Proposta metodològica per a la implementació d'eines de gamificació en la formació de mestres de primària
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.26.17137Paraules clau:
, metodologies, formació de professors, ambients d’aprenentatge, motivació, gamifica- ció, videojocs, ensenyament
Resum
Nombroses investigacions constaten el desenvolupament d’escenaris favorables per a l’aprenentatge dels alumnes que afavorisquen la seua implicació i fomenten un rol més actiu. Des d’aquesta premissa, es mostren en aquest article els resultats d’una experiència desenvolupada amb estudiants de magisteri que busquen un entorn d’ensenyament que fomente la seua implicació per- sonal en els aprenentatges, de manera estimulant i reptadora, alhora que els permeta enfrontar-se a situacions problemàtiques amb responsabilitat i que siguen capaços d’utilitzar un pensament crí- tic, creatiu i contextualitzat, que treballe amb les habilitats socials i de comunicació. Per valorar-ne l’èxit, s’analitzen els resultats trobats després de la posada en pràctica. Es comparen les respostes dels alumnes que han seguit aquesta experiència, amb les respostes d’un grup de la mateixa uni- versitat i grau que va treballar amb una metodologia diferent. Com a instrument de recollida de dades, s’ha fet servir un qüestionari validat internacionalment i se n’ha corroborat la validesa i la fiabilitat amb els participants del nostre estudi. Els resultats trobats demostren que l’experiència metodològica basada en un entorn motivador, amb una alta interacció entre docents i estudiants, afavoreix l’aprenentatge, les habilitats interpersonals i de comunicació i l’adaptabilitat dels estu- diants. Es conclou que una correcta planificació i desenvolupament permet crear entorns que en- riqueixen els aprenentatges en el nivell universitari, milloren el maneig dels coneixements, dels continguts formatius i de les habilitats transversals d’especial rellevància en la formació de futurs mestres d’ensenyament primari.
Descàrregues
Referències
Amor, M.I. y Serrano Rodríguez, R. (2019). Las competencias generales en la formación inicial del profesorado. Un estudio comparativo entre estudiantes, docentes y graduados de los títulos universitarios de educación. Educación XX1, 22(1), 239-261. DOI: 10.5944/educXX1.21341
Bono, A. (2010). Los docentes como engranajes fundamentales en la promoción de la motivación de sus estudiantes. Revista Iberoamericana de Educación, 54(2), 1-8.
Bozu, Z. y Arenaga, S. (2017). La formación inicial de maestros y maestras a debate: ¿Qué nos dicen sus protagonistas? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(1), 143-163.
Contreras, R.S. (2016). Juegos digitales y gamificación aplicados en el ámbito de la educación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 27-33.
Contreras, R.S.; Eguia, J.L. (coords) (2016). Gamificación en aulas universitarias. Bellaterra: Institut de la Comunicació (eBooks de l'InCom-UAB; 10). Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/166455
Del Cerro, G. (2015). Aprender jugando, resolviendo: diseñando experiencias positivas de aprendizaje. XII Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria Educar para transformar: Aprendizaje experiencial. Recuperado de https://goo.gl/x6Z70t
Fuertes, A., García, M., Castaño, M.A., López, E., Zacares, M., Cobos, M., Ferris, R. y Grimaldo, F. (2016). Uso de herramientas de respuesta de audiencia en la docencia presencial universitaria. Un primer contacto. Actas de las XXII Jenui. Recuperado de http://goo.gl/iicxRq
Fernández March, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, 35-56.
Gairín-Sallán, J.; Díaz-Vicario, A.; del Arco Bravo, I. y Flores Alarcia, Ó. (2019). Efecto e impacto de las prácticas curriculares de los Grados de Educación Infantil y Primaria: la perspectiva de estudiantes, tutores y coordinadores. Educación XX1, 22(2), 17-43. DOI: 10.5944/ educXX1.21311
Gewerc, A., Alonso-Ferreiro, A. (2017). Influencias del plan de estudios del grado de maestro de primaria en el conocimiento profesional del profesorado. El caso de la Universidad de Santiago de Compostela. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(1), 39-58.
