34, 2000.

Guerreiro, Goli (2006). “Samba-Reggae, um ritmo atlântico: a invenção do gênero no meio musical de Salvador, Bahia”. Actas del VII Congreso Latinoamericano de la Asociación Internacional para el Estudio de la Música Popular. La Habana: 1-18.

Martí¸Josep (2000). Más allá del arte. La música como generadora de realidades sociales. Sant Cugat del Vallès: Deriva Editorial.

McGowan, Chris y Pessanha, Ricardo (1998). The Brazilian Sound: samba, bossa nova and the Popular Music of Brasil. Philadelphia: Temple University Press.

Méndez Rubio, Antonio (2016). Comunicación y musical y cultura popular. Valencia: Tirant lo Blanch.

Miranda Freitas, Joseania (2004). “O carnaval afro-brasileiro em Salvador: patrimônio da cultura brasileira”. VIII Congreso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais. Coímbra: Universidade de Coímbra: 1-20.

Galilea Nin, Carlos (1988). Canta Brasil (un viaje a través de la música brasileña). Madrid, [s.e.].

OmCEscuela. “Entrevista a Samba da Rua”. Curso de Comunicación Multimedia 2018 (12/11/2018).

Pequi. “SAMBADRIZ. 1er. Encuentro de Batucadas en Madrid. Los días 4 y 5 de Julio”. Tukebatukes (blog) (03/07/2008).

Piña Homs, Román. “Al ritmo de batucada”. El Mundo (19/08/2017).

Radio Chango. “Samba da Rua: Batucada y transformación social”. La Haine.org (06/02/2006).

Sánchez, Ray. “Sambaleza: diez años marcando el ritmo al barrio”, Hortaleza. Periódico Vecinal (05/10/2018).

Sant’Anna, Márcia. “La esclavitud en Brasil: los terreiros del candomblé y la resistencia cultural de los pueblos africanos”. Oralidad 13 (2005): 35-41.

Santos, Raquel. “San Sebastián de la samba”. El País (17/02/1999).

Schaun, Angela (2001). “Educomunicação: Ilê Aiyê e a visibilidade da cidadania negra”. XXIV Congresso Brasileiro da Comunicação. Campo Grande: 1-10.

Scott, Joan W. (1999). “La experiencia como prueba”. Carbonell, Neus y Torras, Meri (comps.). Feminismos literarios. Madrid: Arco Libros: 77-112.

Small, Christopher (2006). Música, sociedad, educación: un examen de la función de la música en las culturas occidentales y africanas, que estudia su influencia sobre la sociedad y sus usos en la educación. Madrid: Alianza.

Toledano, María. “15-M, hacia una política posmoderna”. Rebelión (31/05/2011).

Vila, Nuria y Expósito, Marcelo (2007). Frivolidad táctica + Ritmos de resistencia. París: Centre Culturel Suisse.

Williams, Raymond (2008). “La cultura es algo ordinario”. García Ruiz, Alicia (ed.). Historia y cultura común. Madrid: Catarata: 37-62.

Published

2019-12-30

How to Cite

Fernández Cordero, C. (2019). Blocos/batucadas from working-class neighbourhood in Madrid. Colective percussion as a social class culture. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (14), 367–387. https://doi.org/10.7203/KAM.14.13929
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1652
  • Artículo (Español)
    1357

Issue

Section

Monográfico. Culturas obreras

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.