“Que la academia salga a la calle!”: academic knowledge and public space in the Chilean revolt of 2019
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.24.28031Keywords:
Academia, Public space, Social outbreak, literatureAbstract
How to generate a significant and reciprocal articulation between academia and society, which is also capable of confronting the rise of neo-fascist discourses? This is the question that the following article addresses and develops, which attempts an answer from the public and, more specifically, from the public space. Our proposal is that the articulation between academia and society can be developed and/or strengthened (or sensitized) to the extent that academic knowledge occupies and uses public space, but adapting to the characteristics of this space. It is argued that the occupation of public space must be governed by a democratic antagonism and by an exercise of translation of academic knowledge adjusted to the heterogeneity that constitutes the public. To develop our proposal, we analyze some artistic and literary manifestations produced in the context of the Chilean social outbreak of October 2019, which, from our perspective, sufficiently exemplify the articulation between academia and society in the senses that we indicate.
Downloads
References
Acero, Nibaldo (2019). “La revolución alienígena”. Cronos: IV-V.
Acero, Nibaldo y Cáceres, Jorge (eds.) (2022). Letra revuelta. Literatura, imagen y espacio público en el estallido social. Valparaíso: Narrativa Punto Aparte.
Amaro, Lorena (2019). “No, patrón”. Palabra pública: https://palabrapublica.uchile.cl/no-patron/.
Berman, Marshall (2011). Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad. México: Siglo XXI editores.
Bisama, Álvaro (2019). “La lengua alien”. Página 12: https://www.pagina12.com.ar/229569-la-lengua-alien
Bishop, Claire (2004). “Antagonismo y estética relacional”. Desarquivo: https://desarquivo.org/sites/default/files/bishop_claire_antagonismo.pdf
Borja, Jordi (2014). “Prólogo”. María Dolors García Ramón, Anna Ortiz Guitart y María Prats Ferret (eds.). Espacios públicos, género y diversidad. Geografías para unas ciudades inclusivas. Barcelona: Icaria: 5-20.
Butler, Judith (2019). Cuerpos aliados y lucha política. Hacia una teoría performativa de la asamblea. Trad. María José Viejo Pérez. Buenos Aires: Paidós.
Canales, Manuel; Orellana, Víctor; Guajardo, Fabián y Hernández, Cristina (2021). “La (revuelta de los que sobran: fulgor y crisis del neoliberalismo chileno”. Alé, Sol, Duarte, Klaudio y Miranda, Daniel (eds). Saltar el torniquete. Reflexiones desde las juventudes de octubre. Santiago: Fondo de Cultura Económica: 17-25.
Colectivo Frank Ocean (2021). Poemas contra la policía. Vol. I. https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1c6AP4AO3765RKQMWM7ls4K9sWBgrM1IV?fbclid=IwAR3yDq6JpGHBVkcgEezZMXENKf2UI7yepRPU_jzFR4Yoexku-gXG88W_Emk.
Del Valle, José (2020). “Chile lenguajea. Paisaje glotopolítico del estallido”. Anuario de Glotopolítica 3: 175-182 (https://glotopolitica.com/indiceaglo3/chile-lenguajea-paisaje-glotopolitico-del-estallido/).
El lenguaje es un arma de largo alcance (2020). Recolección de Flavio Dalmazzo. Santiago: Libros del Pez Espiral.
Espinosa, Patricia (2019). “Ningún arte, menos la literatura, va a ser el mismo después de este estallido”. La Tercera: https://www.latercera.com/tendencias/noticia/patricia-espinosa-ningun-arte-menos-la-literatura/892622/#.
Espinosa, Patricia (2020). “La narrativa chilena y el riesgo de la insignificancia”. Aisthesis 68: 301-314 (https://www.scielo.cl/pdf/aisthesis/n68/0718-7181-aisthesis-68-0301.pdf).
Ferretti, Pierina (2021). “Dislocar(nos) (con) la lengua”. La palabra quebrada: http://lapalabraquebrada.cl/dislocarnos-con-la-lengua/?fbclid=IwAR0X20jGhDq4WRf6Rgw_U9kqRM9oAHqqZTtJfijwaaXegZ-hdQZt4wxrw9s.
Gumucio, Rafael (2019). “Los libros del estallido”. Babelia: https://elpais.com/cultura/2019/11/21/babelia/1574356790_614643.html.
Hall, Stuart (2019). “Raza: el significante resbaladizo”. El triángulo funesto. Raza, etnia, nación. Trad. Elena Fernández-Renau Chozas. Madrid: Traficantes de Sueños: 45-78.