Guzmán Duque, A., Mendoza Paredes, J. y Tavera Castillo, N. (2018). "Kahoot!: un mecanismo de innovación para la educación universitaria". En: R. Roig-Vila, (Ed.). El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior (pp.633-640). Barcelona: Octaedro.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mcgraw-Hill.
López-Belmonte, J., Segura-Robles, A., Fuentes-Cabrera, A. y Parra-González, M.E. (2020). Evaluating Activation and Absence of Negative Effect: Gamification and Escape Rooms for Learning. International Journal of Environmental Research Public Health, 17, 2224.
Margalef García, L. y Álvarez Méndez, J.M. (2005). La formación del profesorado universitario para la innovación en el marco de la integración del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista de Educación, 337, 51-70.
Medina Moya, J.L. y Pérez Cabrera, M.J. (2017). La construcción del conocimiento en el proceso de aprender a ser profesor: la visión de los protagonistas. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(1), 17-38.
Montes Rodríguez, A.J. (2018). La gamificación como metodología didáctica: Una experiencia real en el aula. Publicación independiente.
Moreno González, E. (2008). Manual de uso de SPSS. Guías prácticas del IUED. Madrid: UNED.
Moya, M.M., Carrasco, M., Jiménez, M.A., Ramón, A., Soler, C. y Vaello, M.T. (2016). El aprendizaje basado en juegos: experiencias docentes en la aplicación de la plataforma virtual “Kahoot”. Actas XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria, Alicante. Recuperado de http://goo.gl/V10iVk
Oliva, H. (2017). La gamificación como estrategia metodológica en el contexto educativo universitario. Realidad y Reflexión, 44(0), 29-47. DOI: https://doi.org/10.5377/ryr.v44i0.3563
Parra-González, M. E. y Segura-Robles, A. (2019). Traducción y validación de la escala de evaluación de experiencias gamificadas (GAMEX). Bordón. Revista De Pedagogía, 71(4), 87-99. DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.70783
Peñalva, S., Aguaded, I. y Torres-Toukomidis, Á. (2019). La gamificación en la universidad española. Una perspectiva educomunicativa. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Jorunal of Communication, 10(1), 245-256.
Pintor Díaz, P. (2017). Gamificando con Kahoot en Evaluación Formativa. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 3(2), 112-117.
Sánchez i Peris, F.J. (2015). Gamificación. Education in the Knowledge Society, 16(2), 13-15.
Zabalza, M.A. (2007). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad del desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
Arxius addicionals
Publicades
Com citar
-
Resum1982
-
Sin título (Español)8
-
PDF (Español)1351
-
EPUB (Español)253
-
HTML (Español)357
-
XML (Español)113
Número
Secció
Llicència
Els articles publicats en aquesta revista estan subjectes als termes següents:
1. La Universitat de València és l’editora de Research in Education and Learning Innovation Archives. La revista conserva els drets patrimonials (copyright) del que es publica en la revista, si bé permet i propicia la reutilització d’aquests escrits sota una llicència copyleft.
2. Els textos publicats en aquesta revista estan –si no s’indica el contrari– sota una llicencia Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
La revista anima els seus autors a difondre i donar major visibilitat a les recerques que publique en Research in Education and Learning Innovation Archives, de manera que els informa que en publicar amb nosaltres:
- L’autor conserva els drets d’autor encara que cedeix a la revista el dret de la primera publicació.
- El treball es publica amb una llicencia Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
- Autoarxiu: s’autoritza i recomana als autors difondre el seu treball en Internet en repositoris institucionals i altres pàgines personals o institucionals, per afavorir la seua visibilitat i citació, sempre indicant clarament que el treball es va publicar per primera vegada en aquesta revista.