Harvey, David (2021). “El espacio como palabra clave”. Espacios del capitalismo global. Hacia una teoría del desarrollo geográfico desigual. Trad. Juanmari Madariaga. Madrid: Akal: 139-174.
Hernández, Brenda (2020). “¡El violador eres tú! El colectivo Las Tesis a un año de su famoso performance feminista”. Milenio: https://www.milenio.com/cultura/colectivo-tesis-ano-famoso-performance-feminista
Hidalgo, Daniel (2019). “Las revueltas de la literatura chilena”. Fundación La Fuente: https://www.fundacionlafuente.cl/columnas/las-revueltas-de-la-literatura-chilena/.
Ibáñez, Juan Ínigo. “El malestar de Chile en sus voces literarias”. Semana: https://www.semana.com/libros/articulo/el-malestar-de-chile-en-sus-voces-literarias/78960/.
Jakobson, Roman (1975). “En torno a los aspectos lingüísticos de la traducción”. Ensayos de lingüística general. Trad. Josep. M. Pujol y Jem Cabanes. Barcelona: Seix Barral: 67-78.
Jesi, Furio (2014). Spartakus. Simbología de la revuelta. Trad. María Teresa D’Meza. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
LasTesis (2021). Quemar el miedo. Un manifiesto. Santiago de Chile: Planeta.
“LasTesis y su performance feminista: ‘Va a escapar de nuestro saber y control’” (2019). rfi: https://www.rfi.fr/es/20191211-lastesis-y-su-performance-feminista-va-escapar-de-nuestro-saber-y-control.
López, Carmen G. (2023). “Transformar la sensibilidad es cambiar la historia”. Anfibia: https://www.revistaanfibia.cl/transformar-la-sensibilidad-es-cambiar-la-historia/.
Márquez, Francisca; Colimil, Marcelo; Jara, Daniela; Landeros, Víctor y Lycan, Catalina (2020). “Paisaje de la protesta en Plaza Dignidad de Santiago, Chile”. Revista Chilena de Antropología 42: 112-145 (https://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/60487/63924).
Márquez, Francisca; Roca, Andrea y Bustamante, Javiera (2023). “Por una antropología del paisaje de la protesta: ruinación, iconoclasia y antropofagia en Plaza Dignidad”. Mana. Estudos de Antropologia Social 29 (1): 1-35 (https://www.scielo.br/j/mana/a/8wH3pGyfjBz5PY6xDYy3spc/?format=pdf&lang=es).
Mitchell, Don (2003). The Right to the City. Social Justice and the Fight for Public Space. New York: The Guilford Press.
Olea, Raquel (2020). “Literatura y crisis: escribir la dignidad”. Aisthesis 68: 331-348 (https://www.scielo.cl/pdf/aisthesis/n68/0718-7181-aisthesis-68-0331.pdf).
Quezada Vázquez, Ivette y Alvarado Lincopi, Claudio (2020). “Repertorios anticoloniales en Plaza Dignidad: desmonumentalización y resignificación del espacio urbano en la Revuelta. Santiago de Chile, 2019”. Aletheia, 10 (20) (https://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/ALEe049/12831).
Ramón Ríos, Mónica (2020). “Los nombres del futuro, una propuesta”. Aisthesis 68: 367-381 (https://www.scielo.cl/pdf/aisthesis/n68/0718-7181-aisthesis-68-0367.pdf).
Reguillo, Rossana (2017). Paisajes insurrectos. Jóvenes, redes y revueltas en el otoño civilizatorio. Barcelona: Ned Ediciones.
Segato, Rita (2013). La escritura en el cuerpo de las mujeres de la ciudad de Juárez. Territorio. Soberanía y crímenes de segundo Estado. Buenos Aires: Tinta Limón.
Sepúlveda Eriz, Magda (2021). “Colectivo LasTesis. Performance y feminismo en el Chile de la protesta social del 2019”. Revista Letral 27: 193-213 (https://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/20975/20879).
Tello, Andrés Maximiliano (2019). ““Otro fin de mundo es posible”. Revuelta y anarchivismo”. Re-presentaciones 12: 77-91 (https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/representaciones/article/view/4320/26003385).
Touraine, Alain (1987). El regreso del actor. Buenos Aires: Eudeba.
Williams, Raymond (2009). Marxismo y literatura. Trad. Guillermo David. Buenos Aires: Las Cuarenta.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract2
-
ARTÍCULO PDF (Español)0
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jorge Eduardo Cáceres Riquelme, Nibaldo Raúl Cáceres Carreño
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.